Sprawozdanie z projektu: „MORWOWY RAJ - ZIELONA KLASA I ŚCIEŻKA REKREACYJNO-EDUKACYJNA”
Sprawozdanie z działań promocyjnych organizowanych w ramach
projektu „Klasa z drewna”
– ,,MORWOWY RAJ – ZIELONA EKOKLASA
I ŚCIEŻKA REKREACYJNO-EDUKACYJNA”
w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Głuszynie
organizowanym przez Lasy Państwowe - Centrum Informacyjne Lasów Państwowych
Czas trwania projektu: od 1 września 2023 r. do 31 października 2023 r.
Ogólna wartość projektu za wykonanie działań promocyjnych: 121.340,51 PLN
Celem projektu było:
- promowanie wiedzy na temat zrównoważonej gospodarki leśnej,
- uświadamianie roli Lasów Państwowych dla ochrony przyrody i zasobów ekosystemu leśnego,
- zapoznanie dzieci i młodzieży z rolą leśnika w zakresie ochrony przyrody i zasobów leśnych,
- praktyczna nauka rozpoznawania gatunków drzew i krzewów,
- poznawanie różnych funkcji i pożytków leśnych,
- promowanie postawy proekologicznej wśród uczniów i lokalnej społeczności,
- uwrażliwianie na piękno przyrody,
- uwrażliwienie na rolę lasów dla prawidłowego funkcjonowania ekosystemu,
- promowanie lasów jako naturalnego mechanizmu przeciwdziałąjącemu efektowi cieplarnianemu.
Działania, które zostały wykonane w ramach projektu to:
1. Promowanie Lasów Państwowych w mediach lokalnych w artykułach dotyczących realizowanego projektu.
- artykuły w gazetach lokalnych: Gazeta Namysłowska, Nasz Powiat Namysłowski.
2. Promowanie Lasów Państwowych w artykułach na szkolnej stronie internetowej oraz profilu szkoły w serwisie facebook:
- artykuły zamieszczone na szkolnej stronie internetowej (http://zspgluszyna.szkolnastrona.pl/index.php)
- informacje zamieszczone w serwisie facebook: Bartłomiej Stawiarski – Burmistrz Namysłowa
- informacje promujące zamieszczone w serwisie facebook: Przedszkole i Szkoła w Głuszynie.
3. Przeprowadzone otwarte lekcje i warsztaty dla młodzieży i rodziców:
W ramach realizacji otwartych lekcji i warsztatów odbyły się:
- cykliczne spacery rekreacyjno-edukacyjne po ścieżce edukacyjnej dla przedszkolaków i uczniów szkoły podstawowej (2 razy w tygodniu w ramach zajęć świetlicowych oraz zajęć wychowania przedszkolnego; obserwacja zmian przyrody związanych z porami roku);
- trzy gry terenowe z wykorzystaniem ścieżki rekreacyjno-edukacyjnej w grupach: przedszkolaki („Znajdź ukryte zwierzątka”), klasy 1-3 („Leśne poszukiwania – skrzynia z leśnymi niespodziankami), klasy 4-8 („Tajemnica leśnego labiryntu”);
- warsztaty kulinarne prowadzone przez lokalne koło gospodyń wiejskich: DARY LASU (produkcja soków z aronii i czarnego bzu oraz przetworów z grzybów leśnych);
- warsztaty artystyczne prowadzone przez lokalnego artystę – Marka Kosakiewicza - rękodzieła o zastosowaniu użytkowym i artystycznym: DREWNO I JEGO RÓŻNORODNE ZASTOSOWANIE (wykonywanie ławek, figur drewnianych oraz instalacji w ramach edukacji LandArt);
- warsztaty prowadzone przez nauczyciela przyrody i biologii Mariusza Brzezickiego oraz Wioletę Szaraniec połączone ze wspólnym sadzeniem drzew i krzewów: ROZPOZNAJEMY DRZEWA I KRZEWY NASZYCH LASÓW (zdobywanie wiedzy na temat zasad prawidłowego sadzenia drzew i krzewów oraz i późniejszej pielęgnacji; praca z kluczem do rozpoznawania gatunków roślin i drzew);
- warsztaty multimedialne: O CZYM SZUMI LAS (wspólne oglądanie filmu pt. „Życie lasu – bogactwo przyrodnicze” – za pośrednictwem platformy youtube; wsłuchiwanie się w dźwięki słyszane w lesie i ich rozpoznawanie – film pt. „Odgłosy lasu – dźwięki natury, śpiew ptaków”);
- zajęcia warsztatowe z rozpoznawania tropów zwierząt leśnych prowadzone przez lokalne koło łowieckie (warsztaty przeprowadzone przez łowczego, pana Mirosława Łyżniaka , przedstawiciela koła łowieckiego BAŻANT);
- zajęcia rekreacyjne promujące aktywne spędzanie wolnego czasu na łonie przyrody (zajęcia prowadzone cyklicznie, dwa razy w tygodniu, przez nauczyciela w-f pod hasłem „W zdrowym ciele, zdrowy duch”);
- lokalny konkurs poezji o tematyce związanej z obcowaniem z naturą: W LEŚNYM RAJU (otwarty konkurs poezji o tematyce przyrodniczej oparty na twórczości patrona szkoły Jana Kochanowskiego);
4. Przeprowadzone zostały prelekcje we współpracy z leśnictwem Smogorzów propagujących działania Lasów Państwowych:
- zajęcia prowadził pan Grzegorz Prząda , przedstawiciela Leśnictwa Smogorzów, na temat pracy leśnika i gospodarki leśnej (cel: uświadamianie roli Lasów Państwowych dla ochrony przyrody i zasobów ekosystemu leśnego) W prelekcji uczestniczyli uczniowie klas IV-VII.
5. Wykorzystanie terenu zielonego i zabudowy do organizacji festynów dla lokalnej społeczności przy współpracy z Parafią i stowarzyszeniem:
- Festyn ,,Morwowy Raj – zielona ekoklasa i ścieżka rekreacyjno-edukacyjna” połączony był z uroczystym otwarciem obiektu rekreacyjno-edukacyjnego, organizowany był we współpracy z Parafią w Głuszynie i ks. Grzegorzem Tabaką.
- Zorganizowane było również spotkanie Rady Rodziców oraz rodziców uczniów Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Głuszynie.
6. Przeprowadzenie prac zgodnie z harmonogramem stanowiącym załącznik nr 1 umowy:
- wszystkie zadania przewidziane do realizacji w ramach załącznika nr 1 zostały wykonanie w terminie do końca października.
7. Zrealizowanie działań zgodnie z kosztorysem stanowiącym załącznik nr 2 do niniejszej umowy:
- wszystkie zakupy przewidziane do realizacji w ramach załącznika nr 2 zostały dokonane zgodnie z planowanym kosztorysem.
8. Przeprowadzenie zajęć zgodnie ze scenariuszem stanowiącym załącznik nr 3 do niniejszej umowy:
- wszystkie zaplanowane zajęcia zrealizowano na podstawie opracowanych scenariuszy, zgodnie z założonym harmonogramem w na przełomie września/października: związku z niekorzystnymi warunkami pogodowymi część zajęć odbywało się na sali gimnastycznej oraz pomieszczeniach klasowych ZSP w Głuszynie i Smogorzowie.
Scenariusz nr 1: Leśni przyjaciele – 1 zajęcia na każdą z grup przedszkolnych (3 grupy).
Scenariusz nr 2: Zajęcia świetlicowe „Morwowy Raj – strefa relaksu” – realizowane cyklicznie w zależności od warunków pogodowych.
Scenariusz nr 3: Po co owadom zapylającym domy? - 1 zajęcia na każdy oddział szkolny w klasach 4 – 6.
Scenariusz nr 4: Pobudzanie zmysłów – zajęcia zrealizowane w cyklu grupowym (wychowanie fizyczne – 1 zajęcia na każdy oddział – 8 zajęć lekcyjnych) i indywidualnym (zajęcia rewalidacyjne i socjoterapeutyczne z – 1 zajęcia na ucznia – 7 zajęć realizowanych indywidualnie).
9. Zrealizowanie działań, których efekt będzie zgodny z projektem wizualizacji terenu stanowiącym załącznik nr 4 do niniejszej umowy:
- wiata, ławy , urządzenia sportowe i edukacyjne , pomoce dydaktyczne oraz nasady drzew i krzewów wyszczególnione w załączniku nr 4 zostały zakupione zgodnie z projektem i umiejscowione wg planu wizualizacji terenu. Urządzenia i pomoce dydaktyczne zakupiono na podstawie faktur i dokonano przelewu firmom dostarczającym pomoce dydaktyczne.
Urządzenia i pomoce dydaktyczne zakupiono w 3 firmach :
- ABC Wyposażenia Majętny Bieńkowski Spółka Jawna/ ul. Johna Baildona 24C, lok. 25, 40-115 Katowice
- GRUPA PLAYTIME Sp. z o.o./ ul. Pocztowa 1 lok. 6, 05-082 Stare Babice
- IVI SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ, ul. Jędrzychowska 46 65-012 Zielona Góra
Galeria zdjęć prezentująca poszczególne etapy działań promujących zadania z zakresu ochrony przyrody, zrównoważonej gospodarki leśnej, rozwijania zainteresowań edukacyjnych o tematyce przyrodniczo-leśnej oraz społecznej funkcji Lasów Państwowych, znajduje się na stronie internetowej szkoły :
http://zspgluszyna.szkolnastrona.pl
oraz pod linkiem:
https://photos.app.goo.gl/C7g4hVQDenFrbiuX6
Głuszyna dn. 21.11.2023