Zespół Szkolno-Przedszkolny w Głuszynie

46-100 Namysłów

ul. Główna 115

Głuszyna

tel. 774191410

Adres

46-100 Namysłów


ul. Główna 115


Głuszyna


tel. 774191410


Kalendarium

Wtorek, 2024-04-30

Imieniny: Balladyny, Lilli

PROGRAM PROFILAKTYCZNY

PROGRAM PROFILAKTYCZNY OPRACOWANY DLA ZESPOŁU SZKOLNO - PRZEDSZKOLNEGO  W GŁUSZYNIE 

 NA LATA 2012/2013, 2013/2014, 2014/2015 

PRZEZ ZESPÓŁ NAUCZYCIELI  ZSP W GŁUSZYNIE:

MGR JOANNĘ  ŁOWKIEL

MGR KATARZYNĘ KYC

MGR AGNIESZKĘ ŁĘTOWSKĄ

MGR TADEUSZA DOBUSZEWSKIEGO

 

S P I S   T R E Ś C I  S Z K O L N E G O   P R O G R A M U   P R O F I L A K T Y K I

 I.  PODSTAWA PRAWNA PROGRAMU. 

II. CHARAKTERYSTYKA  PROGRAMU.

III. CELE OGÓLNE PROGRAMU.  

IV. SPOSOBY OSIĄGNIĘCIA CELU. 

V. PROCEDURA  POSTĘPOWANIA W  PRZYPADKU  WYSTĄPIENIA RAŻĄCYCH PROBLEMÓW WYCHOWAWCZYCH - PRZEMOC  WOBEC  DRUGIEGO UCZNIA,  SIĘGANIE  PO  ZABRONIONE  UŻYWKI  I  ŚRODKI  ODURZAJĄCE

VI.  HARMONOGRAM  REALIZACJI  PROGRAMU.  

VII. OCZEKIWANE EFEKTY. 

VIII.  POSTANOWIENIA KOŃCOWE .

I.  PODSTAWA  PRAWNA PROGRAMU :

 Podstawę  prawną  dla tego Programu  Profilaktycznego  stanowią wymienione poniżej następujące akty prawne :

1) Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej – art. 48, 68 i 72.

 2) Konwencja o Prawach Dziecka – art. 3, 19, 33.  ( Dz. U. z 1991r. Nr 120, poz. 526)

3) Ustawa z  dnia  9.11.1995 roku  o  ochronie  zdrowia  przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. ( Dz. U. z 1996 r. Nr 10, poz. 55, z późn. zm. )

4) Rozporządzenie MEN i S  z dnia 31.01. 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem.

5) Ustawa z dnia 29. 07. 2005 r. o  przeciwdziałaniu  narkomanii.( Dz. U. z 2012 r. , poz. 124)

6) Ustawa z dnia 29. 07. 2005 r. o  przeciwdziałaniu przemocy  w rodzinie ( Dz. U. z 2005 Nr 180, poz. 1493 z późn. zm.)

7) Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r.( Dz. U. z 2012 r., poz.882)

8) Rozporządzenie MEN z dnia 30.05. 2014 r. zmieniające rozporządzenie w / s podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego  w poszczególnych typach szkół  ( Dz. U. z 2014 r., poz.803) 

9)  Program Wychowawczy  dla  ZSP  w  Głuszynie.

10) Statut  Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Głuszynie. 11) Uchwała nr 130 / 2014 Rady Ministrów z dnia 8 lipca 2014 r. w sprawie przyjęcia Rządowego programu na lata 2014 – 2016 „Bezpieczna  i przyjazna szkoła”.

II.  CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU  :

  Szkolny Program profilaktyki to obok Programu Wychowawczego szkoły drugi ważny dokument obowiązujący w placówce. Stanowi spójną całość z Programem Wychowawczym i szkolnym zestawem programów nauczania, których treści są powiązane i wynikają z siebie.

       Program profilaktyczny odpowiada na realne problemy i zagrożenia pojawiające się w naszej szkole i jej środowisku. Ma też kilka głównych przemyślanych celów przyświecających jego opracowaniu. Pierwszym z ich jest ochrona  dziecka / ucznia, wychowanka / przed wszelkimi zakłóceniami rozwoju z którymi może zetknąć się przebywając  w szkole  i poza nią w domu rodzinnym lub znajdując się  w innych trudnych sytuacjach życiowych. 

       Oddziaływanie profilaktyczne ma szczególne znaczenie w odniesieniu do dzieci i młodzieży będących w fazie dorastania, gdyż w tym szczególnym okresie  ich życia  są oni bardzo podatni na sprzeczne  z dobrym  wychowaniem wpływy otoczenia, pokusy sięgnięcia po używki czy środki narkotyczne oraz zachowania oparte o formy agresji słownej, a nierzadko i przemoc. A z takimi zachowaniami bardzo często można spotkać się oglądając programy telewizyjne w stacjach komercyjnych, a nawet w publicznej telewizji nie wspominając już o internecie. Dorastające dzieci zwykle też lekceważąco podchodzą do norm bezpieczeństwa obowiązujących  w placówce. Niekiedy również  towarzyszą temu jeszcze przypadki wręcz „dzikiej” dewastacji mienia szkolnego.           

       Dlatego drugim, nie mniej ważnym, celem programu jest kształtowanie postaw zdrowego i bezpiecznego stylu życia bez potrzeby stosowania agresji, używek, chemicznych substancji wspomagających,  kształtowanie przydatnych w życiu umiejętności i postaw, jak również zapobiegania sytuacj  i zachowaniom problemowym w szkole oraz rozwiązywanie ich  w pokojowy sposób z poszanowaniem godności drugiego człowieka.

        Trzecim  celem Programu  jest  szeroko  pojmowana  promocja  zdrowia uczniów, redukcja  czynników ryzyka  ich dotyczących  i  wzmacnianie  tzw. czynników chroniących. Czynniki ryzyka o których mowa powyżej to :                           

     1) przemoc rówieśnicza

     2) odrzucenie przez rówieśników

     3) słaba więź ze szkołą

     4) destrukcyjna grupa rówieśnicza

     5) niepowodzenia szkolne.  

      Z kolei do czynników chroniących wpływających na zdrowie ucznia można zaliczyć :

    1) poczucie przynależności

    2) pozytywny klimat szkoły i panującą tu atmosferę

    3) prospołeczne i życzliwe wobec ucznia nastawienie grupy rówieśniczej

     4) stwarzanie okazji do przeżywania własnych sukcesów i rozpoznawania swoich własnych osiągnięć

     5) zero tolerancji przez szkołę dla przemocy w różnych jej formach.

        Przedstawione powyżej wątki znalazły swoje przełożenie w treściach zadań zawartych w Programie. Uwzględniają one konkretne działania profilaktyczne zgodne z potrzebami uczniów, oczekiwaniami szkoły i  środowiska rodzinnego, dostosowane do możliwości intelektualnych  ich adresatów, którymi są nie tylko uczniowie i ich rodzice, ale także nauczyciele i inni pracownicy szkoły.  

        Treść zadań tegorocznego Programu  Profilaktycznego można podzielić umownie  na  następujące  cztery komponenty / moduły/:  

     • Przeciwdziałanie zjawisku agresji i przemocy.                                                      

      • Zachowania akceptowane społecznie, prozdrowotne i proekologiczne. 

      • Profilaktyka uzależnień − nałogi, używki, środki odurzające  oraz ich szkodliwość  i  sposoby zapobiegania sięganiu po nie przez dzieci szkolne.   

     •  Komunikacja i umiejętności interpersonalne.  

         Największy nacisk  – z oczywistych  względów – został położony na   p i e r w s z y  k o m p o n e n t. Najwięcej problemów wychowawczych z jakimi ma do czynienia placówka dotyczy bowiem różnych form agresji i przemocy. Wspomniane zjawisko obserwuje się zarówno w klasach II etapu nauczania, jak  i w klasach młodszych. Najczęściej dotyczy to przemocy werbalnej czyli wyzywania, wyśmiewania, obraźliwych słownych komentarzy o osobie, jej rodzinie , itp. wypowiadanych niekiedy wprost do zaatakowanej osoby.

         Z kolei przemoc materialna ( kradzieże, niszczenie własności uczniów)  zdarzają się sporadycznie albo wcale ( wymuszenia finansowe).Czego niestety nie można powiedzieć o niszczeniu przez uczniów mienia szkolnego.

         W placówce zdarzają się też przypadki przemocy fizycznej w postaci bójek bądź rękoczynów, szarpanin między uczniami, ale dotyczy to kilku wybranych uczniów  z klas IV – VI i również kilku z klas I – III. Aktywność tej liczącej w sumie mniej niż 10 uczniów grupy powoduje jednak liczne problemy wychowawcze  i wymusza podjęcie poniekąd działań zapobiegawczych. Zdarzył się też  pojedynczy przypadek dokuczania co jakiś czas uczniowi przez innych silniejszych od niego kolegów z klasy i okazywania mu – niekiedy – braku akceptacji przez grupę kolegów z klasy.

         W tegorocznej edycji  programu  więcej  uwagi  poświęcono  zjawisku CYBERPRZEMOCY gdyż portale  społecznościowe stały się w ostatnich  latach – obok rodziny i szkoły – jednym z najważniejszych środowisk socjalizacyjnych. Badacze problemu są zgodni, że znęcanie się,  a w szczególności cyberprzemoc są  najpoważniejszymi formami przemocy rówieśniczej, która może mieć poważne negatywne konsekwencje, min. dotyczące samooceny.  

           Należy zatem dołożyć wszelkich starań, aby nikt pracujący w tutejszej  w szkole n i e  p r z e c h o d z i ł  o b o j ę t n i e  wobec przypadków wystąpienia  jakichkolwiek zachowań agresywnych lub – co gorsza – działań z użyciem przemocy w jakiejkolwiek postaci.

          Drugi komponent Programu zatytułowano : Zachowania akceptowane społecznie, prozdrowotne i proekologiczne. Główne treści wchodzące w skład tego komponentu  to PSO z poszczególnych przedmiotów nauczanych w szkole; kryteria oceniania z przedmiotów i z zachowania; normy kulturalnego zachowania w szkole, domu rodzinnym i miejscach publicznych; wiadomości  o tematyce proekologicznej, prozdrowotnej np. dotyczące nawyków żywieniowych, niepełnosprawności, problemach osób starszych.  

       Z uwagi na to, że duża liczba dzieci pochodzi z rodzin rolników uwzględniono w programie tematykę b e z p i e c z e ń s t w a  d z i e ci  podczas prac      w gospodarstwie rolnym albo w domu rodzinnym lub jego obejściu. Statystyki z ostatnich lat pokazują bowiem niezbicie, że duża liczba dzieci ginie w czasie wypadków w gospodarstwie domowym albo zostaje ranna podczas różnych prac z użyciem maszyn i narzędzi rolniczych.

       Nie pominięto tematyki  bezpiecznego zachowania się w trakcie pobytu w szkole, drodze do i ze szkoły, pobycie dzieci w miejscach publicznych,  bezpiecznym spędzaniu ferii zimowych i wakacji, a także zasad ruchu drogowego i znajomości podstawowych przepisów w ruchu drogowym. 

Treści wchodzące w zakres trzeciego komponentumożna określić mianem Profilaktyki uzależnień. W tym obszarze działania Programu koncentrują się na:                  

  • propagowaniu zdrowego trybu życia wolnego od używek i innych uzależnień, aleuwzględniającego aktywność ruchową                                              
  • przeciwdziałaniu sięganiuprzez dzieci po papierosy, alkohol, narkotyki, dopalacze i środki farmakologiczne wspomagające sportowców,         
  • wyjaśnianiu uczniom szkodliwego lub nawet zabójczego ich działania w razie ich zażycia, 
  • wyjaśnianiu zjawiska  uzależnienia od telewizji, komputerów, telefonów, przyczyn powstawania tzw. choroby komputerowej, uzależnienia od gier  online,   rozmów, czatów na portalach społecznościowych, itp. 
  • pokazaniu ciemnych stron współczesnych masmediów i stosowanych przez nie różnych praktyk manipulacji ludźmi, żerowania na czyimś nieszczęściu albo propagowaniu wątpliwych pod względem moralnym i etycznym treści, nierzadko wręcz poniżających innych ludzi  
  • akcentowaniu znaczenia i wpływu tego, co dziecko czyta, słucha, ogląda albo  w co gra na jego późniejsze zachowania i relacje z innymi ludźmi,
  • uczeniu co to jest asertywność, jak postępować  asertywnie i  w jakich okolicznościach to stosować.

         Ostatni komponent Programu dotyczy Komunikacji i umiejętności interpersonalnych. Z poczynionych w minionych latach obserwacji wynika niezbicie, że wiele klasowych i szkolnych problemów wychowawczych ma swoje źródło właśnie  w niewłaściwej komunikacji między uczniami, na nieumiejętności prowadzenia rzeczowej i spokojnej rozmowy w razie zaistnienia konfliktu słownego. 

         To sprawiło, że zdecydowano się włączyć do Programu treści o wzajemnych relacjach osobowych w poszczególnych klasach; przyczynach pojawiania się konfliktów wśród uczniów poszczególnych klas lub między uczniami z różnych klas oraz sposobach ich likwidacji. Nie pominięto również tak  ważnych  pojęć jak empatia, tolerancja, przyjaźń, mediacja.

        Należy mieć nadzieję, że poprzez umieszczenie przedstawionych powyżej treści uda się zrealizować cel działań w tym komponencie jakim jest kształtowanie zasad poprawnej komunikacji w szkole.       

 III. CELE OGÓLNE PROGRAMU

 1. Promocja zdrowia i propagowanie zdrowego stylu życia, wolnego od używek, chemicznych substancji uzależniających, uzależniających gier online, ogłupiających treści internetowych, czatów na portalach społecznościowych, agresywnych zachowań własnych wobec innych ludzi i niebezpiecznych poczynań zagrażających życiu i zdrowiu własnemu lub innych ludzi.

 2.Wyposażenie  uczniów i rodziców w podstawowy zasób wiedzy z zakresu profilaktyki uzależnień w tym dotyczących cyberprzemocy, funkcjonowania mediów elektronicznych, komunikacji na facebooku oraz o możliwościach uzyskania pomocy w tej dziedzinie.

 3. Propagowanie znajomości i poszanowania w szkole praw dziecka i innych dotyczących go przepisów.

 4.Wyrabianie w uczniach właściwych społecznie postaw w relacjach wzajemnych opartych na wzajemnym szacunku i tolerancji wobec siebie, pozbawionych oznak agresji czy przemocy oraz akceptujących różnorodność i niepowtarzalność każdego z nas i nasz punkt widzenia.

 5.Uczenie właściwego odnoszenia się i traktowania osób starszych i niepełnosprawnych.

 6.Ukazanie korzystnego wpływu właściwie rozumianego koleżeństwa i przyjaźni  we wzajemnych relacjach wśród uczniów.

 7.Kształtowanie postawy odpowiedzialności za swoje wypowiedzi, poczynania, bezpieczeństwo swoje i innych, za zdrowie  własne oraz innych.

 8.Organizowanie zajęć profilaktycznych dla uczniów oraz rodziców  w celu radzenia sobie z agresją, przemocą i innymi zagrożeniami ze strony Internetu             i elektronicznych nośników informacji .

9.Promowanie wzorców zachowań opartych na godności i poszanowaniu  każdego człowieka  oraz na nie używaniu przemocy wobec drugiego człowieka, gdy wyraża on inne zdanie niż my.

10.Zapobieganie  posługiwaniu się przez uczniów wulgaryzmami, dbałość o piękno języka ojczystego w szkole, w domu i w miejscach publicznych.

11. Kształtowanie umiejętności wyrażania przeżyć i emocji  za pomocą różnych środków wyrazu, łączenie działań plastycznych z muzyką i ruchem.

12. Uświadomienie zagrożeń związanych z pracą dzieci na roli lub w domowym gospodarstwie rolnym.

 Powyższe  12  celów  można   u m o w n i e  pogrupować  do  3  obszarów tematyczno  –  zadaniowych dotyczących :

 1) zwiększenia skuteczności działań wychowawczych i profilaktycznych  na rzecz bezpieczeństwa i tworzenia przyjaznego środowiska i klimatu w naszej szkole;

 2) zapobieganie problemom i zachowaniom konfliktowym stwarzanym przez dzieci;

 3) promowanie zdrowego stylu życia wśród dzieci z akcentem na aktywność ruchową, właściwe odżywianie się  i tworzenie warunków do prawidłowego rozwoju emocjonalnego i społecznego uczniów.  

 Autorzy Programu chcieliby, żeby nasza placówka w jak największym stopniu i możliwie najpełniej jak to jest możliwe – zbliżyła się do następującego wzorca Zdrowej i Bezpiecznej Szkoły opisanego w Uchwale Nr 130 / 2014  Rady Ministrów.

Pisze się tam, że  „ Zdrowa i bezpieczna szkoła – to szkoła, która  zapewnia uczniom :

 1) wysokie oczekiwania , standardy, przy równoczesnym udzielaniu wsparcia uczniom i ich rodzicom przez nauczycieli i pozostały personel szkoły;                 

 2) możliwość budowania  przyjaznych relacji z kolegami;

 3) dobrą atmosferę, ogólny etos i eksponowanie wartości;

 4) brak przyzwolenia na jakiekolwiek formy przemocy;

 5) możliwość zdobywania pozytywnych doświadczeń i osiągania sukcesów  w ważnych zadaniach oraz podejmowania odpowiedzialności;

 6) poczucie ładu i porządku w otoczeniu;

 7) możliwość uczestniczenia w zajęciach pozalekcyjnych”.

IV.  SPOSOBY  OSIĄGANIA CELÓW:

 1. Prowadzenie w placówce różnych zajęć edukacyjnych − lekcyjnych  i pozalekcyjnych − dla uczniów  przez wychowawców,  nauczycieli przedmiotu, pedagoga szkolnego, pielęgniarkę i policjanta  celem :

 a) ukazania im szkodliwości  zjawiska  przemocy  w  szkole  w  tym zjawiska cyberprzemocy;                                              

 b) podania sposobów radzenia sobie z własną i cudzą agresją;                                                            

c) nauczenia uczniów rozwiązywania konfliktów i problemów szkolnych bez użycia siły / radzenia sobie w sytuacjach trudnych, stresujących / oraz prawidłowej komunikacji w relacjach między nimi i osobami starszymi; 

d) uczenia ich umiejętności rozpoznawania swoich emocji i panowania  nad nimi, a także przeciwdziałania stosowaniu w placówce wulgaryzmów;

e) rozwijania wśród uczniów postawy empatii oraz kształtowanie postaw akceptujących różnorodność ludzi

f) pogłębiania wśród uczniów znajomości tematyki praw człowieka i aktów prawych obowiązujących w szkole zawierających prawa dziecka, a także prawa           i obowiązki ucznia;

g) przekazania wiedzy o szkodliwości  działania używek, narkotyków, leków i temu podobnych substancji np. tzw. dopalaczy;                                

h) piętnowania przypadków niszczenia przez dzieci mienia szkolnego                          

 i) uczenia jak w domu właściwe wykorzystać wolny czas, jak nie popaść  w uzależnienie od komputera, telewizora, smartfona, gier elektronicznych i jak spędzać wolny czas korzystając z różnych form aktywności ruchowej;

 j) informowania uczniów o zasadach bezpiecznego postępowania w czasie wykonywania licznych prac w domu rodzinnym, obejściu gospodarskim czy na polu   w różnych porach roku;

k) wyjaśnienia, jak zachowywać się, aby nie ulec przeziębieniu ani różnym chorobom zakaźnym.

 

Program  Profilaktyczny w roku szkolnym 2014 / 2015 będzie realizowany na:

• godzinach do dyspozycji wychowawcy;                                                              

• nauczanych przedmiotach;

• zajęciach pozalekcyjnych  / kółkach, świetlicy, SKS, itp./ ;                                    

• zajęciach prowadzonych przez pedagoga lub zaproszone osoby;

• uroczystościach klasowych i szkolnych;                                                                         

• szkolnych i pozaszkolnych zawodach sportowych;

• wywiadówkach i  kontaktówkach;

Szczegółową  realizację  zadań  zawartych  w  niniejszym  Programie zawiera  Harmonogram realizacji Programu Profilaktycznego. 

 2. Kontynuacja  współpracy  z  Poradnią  Psychologiczno –Pedagogiczną w Namysłowie i tamtejszą Komendą Powiatową Policji  w obszarze dotyczącym przeciwdziałania zjawisku przemocy w tym także cyberprzemocy i prawnej odpowiedzialności za czyny agresywne, dewastacje mienia, przypadki kradzieży           i stosowanie cyberprzemocy w sieci.

 3. Pogłębienie wiedzy nauczycieli i rodziców o  zjawisku przemocy, agresji,    przejawach braku kultury wśród uczniów oraz o różnych uzależnieniach / chemicznych, farmakologicznych, od urządzeń elektronicznych, hazardu, etc./ z którymi dzieci szkolne mogą mieć styczność.

4. Analizowanie pojawiających się przypadków agresji i  przemocy  przez  Zespół Wychowawczy i podejmowanie działań zapobiegawczych celem ograniczenia tego typu przypadków.

 5. Wzmożenie działań wychowawczych i opiekuńczych wobec uczniów mających problemy osobiste, dotkniętych zjawiskiem przemocy szkolnej lub domowej albo mających inne potrzeby edukacyjne.

 V. PROCEDURA  POSTĘPOWANIA  W  PRZYPADKU WYSTĄPIENIA PROBLEMÓW WYCHOWAWCZYCH - PRZEMOC WOBEC DRUGIEGO UCZNIA, SIĘGANIE  PO  ZABRONIONE  UŻYWKI  I  ŚRODKI  ODURZAJĄCE.

W przypadku uzyskania informacji, że uczeń używa alkoholu lub innych środków odurzających bądź przejawia zachowania świadczące  o jego demoralizacji, nieskrywanej silnej i  jawnej agresji zagrażającej zdrowiu lub bezpieczeństwu swojemu lub innych osób nauczyciel  powinien podjąć następujące kroki :

1. Przekazać informację o tym fakcie wychowawcy klasy.

2. Wychowawca  klasy przekazuje dalej informuję o tym fakcie dyrekcji  szkoły i pedagogowi szkolnemu.  

3.Wychowawca  wzywa do szkoły rodziców ucznia i przekazuje im informację  o zajściu.

4. Przeprowadzenie rozmowy z rodzicami oraz w ich obecności z uczniem.

W przypadku potwierdzenia informacji należy zobowiązać ucznia do zaniechania nagannego postępowania,  a rodziców do szczególnego nadzoru nad dzieckiem.

5. Jeżeli rodzice odmawiają współpracy lub nie stawiają się do szkoły,  a informacje o przejawach demoralizacji bądź agresywnych poczynaniach ucznia wciąż napływają, dyrekcja szkoły pisemnie powiadamia o zaistniałej sytuacji sąd rodzinny lub policję.

6. Podjęcie przez szkołę oddziaływań wychowawczych np. zwiększenienadzoru nad uczniem, spotkania z pedagogiem lub psychologiem, skierowanie do poradni na konsultację lub terapię.    

7. Jeżeli zastosowanie środków wychowawczych nie przynosi oczekiwanych rezultatów lub w przypadku uzyskania informacji o popełnieniu przez ucznia przestępstwa  lub jego udziału w działalności grup przestępczych, dyrekcja szkoły powiadamia sąd rodzinny, prokuratora lub policję.

8. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji tych instytucji.

 

 HARMONOGRAM  REALIZACJI

PROGRAMU  PROFILAKTYCZNEGO 

na rok szkolny 2014/2015: 

  OBSZAR I

PRZECIWDZIAŁANIE  ZJAWISKU  AGRESJI  I  PRZEMOCY  W  SZKOLE. 

Cel: Zapobieganie zachowaniom agresywnym występującym w szkole.

 

Treści zadań

Osoby odpowiedzialne

Terminy, klasy

Sposób realizacji

  1.Spotkanie z pedagogiem nt.   Co to jest agresja i jakie wyrządza szkody innym?

pedagog szkolny

kl. I-III  - XI 2014

kl. IV-VI- X 2014

zajęcia świetlicowe

   2.Opieka nad uczniami przejawiającymi wysoki poziom agresji.

wszyscy nauczyciele

pedagog szkolny

cały rok szkolny

zajęcia dydaktyczne i opiekuńczo-wychowawcze

  3.Realizacja zagadnienia: Moje prawa i obowiązki w świetle Konstytucji RP, Konwencji o Prawach Dziecka  i Statutu Szkoły.

wychowawcy

 

wrzesień 2014

klasy I - VI

godzina wychowawcza, wykonanie gazetki klasowej

  4 . Agresja i przemoc w tym cyberprzemoc w naszej szkole jej formy i skala zjawiska – ankieta

pedagog szkolny

Jesień 2014

V/ VI 2015

ankieta

  5. Spotkanie pedagogiem szkolnym i zajęcia nt.: Co to jest cyberprzemoc i jakie jest jej oddziaływanie? 

pedagog szkolny

Jesień 2014

Godzina wychowawcza

  6. Realizacja zagadnienia: Brak akceptacji i odrzucenie w klasie

wychowawczynie               klasy V i VI

Klasy V i VI                 jesień 2014

Godzina wychowawcza

  7.  Szkoła moich marzeń!-konkurs plastyczny oraz wystawa prac plastycznych

J. Łowkiel

wychowawcy świetlicy

luty 2015

klasy I – VI

zajęcia świetlicowe

   8. Realizacja zagadnienia:         Co mnie złości,  denerwuje w szkole i w najbliższym otoczeniu?

wychowawcy

październik 2014

klasy IV – VI

godzina wychowawcza

   9. Realizacja zagadnienia:  Jak zachowywać się postępować  z agresywnym kolegą lub koleżanką?

wychowawcy

listopad 2014

klasy IV – VI

godzina wychowawcza

   10.  Stop agresji, przemocy   i nietolerancji!  −  warsztaty

wszyscy nauczyciele,

wychowawcy

I dzień wiosny

klasy I - VI

warsztaty

OBSZAR II

ZACHOWANIA  AKCEPTOWANE  SPOŁECZNIE  −  PROZDROWOTNE   I  PROEKOLOGICZNE

Cel: Rozwijanie  u uczniów pozytywnych zachowań mających wpływ na stan zdrowia ich i otoczenia oraz środowisko naturalne

 

 T r e ś c i  z a d a ń

Osoby odpowiedzialne 

Terminy,klasy

Sposób  realizacji

  1. Zapoznanie z kryteriami oceniania i zachowania oraz PSO z przedmiotów,  zapoznanie z przepisami BHP na zajęciach szkolnych.

wychowawcy,

nauczyciele przedmiotów

wrzesień 2014

klasy IV - VI

godziny dydaktyczne,

godziny wychowawcze

   2.Przypomnienie wiadomości  o zasadach bezpieczeństwa w czasie pobytu w szkole, w drodze do domi ze szkoły oraz podczas ferii zimowych i wakacji.

wychowawcy,

opiekunowie świetlicy

wrzesień2014 

styczeń2015            czerwiec 2014       klasy IV - VI

godziny

wychowawcze, zajęcia świetlicowe

  3.Realizacja zagadnienia:  Jak powinniśmy się zachowywać w miejscach publicznych, na wycieczkach szkolnych bądź zawodach sportowych?

wychowawcy

 

październik 2014

klasy I - VI

godzina wychowawcza, zajęcia edukacyjne w I etapie nauczania

   4.Udział w akcjach  ekologicznych: Sprzątanie Świata, Święto Ziemi, Namysłowska Wiosna Ekologiczna.

A. Łętowska       wychowawcy           wszyscy nauczyciele

IX 2014/IV 2015 i wg potrzeb                klasy I - VI

akcje ekologiczne, warsztaty

   5. Realizacja zagadnienia : Jak dbać o własne zdrowie i postępować bezpiecznie podczas prac w gospodarstwie domowymi na polu ?

wychowawcy klas IV – VI

Jesień 2014              wiosna 2015

godzina wychowawcza

 

   6.  Inny – nie znaczy gorszy -rozmowy o niepełnosprawności

wychowawcy

maj 2015 klasy IV - VI

godzina wychowawcza

    7.  Czy nasze posiłki są zdrowe? - uświadomienie o konieczności spożywania warzyw i owoców oraz ograniczenia słodyczy

wychowawcy

II 2015 / klasy V - VI, październik 2014     klasy I - III

godzina wychowawcza, zajęcia świetlicowe

    8. W zdrowym ciele zdrowy duch -czynniki warunkujące prawidłowy rozwój dziecka

wychowawcy, opiekunowie świetlicy

X2014 /kl. IV- VI,       XI 2014 / kl. I - III

godz. wych.              zajęcia świetlicowe

   9. Dbamy o swoje ciało – ograniczamy nadwagę i otyłość  i nie musimy drastycznie odchudzać się.

wychowawcy,

opiekunowie świetlicy

jesień 2014

godzina wychowawcza, zajęcia świetlicowe

  10.Dbamy ozdrowie - pogadanka o higieniei o zdrowiu

wychowawcy, opiekunowie świetlicy

XII 2014/klasy IV-VI, marzec 2015

godzina wychowawcza, zajęcia świetlicowe

  11 / 12. Warto być aktywnym ruchowo i uprawiać sport! -wystawa prac plastycznych                   turniej w halową mini -PN                dla klas  III − VI

J. Łowkiel,

A. Moskal

T. Dobuszewski

V 2014/ kl. I - VI

I /II 2015→ kl. III - VI

zajęcia świetlicowe

zajęcia na sali gimnastycznej

                                                  

                                               OBSZAR III                                                                                                                    

PROFILAKTYKA UZALEŻNIEŃ

 

   Cel: Dostarczanie rzetelnej i adekwatnej do grup wiekowych wiedzy   o zagrożeniach od różnych uzależnień oraz nadmiernego korzystania  z mediów elektronicznych, telefonów  i internetu.

 

 Treści  zadań

Osoby odpowiedzialne

Terminy, klasy 

Sposób  realizacji

   1.Realizacja zagadnienia: Jaki wpływ wywiera nikotyna i alkohol na nasze ciało?

 A.Łętowska

  według rozkładu materiału w kl. IV

godziny dydaktyczne, 

    2. W jakim stopniu jestem uzależniony od Internetu, gier komputerowych i telefonów – ankieta

pedagog we współpracy  z wych. klas III - VI

jesień  2014

wiosna 2015

godzina wychowawcza

   3. Sporządzenie gazetki na świetlicy o uzależnieniach i cyberprzemocy

opiekunowie świetlicy

jesień 2014

 

   4.Opracowanie materiałów edukacyjnych dl nauczycieli dotyczących odpowiedzialnego i bezpiecznego korzystania z mediów elektronicznych

informatyk +członkowie zespołu wychowawczego

późna jesień 2014,  zima 2015

 

 5.Opracowanie i upowszechnienie przeznaczonych dla uczniów materiałów edukacyjnych dotyczących odpowiedzialnego i bezpiecznego korzystania z mediów elektronicznych

informatyk członkowieZW  + wychowawcy kl.I - VI

wiosna 2015

 

6. Opracowanie i upowszechnienie materiałów informacyjnych przeznaczonych dla rodziców  dotyczących bezpiecznego korzystania przez ich dzieci z mediów elektronicznych

informatyk członkowieZW + wychowawcykl.I - VI

wiosna 2015

 

  7. Pogłębianie współpracy miedzy szkołą  a rodzicami  w zakresie bezpiecznego korzystania przez ich dzieci  z dzisiejszych mediów elektronicznych

wychowawcy 

według potrzeb 

wywiadówki, kontaktówki 

  8. Realizacja zagadnienia:  Nie jestem bezkrytyczny wobec tego co czytam, oglądam i gram.

wychowawcy klas

IV - VI

listopad 2014

godzina wychowawcza

  9.Komputer - mój wróg czy przyjaciel?

wychowawcy

styczeń 2015

godzina wychowawcza

  10. Realizacja zagadnienia: Kiedy mnie namawiają do złego – odmawiam -  ćwiczenie postaw asertywnych

wychowawcy

luty 2015

kl. IV – VI

godziny

wychowawcze

  11. Uczę się planować swój  wolny czas.

wychowawcy opiekunowie świetlicy

     czerwiec  2015      klasy IV - VI

godzina wychowawcza zajęcia świetlicowe

  12. Realizacja zagadnienia: Dziękuję, nie biorę chemicznych wspomagaczy!- ćwiczenie postaw asertywnych.

pedagog szkolny

wychowawcy

luty/ marzec 2015

klasa VI

godzina wychowawcza

  13.Realizacja zagadnienia:  Jestem sportowcem- jestem wolny od koksu!

A. Moskal T . Dobuszewski

klasy IV – VI

lekcje w – f,        zajęcia sportowe szkolne i poza szkolne

  14. Realizacja zagadnienia: Ja wobec używek i środków uzależniających.

wychowawcy klas IV-VI

maj 2015

godzina wychowawcza

 

OBSZAR IV

KOMUNIKACJA I  UMIEJĘTNOŚCI INTERPERSONALNE 

Cel: Kształtowanie zasad poprawnej komunikacji społecznej w szkole.

 

 Treści  zadań

 

Osoby odpowiedzialne

Terminy,klasy

Sposób realizacji

   1.Realizacja zagadnienia: Co to znaczy być  zgraną klasą?

wychowawcy

 

      marzec 2015 

kl. IV – VI

godziny wychowawcze

  2. Realizacja zagadnienia:  Jak możliwie bezkonfliktowo funkcjonować w klasie?

wychowawcy

     grudzień2014         klasy I – VI

godziny wychowawcze

  3.Realizacja zagadnienia:Złote  zasady radzenia sobie w  sytuacjach stresowych i konfliktowych.

wychowawcy

 

 maj 2015  

klasy I – VI

godzina wychowawcza,

4.Dbałość o piękno mowyojczystej- organizacja apeli, akademii i innych uroczystości szkolnych

J. Łowkiel ,

wychowawcy,

wszyscy nauczyciele

cały rok szkolny wg harmonogramu uroczystości szkolnych, klasy I-VI

 

  5.Rozmowy indywidualne pedagoga szkolnego  z uczniami.

pedagog szkolny

 

   wg potrzeb

klasy I - VI

      zajęcia indywidualne

  6.Realizacja zagadnienia: Kultura życia codziennego

      E. Dudka

opiekunowie świetlicy

listopad 2014

klasy I - VI

     zajęcia świetlicowe

 7. Realizacja przedsięwzięcia przedświątecznego: Tradycje łączą pokolenia ...

opiekunowie świetlicy,

wychowawcy

grudzień 2014

klasy I-VI

warsztaty

 8. Zapraszanie osób starszych na organizowane w szkole uroczystości

J. Łowkiel

wychowawcy

październik 2014,

grudzień 2014

DEN, uroczystości świąteczne, inne uroczystości

9 „Czy w dzisiejszych czasach jesteśmy     PRZYJAŹNI I TOLERANCJI dla  drugiego  człowieka?”

wychowawczynie klas V – i VI - ej

II semestr

godzina wychowawcza

 

 ZADANIA  DLA  RODZICÓW

 

  TREŚĆ  ZADAŃ

OSOBY ODPOWIEDZIALNE

 

   TERMINY

   UWAGI

Przeprowadzenie ankiety dla rodziców na temat agresji, przemocy i używek

wychowawcy

maj 2015

zebranie z rodzicami

Poruszanie spraw związanych z agresją i przemocą na zebraniach    i kontaktówkach oraz w trakcie spotkań indywidualnych

wychowawcy

pedagog szkolny

według harmonogramu spotkań z rodzicami

wywiadówki

rozmowy indywidualne

 Angażowanie rodziców do przedsięwzięć i uroczystości szkolnych

wychowawcy,

pedagog szkolny,

według harmonogramu imprez i uroczystości szkolnych 

 

Angażowanie rodziców   do opieki nad dziećmi podczas wycieczek szkolnych

kierownicy wycieczek szkolnych

według potrzeb

 

 Zaangażowanie rodziców w projekt zabezpieczenia skwerów zielonych na dziedzińcu szkolnym - zbudowanie drewnianych ogrodzeń.

 wychowawcy,

rada rodziców

 grudzień 2014 kwiecień 2015

 realizacja przedsięwzięcia  zależy od zgody rodziców 

 

 VI. OCZEKIWANE  EFEKTY

 

Następstwem realizacji Programu powinno być:                                                                                                                                 

  • poprawa komunikacji interpersonalnej i atmosfery w szkole oraz odnoszenie się do siebie z szacunkiem i poszanowaniem godności osobistej; 
  • ograniczenie do minimum przypadków agresywnych zachowań i stosowania  przez dzieci różnych form przemocy wobec siebie;
  • wiedza uczniów o szkodliwości  sięgania po używki i uzyskanie świadomości o zagrożeniach wynikających z tytułu sięgania po środki uzależniające, alkohol, tytoń i beztroskie korzystanie z internetu bądź innych mediów elektronicznych;  
  • umiejętne korzystanie przez dzieci z urządzeń multimedialnych  i świadomość istnienia pułapek i niebezpieczeństw płynących z beztroskiego, nieumiejętnego  i bezkrytycznego korzystania z internetu czy różnych gier komputerowych;
  • wyrobienie nawyku dbałości o własne zdrowie i zdrowie innych osób oraz    propagowanie zdrowego aktywnie ruchowo trybu życia wolnego od używek, chemicznych wspomagaczy i wszelkich rodzajów zachowań agresywnych; 
  • nabycie wiedzy o zasadach bezpiecznego zachowania się w szkole, domu rodzinnym, podczas różnych prac polowych czy w gospodarstwie domowym;
  • nabycie przez uczniów podstawowych umiejętności życiowych takich jak podejmowanie decyzji w różnych sytuacjach życiowych, twórcze i krytyczne myślenie, asertywne odmawianie, radzenie  sobie ze stresem  i innymi złymi emocjami, samoświadomość i empatia;
  • zwiększenie aktywności rodziców w ramach współdziałania ze szkołą w obszarze działań profilaktycznych, rozwiązywania trudnych spraw wychowawczych oraz w obszarze bezpiecznego korzystania  z nowych mediów przez ich dzieci.

 

VII.  EWALUACJA SZKOLNEGO PROGRAMU PROFILAKTYCZNEGO:  

Pod koniec każdego roku szkolnego objętego  Programem Profilaktycznym zostanie on poddany ewaluacji poprzez :  

  • ankiety skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli  /według potrzeb/; 
  • analizę prowadzonej dokumentacji przedsięwzięcia /zapisy w dziennikach lekcyjnych i pozalekcyjnych, dokumentacja pedagoga szkolnego, listy uczestników wycieczek szkolnych, etc./; 
  • wywiady i rozmowy; 
  • obserwacje.

VIII.POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  1. W czerwcu odbędzie się w szkole impreza podsumowująca realizację działań profilaktycznych w danym roku szkolnym. Wspomniana impreza będzie jednocześnie formą ewaluacji tego Programu Profilaktycznego.    
  2. Program Profilaktyczny jest  dokumentem  otwartym, który może być zmieniany i uzupełniany w zależności od potrzeb środowiska i uczniów.                                                                                                                                                          
  3. Wychowawcy klas I − VI ustalone w Programie działania i tematykę uwzględniają w swoich planach pracy wychowawczej na konkretny rok szkolny.
  4. Dopuszcza się tworzenie programu dla poszczególnych klas, jeśli wymaga tego sytuacja wychowawcza lub programu profilaktycznego dla konkretnego  etapu edukacyjnego.
  5. Zespół nauczycieli tworzących zespół wychowawczy /nauczyciele, wychowawcy/ przynajmniej dwa razy w roku  /podczas konferencji analitycznej / składają sprawozdanie z realizacji Szkolnego Programu Profilaktyki.