PROGRAM PROFILAKTYCZNY
PROGRAM PROFILAKTYCZNY OPRACOWANY DLA ZESPOŁU SZKOLNO - PRZEDSZKOLNEGO W GŁUSZYNIE
NA LATA 2012/2013, 2013/2014, 2014/2015
PRZEZ ZESPÓŁ NAUCZYCIELI ZSP W GŁUSZYNIE:
MGR JOANNĘ ŁOWKIEL
MGR KATARZYNĘ KYC
MGR AGNIESZKĘ ŁĘTOWSKĄ
MGR TADEUSZA DOBUSZEWSKIEGO
S P I S T R E Ś C I S Z K O L N E G O P R O G R A M U P R O F I L A K T Y K I
I. PODSTAWA PRAWNA PROGRAMU.
II. CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU.
III. CELE OGÓLNE PROGRAMU.
IV. SPOSOBY OSIĄGNIĘCIA CELU.
V. PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU WYSTĄPIENIA RAŻĄCYCH PROBLEMÓW WYCHOWAWCZYCH - PRZEMOC WOBEC DRUGIEGO UCZNIA, SIĘGANIE PO ZABRONIONE UŻYWKI I ŚRODKI ODURZAJĄCE.
VI. HARMONOGRAM REALIZACJI PROGRAMU.
VII. OCZEKIWANE EFEKTY.
VIII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE .
I. PODSTAWA PRAWNA PROGRAMU :
Podstawę prawną dla tego Programu Profilaktycznego stanowią wymienione poniżej następujące akty prawne :
1) Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej – art. 48, 68 i 72.
2) Konwencja o Prawach Dziecka – art. 3, 19, 33. ( Dz. U. z 1991r. Nr 120, poz. 526)
3) Ustawa z dnia 9.11.1995 roku o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. ( Dz. U. z 1996 r. Nr 10, poz. 55, z późn. zm. )
4) Rozporządzenie MEN i S z dnia 31.01. 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem.
5) Ustawa z dnia 29. 07. 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii.( Dz. U. z 2012 r. , poz. 124)
6) Ustawa z dnia 29. 07. 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie ( Dz. U. z 2005 Nr 180, poz. 1493 z późn. zm.)
7) Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r.( Dz. U. z 2012 r., poz.882)
8) Rozporządzenie MEN z dnia 30.05. 2014 r. zmieniające rozporządzenie w / s podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół ( Dz. U. z 2014 r., poz.803)
9) Program Wychowawczy dla ZSP w Głuszynie.
10) Statut Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Głuszynie. 11) Uchwała nr 130 / 2014 Rady Ministrów z dnia 8 lipca 2014 r. w sprawie przyjęcia Rządowego programu na lata 2014 – 2016 „Bezpieczna i przyjazna szkoła”.
II. CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU :
Szkolny Program profilaktyki to obok Programu Wychowawczego szkoły drugi ważny dokument obowiązujący w placówce. Stanowi spójną całość z Programem Wychowawczym i szkolnym zestawem programów nauczania, których treści są powiązane i wynikają z siebie.
Program profilaktyczny odpowiada na realne problemy i zagrożenia pojawiające się w naszej szkole i jej środowisku. Ma też kilka głównych przemyślanych celów przyświecających jego opracowaniu. Pierwszym z ich jest ochrona dziecka / ucznia, wychowanka / przed wszelkimi zakłóceniami rozwoju z którymi może zetknąć się przebywając w szkole i poza nią w domu rodzinnym lub znajdując się w innych trudnych sytuacjach życiowych.
Oddziaływanie profilaktyczne ma szczególne znaczenie w odniesieniu do dzieci i młodzieży będących w fazie dorastania, gdyż w tym szczególnym okresie ich życia są oni bardzo podatni na sprzeczne z dobrym wychowaniem wpływy otoczenia, pokusy sięgnięcia po używki czy środki narkotyczne oraz zachowania oparte o formy agresji słownej, a nierzadko i przemoc. A z takimi zachowaniami bardzo często można spotkać się oglądając programy telewizyjne w stacjach komercyjnych, a nawet w publicznej telewizji nie wspominając już o internecie. Dorastające dzieci zwykle też lekceważąco podchodzą do norm bezpieczeństwa obowiązujących w placówce. Niekiedy również towarzyszą temu jeszcze przypadki wręcz „dzikiej” dewastacji mienia szkolnego.
Dlatego drugim, nie mniej ważnym, celem programu jest kształtowanie postaw zdrowego i bezpiecznego stylu życia bez potrzeby stosowania agresji, używek, chemicznych substancji wspomagających, kształtowanie przydatnych w życiu umiejętności i postaw, jak również zapobiegania sytuacj i zachowaniom problemowym w szkole oraz rozwiązywanie ich w pokojowy sposób z poszanowaniem godności drugiego człowieka.
Trzecim celem Programu jest szeroko pojmowana promocja zdrowia uczniów, redukcja czynników ryzyka ich dotyczących i wzmacnianie tzw. czynników chroniących. Czynniki ryzyka o których mowa powyżej to :
1) przemoc rówieśnicza
2) odrzucenie przez rówieśników
3) słaba więź ze szkołą
4) destrukcyjna grupa rówieśnicza
5) niepowodzenia szkolne.
Z kolei do czynników chroniących wpływających na zdrowie ucznia można zaliczyć :
1) poczucie przynależności
2) pozytywny klimat szkoły i panującą tu atmosferę
3) prospołeczne i życzliwe wobec ucznia nastawienie grupy rówieśniczej
4) stwarzanie okazji do przeżywania własnych sukcesów i rozpoznawania swoich własnych osiągnięć
5) zero tolerancji przez szkołę dla przemocy w różnych jej formach.
Przedstawione powyżej wątki znalazły swoje przełożenie w treściach zadań zawartych w Programie. Uwzględniają one konkretne działania profilaktyczne zgodne z potrzebami uczniów, oczekiwaniami szkoły i środowiska rodzinnego, dostosowane do możliwości intelektualnych ich adresatów, którymi są nie tylko uczniowie i ich rodzice, ale także nauczyciele i inni pracownicy szkoły.
Treść zadań tegorocznego Programu Profilaktycznego można podzielić umownie na następujące cztery komponenty / moduły/:
• Przeciwdziałanie zjawisku agresji i przemocy.
• Zachowania akceptowane społecznie, prozdrowotne i proekologiczne.
• Profilaktyka uzależnień − nałogi, używki, środki odurzające oraz ich szkodliwość i sposoby zapobiegania sięganiu po nie przez dzieci szkolne.
• Komunikacja i umiejętności interpersonalne.
Największy nacisk – z oczywistych względów – został położony na p i e r w s z y k o m p o n e n t. Najwięcej problemów wychowawczych z jakimi ma do czynienia placówka dotyczy bowiem różnych form agresji i przemocy. Wspomniane zjawisko obserwuje się zarówno w klasach II etapu nauczania, jak i w klasach młodszych. Najczęściej dotyczy to przemocy werbalnej czyli wyzywania, wyśmiewania, obraźliwych słownych komentarzy o osobie, jej rodzinie , itp. wypowiadanych niekiedy wprost do zaatakowanej osoby.
Z kolei przemoc materialna ( kradzieże, niszczenie własności uczniów) zdarzają się sporadycznie albo wcale ( wymuszenia finansowe).Czego niestety nie można powiedzieć o niszczeniu przez uczniów mienia szkolnego.
W placówce zdarzają się też przypadki przemocy fizycznej w postaci bójek bądź rękoczynów, szarpanin między uczniami, ale dotyczy to kilku wybranych uczniów z klas IV – VI i również kilku z klas I – III. Aktywność tej liczącej w sumie mniej niż 10 uczniów grupy powoduje jednak liczne problemy wychowawcze i wymusza podjęcie poniekąd działań zapobiegawczych. Zdarzył się też pojedynczy przypadek dokuczania co jakiś czas uczniowi przez innych silniejszych od niego kolegów z klasy i okazywania mu – niekiedy – braku akceptacji przez grupę kolegów z klasy.
W tegorocznej edycji programu więcej uwagi poświęcono zjawisku CYBERPRZEMOCY gdyż portale społecznościowe stały się w ostatnich latach – obok rodziny i szkoły – jednym z najważniejszych środowisk socjalizacyjnych. Badacze problemu są zgodni, że znęcanie się, a w szczególności cyberprzemoc są najpoważniejszymi formami przemocy rówieśniczej, która może mieć poważne negatywne konsekwencje, min. dotyczące samooceny.
Należy zatem dołożyć wszelkich starań, aby nikt pracujący w tutejszej w szkole n i e p r z e c h o d z i ł o b o j ę t n i e wobec przypadków wystąpienia jakichkolwiek zachowań agresywnych lub – co gorsza – działań z użyciem przemocy w jakiejkolwiek postaci.
Drugi komponent Programu zatytułowano : Zachowania akceptowane społecznie, prozdrowotne i proekologiczne. Główne treści wchodzące w skład tego komponentu to PSO z poszczególnych przedmiotów nauczanych w szkole; kryteria oceniania z przedmiotów i z zachowania; normy kulturalnego zachowania w szkole, domu rodzinnym i miejscach publicznych; wiadomości o tematyce proekologicznej, prozdrowotnej np. dotyczące nawyków żywieniowych, niepełnosprawności, problemach osób starszych.
Z uwagi na to, że duża liczba dzieci pochodzi z rodzin rolników uwzględniono w programie tematykę b e z p i e c z e ń s t w a d z i e ci podczas prac w gospodarstwie rolnym albo w domu rodzinnym lub jego obejściu. Statystyki z ostatnich lat pokazują bowiem niezbicie, że duża liczba dzieci ginie w czasie wypadków w gospodarstwie domowym albo zostaje ranna podczas różnych prac z użyciem maszyn i narzędzi rolniczych.
Nie pominięto tematyki bezpiecznego zachowania się w trakcie pobytu w szkole, drodze do i ze szkoły, pobycie dzieci w miejscach publicznych, bezpiecznym spędzaniu ferii zimowych i wakacji, a także zasad ruchu drogowego i znajomości podstawowych przepisów w ruchu drogowym.
Treści wchodzące w zakres trzeciego komponentumożna określić mianem Profilaktyki uzależnień. W tym obszarze działania Programu koncentrują się na:
- propagowaniu zdrowego trybu życia wolnego od używek i innych uzależnień, aleuwzględniającego aktywność ruchową
- przeciwdziałaniu sięganiuprzez dzieci po papierosy, alkohol, narkotyki, dopalacze i środki farmakologiczne wspomagające sportowców,
- wyjaśnianiu uczniom szkodliwego lub nawet zabójczego ich działania w razie ich zażycia,
- wyjaśnianiu zjawiska uzależnienia od telewizji, komputerów, telefonów, przyczyn powstawania tzw. choroby komputerowej, uzależnienia od gier online, rozmów, czatów na portalach społecznościowych, itp.
- pokazaniu ciemnych stron współczesnych masmediów i stosowanych przez nie różnych praktyk manipulacji ludźmi, żerowania na czyimś nieszczęściu albo propagowaniu wątpliwych pod względem moralnym i etycznym treści, nierzadko wręcz poniżających innych ludzi
- akcentowaniu znaczenia i wpływu tego, co dziecko czyta, słucha, ogląda albo w co gra na jego późniejsze zachowania i relacje z innymi ludźmi,
- uczeniu co to jest asertywność, jak postępować asertywnie i w jakich okolicznościach to stosować.
Ostatni komponent Programu dotyczy Komunikacji i umiejętności interpersonalnych. Z poczynionych w minionych latach obserwacji wynika niezbicie, że wiele klasowych i szkolnych problemów wychowawczych ma swoje źródło właśnie w niewłaściwej komunikacji między uczniami, na nieumiejętności prowadzenia rzeczowej i spokojnej rozmowy w razie zaistnienia konfliktu słownego.
To sprawiło, że zdecydowano się włączyć do Programu treści o wzajemnych relacjach osobowych w poszczególnych klasach; przyczynach pojawiania się konfliktów wśród uczniów poszczególnych klas lub między uczniami z różnych klas oraz sposobach ich likwidacji. Nie pominięto również tak ważnych pojęć jak empatia, tolerancja, przyjaźń, mediacja.
Należy mieć nadzieję, że poprzez umieszczenie przedstawionych powyżej treści uda się zrealizować cel działań w tym komponencie jakim jest kształtowanie zasad poprawnej komunikacji w szkole.
III. CELE OGÓLNE PROGRAMU
1. Promocja zdrowia i propagowanie zdrowego stylu życia, wolnego od używek, chemicznych substancji uzależniających, uzależniających gier online, ogłupiających treści internetowych, czatów na portalach społecznościowych, agresywnych zachowań własnych wobec innych ludzi i niebezpiecznych poczynań zagrażających życiu i zdrowiu własnemu lub innych ludzi.
2.Wyposażenie uczniów i rodziców w podstawowy zasób wiedzy z zakresu profilaktyki uzależnień w tym dotyczących cyberprzemocy, funkcjonowania mediów elektronicznych, komunikacji na facebooku oraz o możliwościach uzyskania pomocy w tej dziedzinie.
3. Propagowanie znajomości i poszanowania w szkole praw dziecka i innych dotyczących go przepisów.
4.Wyrabianie w uczniach właściwych społecznie postaw w relacjach wzajemnych opartych na wzajemnym szacunku i tolerancji wobec siebie, pozbawionych oznak agresji czy przemocy oraz akceptujących różnorodność i niepowtarzalność każdego z nas i nasz punkt widzenia.
5.Uczenie właściwego odnoszenia się i traktowania osób starszych i niepełnosprawnych.
6.Ukazanie korzystnego wpływu właściwie rozumianego koleżeństwa i przyjaźni we wzajemnych relacjach wśród uczniów.
7.Kształtowanie postawy odpowiedzialności za swoje wypowiedzi, poczynania, bezpieczeństwo swoje i innych, za zdrowie własne oraz innych.
8.Organizowanie zajęć profilaktycznych dla uczniów oraz rodziców w celu radzenia sobie z agresją, przemocą i innymi zagrożeniami ze strony Internetu i elektronicznych nośników informacji .
9.Promowanie wzorców zachowań opartych na godności i poszanowaniu każdego człowieka oraz na nie używaniu przemocy wobec drugiego człowieka, gdy wyraża on inne zdanie niż my.
10.Zapobieganie posługiwaniu się przez uczniów wulgaryzmami, dbałość o piękno języka ojczystego w szkole, w domu i w miejscach publicznych.
11. Kształtowanie umiejętności wyrażania przeżyć i emocji za pomocą różnych środków wyrazu, łączenie działań plastycznych z muzyką i ruchem.
12. Uświadomienie zagrożeń związanych z pracą dzieci na roli lub w domowym gospodarstwie rolnym.
Powyższe 12 celów można u m o w n i e pogrupować do 3 obszarów tematyczno – zadaniowych dotyczących :
1) zwiększenia skuteczności działań wychowawczych i profilaktycznych na rzecz bezpieczeństwa i tworzenia przyjaznego środowiska i klimatu w naszej szkole;
2) zapobieganie problemom i zachowaniom konfliktowym stwarzanym przez dzieci;
3) promowanie zdrowego stylu życia wśród dzieci z akcentem na aktywność ruchową, właściwe odżywianie się i tworzenie warunków do prawidłowego rozwoju emocjonalnego i społecznego uczniów.
Autorzy Programu chcieliby, żeby nasza placówka w jak największym stopniu i możliwie najpełniej jak to jest możliwe – zbliżyła się do następującego wzorca Zdrowej i Bezpiecznej Szkoły opisanego w Uchwale Nr 130 / 2014 Rady Ministrów.
Pisze się tam, że „ Zdrowa i bezpieczna szkoła – to szkoła, która zapewnia uczniom :
1) wysokie oczekiwania , standardy, przy równoczesnym udzielaniu wsparcia uczniom i ich rodzicom przez nauczycieli i pozostały personel szkoły;
2) możliwość budowania przyjaznych relacji z kolegami;
3) dobrą atmosferę, ogólny etos i eksponowanie wartości;
4) brak przyzwolenia na jakiekolwiek formy przemocy;
5) możliwość zdobywania pozytywnych doświadczeń i osiągania sukcesów w ważnych zadaniach oraz podejmowania odpowiedzialności;
6) poczucie ładu i porządku w otoczeniu;
7) możliwość uczestniczenia w zajęciach pozalekcyjnych”.
IV. SPOSOBY OSIĄGANIA CELÓW:
1. Prowadzenie w placówce różnych zajęć edukacyjnych − lekcyjnych i pozalekcyjnych − dla uczniów przez wychowawców, nauczycieli przedmiotu, pedagoga szkolnego, pielęgniarkę i policjanta celem :
a) ukazania im szkodliwości zjawiska przemocy w szkole w tym zjawiska cyberprzemocy;
b) podania sposobów radzenia sobie z własną i cudzą agresją;
c) nauczenia uczniów rozwiązywania konfliktów i problemów szkolnych bez użycia siły / radzenia sobie w sytuacjach trudnych, stresujących / oraz prawidłowej komunikacji w relacjach między nimi i osobami starszymi;
d) uczenia ich umiejętności rozpoznawania swoich emocji i panowania nad nimi, a także przeciwdziałania stosowaniu w placówce wulgaryzmów;
e) rozwijania wśród uczniów postawy empatii oraz kształtowanie postaw akceptujących różnorodność ludzi
f) pogłębiania wśród uczniów znajomości tematyki praw człowieka i aktów prawych obowiązujących w szkole zawierających prawa dziecka, a także prawa i obowiązki ucznia;
g) przekazania wiedzy o szkodliwości działania używek, narkotyków, leków i temu podobnych substancji np. tzw. dopalaczy;
h) piętnowania przypadków niszczenia przez dzieci mienia szkolnego
i) uczenia jak w domu właściwe wykorzystać wolny czas, jak nie popaść w uzależnienie od komputera, telewizora, smartfona, gier elektronicznych i jak spędzać wolny czas korzystając z różnych form aktywności ruchowej;
j) informowania uczniów o zasadach bezpiecznego postępowania w czasie wykonywania licznych prac w domu rodzinnym, obejściu gospodarskim czy na polu w różnych porach roku;
k) wyjaśnienia, jak zachowywać się, aby nie ulec przeziębieniu ani różnym chorobom zakaźnym.
Program Profilaktyczny w roku szkolnym 2014 / 2015 będzie realizowany na:
• godzinach do dyspozycji wychowawcy;
• nauczanych przedmiotach;
• zajęciach pozalekcyjnych / kółkach, świetlicy, SKS, itp./ ;
• zajęciach prowadzonych przez pedagoga lub zaproszone osoby;
• uroczystościach klasowych i szkolnych;
• szkolnych i pozaszkolnych zawodach sportowych;
• wywiadówkach i kontaktówkach;
Szczegółową realizację zadań zawartych w niniejszym Programie zawiera Harmonogram realizacji Programu Profilaktycznego.
2. Kontynuacja współpracy z Poradnią Psychologiczno –Pedagogiczną w Namysłowie i tamtejszą Komendą Powiatową Policji w obszarze dotyczącym przeciwdziałania zjawisku przemocy w tym także cyberprzemocy i prawnej odpowiedzialności za czyny agresywne, dewastacje mienia, przypadki kradzieży i stosowanie cyberprzemocy w sieci.
3. Pogłębienie wiedzy nauczycieli i rodziców o zjawisku przemocy, agresji, przejawach braku kultury wśród uczniów oraz o różnych uzależnieniach / chemicznych, farmakologicznych, od urządzeń elektronicznych, hazardu, etc./ z którymi dzieci szkolne mogą mieć styczność.
4. Analizowanie pojawiających się przypadków agresji i przemocy przez Zespół Wychowawczy i podejmowanie działań zapobiegawczych celem ograniczenia tego typu przypadków.
5. Wzmożenie działań wychowawczych i opiekuńczych wobec uczniów mających problemy osobiste, dotkniętych zjawiskiem przemocy szkolnej lub domowej albo mających inne potrzeby edukacyjne.
V. PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU WYSTĄPIENIA PROBLEMÓW WYCHOWAWCZYCH - PRZEMOC WOBEC DRUGIEGO UCZNIA, SIĘGANIE PO ZABRONIONE UŻYWKI I ŚRODKI ODURZAJĄCE.
W przypadku uzyskania informacji, że uczeń używa alkoholu lub innych środków odurzających bądź przejawia zachowania świadczące o jego demoralizacji, nieskrywanej silnej i jawnej agresji zagrażającej zdrowiu lub bezpieczeństwu swojemu lub innych osób nauczyciel powinien podjąć następujące kroki :
1. Przekazać informację o tym fakcie wychowawcy klasy.
2. Wychowawca klasy przekazuje dalej informuję o tym fakcie dyrekcji szkoły i pedagogowi szkolnemu.
3.Wychowawca wzywa do szkoły rodziców ucznia i przekazuje im informację o zajściu.
4. Przeprowadzenie rozmowy z rodzicami oraz w ich obecności z uczniem.
W przypadku potwierdzenia informacji należy zobowiązać ucznia do zaniechania nagannego postępowania, a rodziców do szczególnego nadzoru nad dzieckiem.
5. Jeżeli rodzice odmawiają współpracy lub nie stawiają się do szkoły, a informacje o przejawach demoralizacji bądź agresywnych poczynaniach ucznia wciąż napływają, dyrekcja szkoły pisemnie powiadamia o zaistniałej sytuacji sąd rodzinny lub policję.
6. Podjęcie przez szkołę oddziaływań wychowawczych np. zwiększenienadzoru nad uczniem, spotkania z pedagogiem lub psychologiem, skierowanie do poradni na konsultację lub terapię.
7. Jeżeli zastosowanie środków wychowawczych nie przynosi oczekiwanych rezultatów lub w przypadku uzyskania informacji o popełnieniu przez ucznia przestępstwa lub jego udziału w działalności grup przestępczych, dyrekcja szkoły powiadamia sąd rodzinny, prokuratora lub policję.
8. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji tych instytucji.
HARMONOGRAM REALIZACJI
PROGRAMU PROFILAKTYCZNEGO
na rok szkolny 2014/2015:
OBSZAR I
PRZECIWDZIAŁANIE ZJAWISKU AGRESJI I PRZEMOCY W SZKOLE.
Cel: Zapobieganie zachowaniom agresywnym występującym w szkole.
Treści zadań |
Osoby odpowiedzialne |
Terminy, klasy |
Sposób realizacji |
1.Spotkanie z pedagogiem nt. Co to jest agresja i jakie wyrządza szkody innym? |
pedagog szkolny |
kl. I-III - XI 2014 kl. IV-VI- X 2014 |
zajęcia świetlicowe |
2.Opieka nad uczniami przejawiającymi wysoki poziom agresji. |
wszyscy nauczyciele pedagog szkolny |
cały rok szkolny |
zajęcia dydaktyczne i opiekuńczo-wychowawcze |
3.Realizacja zagadnienia: Moje prawa i obowiązki w świetle Konstytucji RP, Konwencji o Prawach Dziecka i Statutu Szkoły. |
wychowawcy
|
wrzesień 2014 klasy I - VI |
godzina wychowawcza, wykonanie gazetki klasowej |
4 . Agresja i przemoc w tym cyberprzemoc w naszej szkole – jej formy i skala zjawiska – ankieta |
pedagog szkolny |
Jesień 2014 V/ VI 2015 |
ankieta |
5. Spotkanie pedagogiem szkolnym i zajęcia nt.: Co to jest cyberprzemoc i jakie jest jej oddziaływanie? |
pedagog szkolny |
Jesień 2014 |
Godzina wychowawcza |
6. Realizacja zagadnienia: Brak akceptacji i odrzucenie w klasie |
wychowawczynie klasy V i VI |
Klasy V i VI jesień 2014 |
Godzina wychowawcza |
7. Szkoła moich marzeń!-konkurs plastyczny oraz wystawa prac plastycznych |
J. Łowkiel wychowawcy świetlicy |
luty 2015 klasy I – VI |
zajęcia świetlicowe |
8. Realizacja zagadnienia: Co mnie złości, denerwuje w szkole i w najbliższym otoczeniu? |
wychowawcy |
październik 2014 klasy IV – VI |
godzina wychowawcza |
9. Realizacja zagadnienia: Jak zachowywać się postępować z agresywnym kolegą lub koleżanką? |
wychowawcy |
listopad 2014 klasy IV – VI |
godzina wychowawcza |
10. Stop agresji, przemocy i nietolerancji! − warsztaty |
wszyscy nauczyciele, wychowawcy |
I dzień wiosny klasy I - VI |
warsztaty |
OBSZAR II
ZACHOWANIA AKCEPTOWANE SPOŁECZNIE − PROZDROWOTNE I PROEKOLOGICZNE
Cel: Rozwijanie u uczniów pozytywnych zachowań mających wpływ na stan zdrowia ich i otoczenia oraz środowisko naturalne
T r e ś c i z a d a ń |
Osoby odpowiedzialne |
Terminy,klasy |
Sposób realizacji |
1. Zapoznanie z kryteriami oceniania i zachowania oraz PSO z przedmiotów, zapoznanie z przepisami BHP na zajęciach szkolnych. |
wychowawcy, nauczyciele przedmiotów |
wrzesień 2014 klasy IV - VI |
godziny dydaktyczne, godziny wychowawcze |
2.Przypomnienie wiadomości o zasadach bezpieczeństwa w czasie pobytu w szkole, w drodze do domi ze szkoły oraz podczas ferii zimowych i wakacji. |
wychowawcy, opiekunowie świetlicy |
wrzesień2014 styczeń2015 czerwiec 2014 klasy IV - VI |
godziny wychowawcze, zajęcia świetlicowe |
3.Realizacja zagadnienia: Jak powinniśmy się zachowywać w miejscach publicznych, na wycieczkach szkolnych bądź zawodach sportowych? |
wychowawcy
|
październik 2014 klasy I - VI |
godzina wychowawcza, zajęcia edukacyjne w I etapie nauczania |
4.Udział w akcjach ekologicznych: Sprzątanie Świata, Święto Ziemi, Namysłowska Wiosna Ekologiczna. |
A. Łętowska wychowawcy wszyscy nauczyciele |
IX 2014/IV 2015 i wg potrzeb klasy I - VI |
akcje ekologiczne, warsztaty |
5. Realizacja zagadnienia : Jak dbać o własne zdrowie i postępować bezpiecznie podczas prac w gospodarstwie domowymi na polu ? |
wychowawcy klas IV – VI |
Jesień 2014 wiosna 2015 |
godzina wychowawcza
|
6. Inny – nie znaczy gorszy -rozmowy o niepełnosprawności |
wychowawcy |
maj 2015 klasy IV - VI |
godzina wychowawcza |
7. Czy nasze posiłki są zdrowe? - uświadomienie o konieczności spożywania warzyw i owoców oraz ograniczenia słodyczy |
wychowawcy |
II 2015 / klasy V - VI, październik 2014 klasy I - III |
godzina wychowawcza, zajęcia świetlicowe |
8. W zdrowym ciele zdrowy duch -czynniki warunkujące prawidłowy rozwój dziecka |
wychowawcy, opiekunowie świetlicy |
X2014 /kl. IV- VI, XI 2014 / kl. I - III |
godz. wych. zajęcia świetlicowe |
9. Dbamy o swoje ciało – ograniczamy nadwagę i otyłość i nie musimy drastycznie odchudzać się. |
wychowawcy, opiekunowie świetlicy |
jesień 2014 |
godzina wychowawcza, zajęcia świetlicowe |
10.Dbamy ozdrowie - pogadanka o higieniei o zdrowiu |
wychowawcy, opiekunowie świetlicy |
XII 2014/klasy IV-VI, marzec 2015 |
godzina wychowawcza, zajęcia świetlicowe |
11 / 12. Warto być aktywnym ruchowo i uprawiać sport! -wystawa prac plastycznych turniej w halową mini -PN dla klas III − VI |
J. Łowkiel, A. Moskal T. Dobuszewski |
V 2014/ kl. I - VI I /II 2015→ kl. III - VI |
zajęcia świetlicowe zajęcia na sali gimnastycznej |
OBSZAR III
PROFILAKTYKA UZALEŻNIEŃ
Cel: Dostarczanie rzetelnej i adekwatnej do grup wiekowych wiedzy o zagrożeniach od różnych uzależnień oraz nadmiernego korzystania z mediów elektronicznych, telefonów i internetu.
Treści zadań |
Osoby odpowiedzialne |
Terminy, klasy |
Sposób realizacji |
1.Realizacja zagadnienia: Jaki wpływ wywiera nikotyna i alkohol na nasze ciało? |
A.Łętowska |
według rozkładu materiału w kl. IV |
godziny dydaktyczne, |
2. W jakim stopniu jestem uzależniony od Internetu, gier komputerowych i telefonów – ankieta |
pedagog we współpracy z wych. klas III - VI |
jesień 2014 wiosna 2015 |
godzina wychowawcza |
3. Sporządzenie gazetki na świetlicy o uzależnieniach i cyberprzemocy |
opiekunowie świetlicy |
jesień 2014 |
|
4.Opracowanie materiałów edukacyjnych dl nauczycieli dotyczących odpowiedzialnego i bezpiecznego korzystania z mediów elektronicznych |
informatyk +członkowie zespołu wychowawczego |
późna jesień 2014, zima 2015 |
|
5.Opracowanie i upowszechnienie przeznaczonych dla uczniów materiałów edukacyjnych dotyczących odpowiedzialnego i bezpiecznego korzystania z mediów elektronicznych |
informatyk członkowieZW + wychowawcy kl.I - VI |
wiosna 2015 |
|
6. Opracowanie i upowszechnienie materiałów informacyjnych przeznaczonych dla rodziców dotyczących bezpiecznego korzystania przez ich dzieci z mediów elektronicznych |
informatyk członkowieZW + wychowawcykl.I - VI |
wiosna 2015 |
|
7. Pogłębianie współpracy miedzy szkołą a rodzicami w zakresie bezpiecznego korzystania przez ich dzieci z dzisiejszych mediów elektronicznych |
wychowawcy |
według potrzeb |
wywiadówki, kontaktówki |
8. Realizacja zagadnienia: Nie jestem bezkrytyczny wobec tego co czytam, oglądam i gram. |
wychowawcy klas IV - VI |
listopad 2014 |
godzina wychowawcza |
9.Komputer - mój wróg czy przyjaciel? |
wychowawcy |
styczeń 2015 |
godzina wychowawcza |
10. Realizacja zagadnienia: Kiedy mnie namawiają do złego – odmawiam - ćwiczenie postaw asertywnych |
wychowawcy |
luty 2015 kl. IV – VI |
godziny wychowawcze |
11. Uczę się planować swój wolny czas. |
wychowawcy opiekunowie świetlicy |
czerwiec 2015 klasy IV - VI |
godzina wychowawcza zajęcia świetlicowe |
12. Realizacja zagadnienia: Dziękuję, nie biorę chemicznych wspomagaczy!- ćwiczenie postaw asertywnych. |
pedagog szkolny wychowawcy |
luty/ marzec 2015 klasa VI |
godzina wychowawcza |
13.Realizacja zagadnienia: Jestem sportowcem- jestem wolny od koksu! |
A. Moskal T . Dobuszewski |
klasy IV – VI |
lekcje w – f, zajęcia sportowe szkolne i poza szkolne |
14. Realizacja zagadnienia: Ja wobec używek i środków uzależniających. |
wychowawcy klas IV-VI |
maj 2015 |
godzina wychowawcza |
OBSZAR IV
KOMUNIKACJA I UMIEJĘTNOŚCI INTERPERSONALNE
Cel: Kształtowanie zasad poprawnej komunikacji społecznej w szkole.
Treści zadań
|
Osoby odpowiedzialne |
Terminy,klasy |
Sposób realizacji |
1.Realizacja zagadnienia: Co to znaczy być zgraną klasą? |
wychowawcy
|
marzec 2015 kl. IV – VI |
godziny wychowawcze |
2. Realizacja zagadnienia: Jak możliwie bezkonfliktowo funkcjonować w klasie? |
wychowawcy |
grudzień2014 klasy I – VI |
godziny wychowawcze |
3.Realizacja zagadnienia:Złote zasady radzenia sobie w sytuacjach stresowych i konfliktowych. |
wychowawcy
|
maj 2015 klasy I – VI |
godzina wychowawcza, |
4.Dbałość o piękno mowyojczystej- organizacja apeli, akademii i innych uroczystości szkolnych |
J. Łowkiel , wychowawcy, wszyscy nauczyciele |
cały rok szkolny wg harmonogramu uroczystości szkolnych, klasy I-VI |
|
5.Rozmowy indywidualne pedagoga szkolnego z uczniami. |
pedagog szkolny
|
wg potrzeb klasy I - VI |
zajęcia indywidualne |
6.Realizacja zagadnienia: Kultura życia codziennego |
E. Dudka opiekunowie świetlicy |
listopad 2014 klasy I - VI |
zajęcia świetlicowe |
7. Realizacja przedsięwzięcia przedświątecznego: Tradycje łączą pokolenia ... |
opiekunowie świetlicy, wychowawcy |
grudzień 2014 klasy I-VI |
warsztaty |
8. Zapraszanie osób starszych na organizowane w szkole uroczystości |
J. Łowkiel wychowawcy |
październik 2014, grudzień 2014 |
DEN, uroczystości świąteczne, inne uroczystości |
9 „Czy w dzisiejszych czasach jesteśmy PRZYJAŹNI I TOLERANCJI dla drugiego człowieka?” |
wychowawczynie klas V – i VI - ej |
II semestr |
godzina wychowawcza |
ZADANIA DLA RODZICÓW
TREŚĆ ZADAŃ |
OSOBY ODPOWIEDZIALNE
|
TERMINY |
UWAGI |
Przeprowadzenie ankiety dla rodziców na temat agresji, przemocy i używek |
wychowawcy |
maj 2015 |
zebranie z rodzicami |
Poruszanie spraw związanych z agresją i przemocą na zebraniach i kontaktówkach oraz w trakcie spotkań indywidualnych |
wychowawcy pedagog szkolny |
według harmonogramu spotkań z rodzicami |
wywiadówki rozmowy indywidualne |
Angażowanie rodziców do przedsięwzięć i uroczystości szkolnych |
wychowawcy, pedagog szkolny, |
według harmonogramu imprez i uroczystości szkolnych |
|
Angażowanie rodziców do opieki nad dziećmi podczas wycieczek szkolnych |
kierownicy wycieczek szkolnych |
według potrzeb |
|
Zaangażowanie rodziców w projekt zabezpieczenia skwerów zielonych na dziedzińcu szkolnym - zbudowanie drewnianych ogrodzeń. |
wychowawcy, rada rodziców |
grudzień 2014 kwiecień 2015 |
realizacja przedsięwzięcia zależy od zgody rodziców |
VI. OCZEKIWANE EFEKTY
Następstwem realizacji Programu powinno być:
- poprawa komunikacji interpersonalnej i atmosfery w szkole oraz odnoszenie się do siebie z szacunkiem i poszanowaniem godności osobistej;
- ograniczenie do minimum przypadków agresywnych zachowań i stosowania przez dzieci różnych form przemocy wobec siebie;
- wiedza uczniów o szkodliwości sięgania po używki i uzyskanie świadomości o zagrożeniach wynikających z tytułu sięgania po środki uzależniające, alkohol, tytoń i beztroskie korzystanie z internetu bądź innych mediów elektronicznych;
- umiejętne korzystanie przez dzieci z urządzeń multimedialnych i świadomość istnienia pułapek i niebezpieczeństw płynących z beztroskiego, nieumiejętnego i bezkrytycznego korzystania z internetu czy różnych gier komputerowych;
- wyrobienie nawyku dbałości o własne zdrowie i zdrowie innych osób oraz propagowanie zdrowego aktywnie ruchowo trybu życia wolnego od używek, chemicznych wspomagaczy i wszelkich rodzajów zachowań agresywnych;
- nabycie wiedzy o zasadach bezpiecznego zachowania się w szkole, domu rodzinnym, podczas różnych prac polowych czy w gospodarstwie domowym;
- nabycie przez uczniów podstawowych umiejętności życiowych takich jak podejmowanie decyzji w różnych sytuacjach życiowych, twórcze i krytyczne myślenie, asertywne odmawianie, radzenie sobie ze stresem i innymi złymi emocjami, samoświadomość i empatia;
- zwiększenie aktywności rodziców w ramach współdziałania ze szkołą w obszarze działań profilaktycznych, rozwiązywania trudnych spraw wychowawczych oraz w obszarze bezpiecznego korzystania z nowych mediów przez ich dzieci.
VII. EWALUACJA SZKOLNEGO PROGRAMU PROFILAKTYCZNEGO:
Pod koniec każdego roku szkolnego objętego Programem Profilaktycznym zostanie on poddany ewaluacji poprzez :
- ankiety skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli /według potrzeb/;
- analizę prowadzonej dokumentacji przedsięwzięcia /zapisy w dziennikach lekcyjnych i pozalekcyjnych, dokumentacja pedagoga szkolnego, listy uczestników wycieczek szkolnych, etc./;
- wywiady i rozmowy;
- obserwacje.
VIII.POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- W czerwcu odbędzie się w szkole impreza podsumowująca realizację działań profilaktycznych w danym roku szkolnym. Wspomniana impreza będzie jednocześnie formą ewaluacji tego Programu Profilaktycznego.
- Program Profilaktyczny jest dokumentem otwartym, który może być zmieniany i uzupełniany w zależności od potrzeb środowiska i uczniów.
- Wychowawcy klas I − VI ustalone w Programie działania i tematykę uwzględniają w swoich planach pracy wychowawczej na konkretny rok szkolny.
- Dopuszcza się tworzenie programu dla poszczególnych klas, jeśli wymaga tego sytuacja wychowawcza lub programu profilaktycznego dla konkretnego etapu edukacyjnego.
- Zespół nauczycieli tworzących zespół wychowawczy /nauczyciele, wychowawcy/ przynajmniej dwa razy w roku /podczas konferencji analitycznej / składają sprawozdanie z realizacji Szkolnego Programu Profilaktyki.