Zespół Szkolno-Przedszkolny w Głuszynie

46-100 Namysłów

ul. Główna 115

Głuszyna

tel. 774191410

Adres

46-100 Namysłów


ul. Główna 115


Głuszyna


tel. 774191410


Kalendarium

Środa, 2024-05-15

Imieniny: Dionizego, Nadziei

Regulamin oceny pracy nauczycieli w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Głuszynie

Załącznik do Zarządzenia nr 5/2018

Dyrektora Zespołu Szkolno-Przedszkolnego

 w Głuszynie z dnia 13.09.2018 r.

 

Regulamin

oceny pracy nauczycieli

w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Głuszunie

 

 

Podstawa prawna:

 

  1. 1.   Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2017 r., poz.1189 z późn.zm.)
  2. 2.   Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz.59, 949).
  3. 3.   Rozporządzenia MEN z dnia9 grudnia 2016 r.  w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (Dz. U. z 2016 r. poz.2035).
  4. 4.   Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2017 r., poz.1658)
  5. 5.   Rozporządzenie MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. z 2017 r., poz.1611).
  6. 6.   Rozporządzenie MEN z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2013 r., poz.393).
  7. 7.   Statut Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Głuszynie

 

 

 

 

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

 

§1

Przedmiot i cel Regulaminu

 

  1. 1.      Regulamin oceny pracy określa sposób i tryb dokonywania oceny pracy pracowników Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Głuszynie, zatrudnionych na stanowiskach pedagogicznych.

 

  1. 2.      Ocenie podlegają, na zasadach określonych w Regulaminie, wszyscy nauczyciele, wychowawcy i specjaliści zatrudnieni w szkole niezależnie od formy nawiązania stosunku pracy z pracodawcą i wymiarem realizowanych godzin w ramach pensum na danym stanowisku pedagogicznym.

 

  1. 3.      Celem przeprowadzania oceny pracy pracowników pedagogicznych w szkole jest:

 

1)     zwiększenie efektywności pracy i jej jakości poprzez wymianę informacji pomiędzy oceniającym a ocenianym na temat realizacji obowiązków określonych w art. 6 i art. 42 ust. 2 KN oraz w art. 5 ustawy - Prawo oświatowe oraz zadań statutowych szkoły;

2)     motywowanie pracowników do zwiększonego wysiłku;

3)     ustalenie obszarów kompetencji, które wymagają doskonalenia, między innymi poprzez wymianę informacji pomiędzy oceniającym a ocenianym na temat poziomu wykonywania obowiązków;

4)     zebranie informacji potrzebnych do planowania doskonalenia zawodowego nauczyciela;

5)     kształtowanie właściwych postaw pracowników, w szczególności z zakresu etyki zawodowej nauczyciela;

6)     zastąpienia subiektywnych, przypadkowych opinii obiektywnymi kryteriami oceny;

7)     dostarczenie informacji zwrotnej nauczycielowi o jakości jego pracy.

  1. 4.      Ocena pracy pracownika pedagogicznego stanowi podstawę do podejmowania decyzji kadrowych, a w szczególności:

 

1)     podwyższania wynagrodzenia w formie dodatku za wyróżniającą się pracę – dotyczy nauczycieli dyplomowanych z co najmniej 3 – letnim stażem od uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego;

2)     przyznawania dodatku motywacyjnego, na zasadach określonych w Regulaminie przyznawania dodatków motywacyjnych w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Głuszynie.

3)     skracania okresu obowiązkowej przerwy do rozpoczęcia awansu na kolejny stopień awansu zawodowego;

4)     przyznawania nagród i wyróżnień;

5)     wyboru nauczyciela do zwolnienia w przypadku braku możliwości dalszego zatrudniania;

6)     przygotowania wewnątrzszkolnego planu doskonalenia nauczycieli.

 

 

§ 2

Podstawowe pojęcia

 

  1. 1.     Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

 

1)    dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Głuszynie

2)    radzie rodziców – należy przez to rozumieć Radę Rodziców w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Głuszynie

3)    stopień awansu zawodowego – należy przez to rozumieć odpowiednio stopień awansu zawodowego nauczyciela stażysty, kontraktowego, mianowanego lub dyplomowanego;

4)    staż zawodowy – należy przez to rozumieć okres wskazany w KN w celu realizacji planu rozwoju zawodowego, właściwy dla danego stopnia awansu zawodowego o który ubiega się nauczy;

5)    opiekun stażu – nauczyciel mianowany lub dyplomowany przydzielony przez dyrektora
w celu pomocy nauczycielowi odbywającemu staż na stopień nauczyciela kontraktowego lub mianowanego.

 

 

Rozdział 2

Tryb dokonywania oceny pracy

 

                                                                        § 3

                                                        Terminy oceny pracy

 

  1. 1.      Ocenie pracy podlegają wszyscy pracownicy Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Głuszynie zatrudnieni na stanowiskach pedagogicznych w poniżej określonych terminach:

 

1)     po zakończeniu stażu na stopień nauczyciela kontraktowego, mianowanego lub dyplomowanego w terminie nie dłuższym niż 21 dni od dnia złożenia sprawozdania
z realizacji planu rozwoju zawodowego, a w przypadku nauczyciela stażysty
i nauczyciela kontraktowego dodatkowo dołączonej w tym terminie opinii opiekuna stażu o dorobku zawodowym za okres stażu;

 

2)     po zakończeniu dodatkowego stażu w wymiarze 9 miesięcy, w terminie, jak w pkt 1;

 

3)     co 3 lata pracy w szkole od dnia uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego, mianowanego lub dyplomowanego;

 

4)     w terminie 3 miesięcy od daty wpłynięcia wniosku o dokonanie oceny pracy nauczyciela od samego nauczyciela, organu prowadzącego, organu nadzorującego lub Rady Rodziców;

 

5)     w terminie 3 miesięcy od daty pisemnego zawiadomienia nauczyciela o podjęciu przez dyrektora oceny pracy nauczyciela z własnej inicjatywy;

 

6)     po upływie co najmniej jednego roku pracy w szkole w przypadku nauczycieli nowozatrudnionych; okres między kolejnymi ocenami ulega wydłużeniu o jeden rok.

 

  1. 2.      W przypadku, gdy nauczyciel odbywa staż na kolejny stopień awansu zawodowego, mimo upływu 3 -letniego okresu, o którym mowa w § 3 ust.1 pkt 3, oceny pracy dokonuje się po zakończeniu stażu, zgodnie z zasadą zapisaną § 3 ust. 1 pkt 1 i 2.

 

  1. 3.      Ocena pracy nauczyciela może być dokonana w każdym czasie, pod warunkiem upływu co najmniej jednego roku od oceny poprzedniej.

 

  1. 4.      W razie usprawiedliwionej nieobecności nauczyciela w pracy, trwającej dłużej niż 3 miesiące termin 3 – letniej przerwy, o którym mowa w § 3 ust.1 pkt 3, ulega przedłużeniu
    o czas tej nieobecności.

 

  1. 5.      W przypadku dokonywania oceny pracy po zakończeniu stażu na kolejny stopień awansu zawodowego, o których mowa w § 3 ust.1 pkt 1 i 2 do 21 – dniowego okresu dokonania oceny nie wlicza się okresów usprawiedliwionej nieobecności nauczyciela
    w pracy, trwającej dłużej niż 14 dni oraz okresów ferii szkolnych wynikających z przepisów w sprawie organizacji roku szkolnego.

 

  1. 6.      W przypadku dokonywania oceny pracy nauczyciela „z urzędu” co 3 lata nie- odbywającego stażu na kolejny stopień awansu zawodowego, do okresu 3 – miesięcznego na dokonanie oceny nie wlicza się okresów usprawiedliwionej nieobecności nauczyciela
    w pracy, trwającej dłużej niż 14 dni oraz okresów ferii szkolnych wynikających z przepisów
    w sprawie organizacji roku szkolnego.

 

  1. 7.      W przypadku, gdy wpłynął wniosek o dokonanie oceny pracy nauczyciela od podmiotów uprawnionych do wnioskowania o dokonanie oceny, a od ostatniej oceny pracy nie upłynął 1 rok, dyrektor oddala wniosek i zawiadamia wnioskodawcę o przyczynach jego oddalenia.

 

  1. 8.      W przypadku nauczyciela uzupełniającego etat na podstawie § 22 ust. 1 KN – oceny pracy dokonuje dyrektor szkoły, w której jest zatrudniony nauczyciel, w porozumieniu
    z dyrektorem szkoły, w której nauczyciel uzupełnia obowiązkowy wymiar zajęć, na zasadach określonych w § 3 Regulaminu.

 

 



§ 4

Skala ocen

 

1. Ocena pracy nauczyciela ma charakter opisowy i jest zakończona stwierdzeniem uogólniającym:

 

1)    ocena wyróżniająca;

2)    ocena bardzo dobra;

3)    ocena dobra;

4)    ocena negatywna.

 

§ 5

Opinie innych podmiotów w procesie oceniania pracy nauczyciela

 

  1. 1.      Dyrektor szkoły w procesie dokonywania oceny pracy nauczyciela ma obowiązek zasięgnięcia:

 

1)  opinii Rady Rodziców, a w przypadku nauczyciela stażysty i nauczyciela kontraktowego dodatkowo opinii opiekuna stażu o dorobku zawodowym nauczyciela za okres stażu;

 

2)  opinii doradcy metodycznego na temat pracy nauczyciela, w przypadku, gdy oceniany nauczyciel wystąpi do dyrektora z takim wnioskiem. Uwzględniana jest tylko opinia doradcy metodycznego sformułowana na piśmie i dostarczona zgodnie z obiegiem korespondencji w terminie zakreślonym w piśmie. W przypadku braku doradcy metodycznego - może zasięgać opinii nauczyciela dyplomowanego lub mianowanego uczącego tego samego przedmiotu lub przewodniczącego zespołu przedmiotowego. Dyrektor zwraca się na piśmie do ustalonego opiniodawcy z prośbą o jej przygotowanie w terminie 14 dni od daty doręczenia pisma. Opinia dostarczona po terminie lub jej brak nie wstrzymuje procesu oceniania nauczyciela.

 

  1. 2.      Rada Rodziców przedstawia pisemną opinię w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie pracy nauczyciela. Nieprzedstawienie opinii przez Radę Rodziców nie wstrzymuje dokonywania oceny pracy.

 

  1. 3.      Opiekun stażu przedstawia pisemną opinię w terminie 14 dni od daty zakończenia stażu przez nauczyciela.

 

  1. 4.      Dyrektor szkoły w procesie dokonywania oceny pracy nauczyciela może:

 

1)  zasięgać opinii Samorządu Uczniowskiego o pracy nauczyciela, zgłaszając pisemną prośbę do przewodniczącego samorządu o wyrażenie opinii w terminie 14 dni od daty otrzymania pisma. Dyrektor szkoły uwzględnia jedynie opinie sformułowaną na piśmie
i opracowaną na podstawie badania ankietowego wśród reprezentatywnej grupy uczniów nauczanych przez konkretnego nauczyciela. Opinia dostarczona po terminie lub jej brak nie wstrzymuje procesu oceniania nauczyciela;

 

3)  z własnej inicjatywy zasięgać opinii doradcy metodycznego, a w przypadku braku takiej możliwości - może zasięgać opinii nauczyciela dyplomowanego lub mianowanego uczącego tego samego przedmiotu lub przewodniczącego zespołu przedmiotowego. Dyrektor zwraca się na piśmie do ustalonego opiniodawcy z prośbą o jej przygotowanie
w terminie 14 dni od daty doręczenia pisma. Opinia dostarczona po terminie lub jej brak nie wstrzymuje procesu oceniania nauczyciela.

 

  1. 5.      W przypadku, gdy oceniany nauczyciel uzupełnia etat w innej placówce na podstawie art. 22 ust. 1 KN, dyrektor szkoły macierzystej występuje do dyrektora szkoły, w której nauczyciel uzupełnia etat o pisemną cząstkową ocenę pracy nauczyciela. Ocena pracy jest ustalana w porozumieniu z dyrektorem szkoły, w której nauczyciel uzupełnia etat.

 

  1. 6.      W przypadku, gdy nauczyciel jest zatrudniony w kilku szkołach, a który w żadnej szkole nie jest zatrudniony w wymiarze co najmniej ½ obowiązkowego wymiaru zajęć dla danego stanowiska, oceny pracy po zakończeniu stażu na kolejny stopień awansu zawodowego dokonuje dyrektor po pisemnym wskazaniu przez organ nadzorujący. Dyrektor występuje do dyrektorów szkół, w których jest zatrudniony nauczyciel o pisemną cząstkową ocenę pracy nauczyciela. Ocena pracy jest ustalana w porozumieniu z tymi dyrektorami,
    w których nauczyciel odbywał staż. 

 

§ 6

Ocena pracy na zakończenie stażu

 

  1. 1.      Ocena pracy nauczyciela na zakończenie stażu na kolejny stopień awansu przeprowadzana jest w oparciu o kryteria i wskaźniki ich osiągania, zawarte w załączniku Nr 1, gdzie:
  • część A – dotyczy nauczyciela ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego;
  • część B – dotyczy nauczyciela ubiegającego się na stopień nauczyciela mianowanego;
  • część C – dotyczy nauczyciela ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego.

 

  1. 2.      Przed przystąpieniem do oceniania pracy, dyrektor szkoły dokonuje analizy stopnia realizacji zadań i czynności wykonywanych przez nauczyciela w okresie odbywania stażu,
    a określonych odpowiednio w § 6 ust. 1 – dla nauczyciela stażysty, w § 7 ust. 1 – dla nauczyciela kontraktowego, w § 8 ust. 1 – dla nauczyciela mianowanego w Rozporządzeniu MEN z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2013 r., poz. 393) i ujętych w planie rozwoju zawodowego.

 

  1. 3.      Na podstawie wyników nadzoru pedagogicznego oraz sprawozdania nauczyciela
    z realizacji planu rozwoju zawodowego, dyrektor szkoły ocenia poziom spełniania niezbędnych wymagań do uzyskania stopnia awansu zawodowego, o który ubiega się nauczyciel, a określonych odpowiednio: w § 6 ust. 2 – dla nauczyciela kontraktowego, w § 7 ust. 2 – dla nauczyciela mianowanego, w § 8 ust. 2 – dla nauczyciela dyplomowanego.

 

  1. 4.      Nauczyciel w procesie oceniania może uzyskać 126 punktów łącznie.

 

  1. 5.      Nauczyciel otrzymuje ocenę:

1)     negatywną   – jeśli uzyskał poniżej 65 punktów;

2)     dobrą            – jeśli uzyskał       od 66 –   95 punktów;

3)     bardzo dobrą – jeśli uzyskał           96 – 116 punktów;

4)     wyróżniającą – jeśli uzyskał         117 – 126 punktów;

 

 

 

§ 7

 Okresowa ocena co 3 lata lub na wniosek

 

  1. 1.      Ocena pracy dokonywana po upływie 3 lat od oceny poprzedniej lub na wniosek nauczyciela, organu prowadzącego lub nadzorującego, Rady Rodziców lub z inicjatywy dyrektora przeprowadzona jest jednoetapowa i jest wynikiem stopnia spełniania wymagań zawartych w załączniku Nr 2 do Regulaminu.

 

Rozdział 3

Przebieg procesu oceniania pracy nauczyciela

 

§ 8

 Rozmowa oceniająca i samoocena

 

  1. 1.      Dyrektor szkoły w porozumieniu z nauczycielem ustala datę rozmowy oceniającej
    z zachowaniem obowiązujących terminów na dokonanie oceny.

 

  1. 2.      Przed datą ustalonej rozmowy, strony procesu oceniania wypełniają arkusze stanowiące odpowiednio załącznik Nr 1 – w przypadku, gdy ocena jest dokonywana po zakończeniu stażu na kolejny stopień awansu zawodowego lub załącznik Nr 2 w przypadku, gdy ocena jest oceną dokonywana okresowo co 3 lata lub na wniosek uprawnionego podmiotu.

 

  1. 3.      Arkusze ocen udostępniane są nauczycielowi na podaną przez niego pocztę e- mailową.

 

  1. 4.      Co najmniej 5 dni przed rozmową oceniany nauczyciel jest obowiązany jest dostarczyć wypełnione przez siebie arkusze dyrektorowi szkoły.

 

  1. 5.      W przypadku dokonywania oceny pracy nauczyciela po zakończeniu stażu na kolejny stopień awansu zawodowego na I etapie oceniania, o którym mowa w § 6 ust. 2 może być obecny opiekun stażu.

 

  1. 6.      Dyrektor szkoły udostępnia ocenianemu nauczycielowi wstępnie wypełniony przez siebie arkusze, o których mowa w ust. 2 na co najmniej 3 dni przed datą rozmowy oceniającej.

 

  1. 7.      Przed rozmową oceniający i oceniany zapoznają się ze swoimi wzajemnymi ocenami celem odpowiedniego przygotowania się do rozmowy.

 

  1. 8.      Ostateczna punktację za poszczególne kryteria ustala dyrektor szkoły po wysłuchaniu nauczyciela.

 

§ 9

Dowody realizacji zadań i obowiązków nauczyciela uwzględniane w procesie oceniania

 

  1. 1.      Dyrektor szkoły w procesie oceniania przy ustalaniu punktacji za poszczególne kryteria oceny wykorzystuje informacje zgromadzone w trakcie sprawowanego nadzoru pedagogicznego. Pisemnymi dowodami realizacji przez nauczyciela obowiązków zawodowych i statutowych zadań szkoły są:

 

1)     arkusze obserwacji zajęć prowadzonych przez nauczyciela;

2)     protokoły kontroli;

3)     karty monitorowania pracy wychowawcy;

4)     karty monitorowania procesów zachodzących w szkole;

5)     dokumentacja innowacji pedagogicznej lub eksperymentu pedagogicznego;

6)     protokoły zebrań z rodzicami;

7)     programy nauczyciela i dokumentacja pracy w zakresie wszechstronnego rozwoju uczniów, z uwzględnieniem ich możliwości i potrzeb;

8)     protokoły rad pedagogicznych;

9)     protokoły zebrań doraźnych i stałych zespołów nauczycielskich;

10)   dokumentacja świadcząca o współpracy ze środowiskiem lokalnym, organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz uczniów i oświaty, wolontariat;

11)   dokumentacja potwierdzająca udział przygotowywanych przez nauczyciela uczniów w konkursach, zawodach, przeglądach, olimpiadach;

12)   świadectwa, certyfikaty, zaświadczenia potwierdzające ukończone formy doskonalenia zawodowego;

13)   opracowania badań wyników nauczania;

14)   sprawozdania z ewaluacji wewnętrznej pracy szkoły w zakresie dotyczącym nauczyciela;

15)   pochwały, skargi;

16)   publikacje;

 

  1. 2.         w przypadku dokonywania oceny na zakończenie stażu na kolejny stopień awansu zawodowego dodatkowo:

 

1)     opinia opiekuna stażu nauczyciela stażysty lub kontraktowego;

2)     sprawozdanie nauczyciela z realizacji planu rozwoju zawodowego wraz z dokumentacją potwierdzająca wykonanie zaplanowanych działań.

 

§ 10

Projekt oceny i ocena końcowa

 

  1. 1.      Po rozmowie oceniającej Dyrektor szkoły niezwłocznie przygotowuje na piśmie projekt oceny, uwzględniając opinie, o których mowa w § 5 Regulaminu oraz zapoznaje z jego treścią ocenianego nauczyciela, a także poucza o przysługującym prawie do złożenia na piśmie uwag i zastrzeżeń w ciągu 3 dni daty jej przedstawienia. Dyrektor szkoły przekazuje projekt oceny pracy nauczycielowi za pisemnym potwierdzeniem jego otrzymania.

 

  1. 2.      Na wniosek nauczyciela przy zapoznawaniu go z projektem oceny i wysłuchaniu jego uwag i zastrzeżeń może być obecny przedstawiciel wskazanej przez nauczyciela organizacji związkowej.

 

  1. 3.      Po rozpatrzeniu wniesionych przez nauczyciela uwag i zastrzeżeń dyrektor sporządza na piśmie ocenę pracy, zgodnie ze wzorem karty oceny, określonej w odrębnych przepisach, zawierającą ocenę, jej uzasadnienie oraz pouczenie o możliwości wniesienia odwołania od oceny.
  2. 4.      Oceniany pracownik jest zobowiązany do podpisania dwóch egzemplarzy karty oceny.

 

  1. 5.      Oryginał oceny podpisany przez ocenianego włącza się do akt osobowych pracownika.

 

  1. 6.      Przy dokonywaniu oceny pracy do doręczeń stosuje się odpowiednio przepisy art. 39, art. 42, art. 43, art. 44, art. 46 i art. 47 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017 r. poz. 1257).

 

§ 11

Odwołanie się od oceny

 

  1. 1.      Od ustalonej oceny, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, nauczycielowi przysługuje prawo do wniesienia odwołania do organu sprawującego nadzór pedagogiczny, za pośrednictwem dyrektora szkoły.

 

  1. 2.      Dyrektor szkoły, z zachowaniem kpa, przesyła odwołanie do Opolskiego Kuratora Oświaty.

 

  1. 3.      Odwołanie rozpatruje zespół oceniający powołany przez kuratora.

 

  1. 4.      Zespół oceniający, w terminie 30 dni od dnia otrzymania odwołania, po rozpatrzeniu odwołania:

 

1)  podtrzymuje ocenę pracy dokonana przez dyrektora albo

2)   uchyla ocenę pracy dokonaną przez dyrektora i ustala nową ocenę pracy albo

3)  uchyla ocenę pracy dokonaną przez dyrektora i przekazuje sprawę do ponownego ustalenia oceny, jeżeli ocena pracy została dokonana z naruszeniem prawa.

 

  1. 5.      Ocena pracy ustalona przez zespół oceniający jest ostateczna.

 

Rozdział 4

 

§ 12

Przepisy przejściowe

 

  1. 1.      Regulamin oceniania w treści, jak wyżej nie ma zastosowania dla:

 

1)  nauczycieli, którzy rozpoczęli i nie zakończyli stażu przed dniem 1 września 2018 roku na kolejny stopień awansu zawodowego;

 

2)  do postepowań o nadanie nauczycielom stopnia awansu zawodowego, wszczętych
i niezakończonych przed dniem 1 września 2018 roku na kolejny stopień awansu zawodowego;

 

3)  nauczycieli, którzy zakończyli staż na kolejny stopień awansu zawodowego przed
1 września 2018 roku, lecz do tego dnia nie otrzymali oceny dorobku zawodowego za okres stażu lub nie złożyli wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego;

 

4)  nauczycieli stażystów, którzy w dniu 1 września 2018 roku odbywają staż na kolejny stopień awansu zawodowego rozpoczęty z początkiem roku szkolnego 2017/2018                       (wydłużenie okresu stażu);

 

5)  nauczycieli przeniesionych do innej szkoły na podstawie art. 19 KN, w której kontynuują odbywanie stażu, do końca okresu na jaki zostali przeniesieni.

 

  1. 2.      Dla nauczycieli wskazanych w ust. 1 stosują się dotychczasowe zasady oceny dorobku zawodowego oraz dotychczasowe zasady postepowania egzaminacyjnego lub kwalifikacyjnego.

 

  1. 3.      W przypadku nauczyciela kontraktowego i nauczyciela mianowanego, który do dnia    1 września 2018 r. w trakcie odbywania stażu na kolejny stopień awansu zawodowego zmienił miejsce zatrudnienia i za okres dotychczas odbytego stażu otrzymał pozytywną ocenę dorobku zawodowego, ocena ta jest uwzględniana do oceny pracy dokonywanej po zakończeniu całego stażu.

 

  1. 4.      W roku szkolnym 2018/2019 nauczyciel kontraktowy może rozpocząć staż na stopień nauczyciela mianowanego, jeżeli legitymuje się co najmniej dwuletnim okresem pracy
    w szkole od dnia uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego.

 

Rozdział 5

 

Przepisy końcowe

§ 13

 

  1. 1.      Na ocenę pracy nauczyciela nie mogą mieć wpływu jego przekonania religijne
    i poglądy polityczne, a także odmowa wykonania przez niego polecenia służbowego, gdy odmowa taka wynikała z uzasadnionego przekonania, że wydane polecenie było sprzeczne z dobrem ucznia albo dobrem społecznym.

 

  1. 2.      Informacje znajdujące się w karcie oceny pracy oraz zebrane w trakcie rozmowy oceniającej podlegają prawnej ochronie, określonej w przepisach o ochronie danych osobowych i nie są ujawniane publicznie.

 

  1. 3.      Zmiany do Regulaminu wprowadzane są na tych samych zasadach, które obowiązują przy jego ustalaniu.

 

  1. 4.      Regulamin wchodzi w życie w terminie 14 dni od podania do publicznej wiadomości nauczycieli.

 

  1. 5.      Regulamin obowiązuje od 1 września 2018 roku, z wyłączeniem oceniania nauczycieli wskazanych w § 12 ust. 1 do czasu uzyskania stopnia awansu zawodowego według dotychczasowych zasad.

 

 

 

 

  ...........................................                                                             ........................................

      / miejscowość, data/                                                                                                   / podpis dyrektora/

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik Nr 1

do Regulaminu oceniania nauczycieli

w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Głuszynie

Wymagania i kryteria oceniania nauczyciela po zakończeniu stażu

na kolejny stopień awansu zawodowego

Część A – dotyczy oceny nauczyciela stażysty

 

 

 

 
   

 

(imię i nazwisko nauczyciela)

Objaśnienia:

Za każdy punkt w tabeli nauczyciel otrzymuje 0 lub 3 punkt.

Łączna liczba możliwych punktów do uzyskania wynosi 126 pkt.

Nauczyciel otrzymuje ocenę:

  • negatywną – jeśli uzyskał poniżej 65 punktów;
  • dobrą             – jeśli uzyskał   66 – 95 punktów;
  • bardzo dobrą – jeśli uzyskał   96 – 116 punktów;
  • wyróżniającą – jeśli uzyskał 117  – 126 punktów;

 

Ocena spełniania wymagań koniecznych na stopień nauczyciela kontraktowego

Kryterium 1: Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły

L.p.

wskaźniki

pkt

1.

 

Znajomość podstawowych aktów prawa, w tym prawa oświatowego oraz podstawowych dokumentów regulujących pracę szkoły (statut, szkoły, regulamin pracy, regulamin organizacyjny, regulaminy organów szkoły, regulamin dyżurów nauczycieli, biblioteki szkolnej, świetlicy i inne obowiązujące w placówce) orazumiejętne ich stosowanie.

 

2.

 

Przestrzeganie dyscypliny pracy, respektowanie zarządzeń i zaleceń przełożonych (punktualność, pełne wykorzystywanie czasu lekcji, terminowe usprawiedliwianie nieobecności w pracy, inne)

 

3.

 

Sumienne i systematyczne realizowanie obowiązków nauczycielskich                       (poprawne prowadzenie dokumentacji pedagogicznej, aktywne sprawowanie dyżurów nauczycielskich, obecność na RP, praca w zespołach ewaluacyjnych, terminowe przygotowywanie sprawozdań i opracowań, inne).

 

4.

Znajomość i codzienne przestrzeganie przepisów dotyczących bezpieczeństwa uczniów na zajęciach szkolnych i pozaszkolnych, organizowanych przez nauczyciela lub szkołę (wycieczki, wyjścia poza teren szkoły, poprawne reagowanie w sytuacjach zagrożenia, przestrzeganie przepisów p/poż. oraz zasad ewakuacji, inne).

 

5.

Dbałość o wystrój i estetykę przydzielonych do opieki nauczycielowi sal, pracowni i innych pomieszczeń szkolnych, dbałość o mienie szkolne.

 

6.

Przestrzeganie zasad etycznych, takt pedagogiczny, kultura osobista, kultura i poprawność języka, zachowywanie drogi służbowej w postępowaniach dotyczących spraw administracyjnych i innych służbowych.

 

 

Kryterium 2: Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły

7.

Dobór treści kształcenia i celów kształcenia wynikających z podstawy programowej prowadzonej edukacji przedmiotowej.

 

8.

Merytoryczność przekazywanych treści kształcenia.

 

9.

Realizacja podstawy programowej zgodnie z warunkami i zaleceniami  wskazanymi w podstawie programowej

 

10.

Budowa jednostki dydaktycznej z uwzględnieniem właściwych ogniw lekcji w przyjętej metodzie nauczania.

 

11.

Stosowanie różnorodnych metod nauczania z uwzględnieniem aktywizujących metod.

 

12.

Poprawność doboru metod do rozpoznanych umiejętności uczenia się uczniów.

 

13.

Uwzględnianie w procesie nauczania podstawowych zasad nauczania takich, jak: stopniowanie trudności, korelacji, poglądowości, wiązania teorii z praktyką, trwałości wiedzy, systematyczności.

 

14.

Indywidualizacja nauczania w bieżącej pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w nauce lub z niepełnosprawnościami.

 

15.

Wykorzystywanie elementów oceniania kształtującego, takich, jak: podawanie celów lekcji w języku ucznia, pozyskiwanie informacji zwrotnej o stopniu opanowania umiejętności i wiadomości, „ nacobezu”.

 

16.

Dostosowywanie wymagań edukacyjnych do możliwości i potrzeb uczniów.

 

17.

Zachowanie motywującego charakteru oceniania uczniów w ocenianiu bieżącym.

 

18.

Przestrzeganie zasad oceniania uczniów, zawartych w statucie szkoły oraz PZO (uzasadnianie ocen, wskazywanie słabych i mocnych stron ucznia, dostarczanie informacji uczniowi i rodzicom o poziomie wiadomości i umiejętności, przekazywanie informacji pomocnych do planowania dalszej nauki).

 

19.

 Umiejętność pozyskiwania informacji o osiągniętych celach lekcji
(ewaluacja końcowa lekcji). Stosowanie różnych form jej uzyskania.

 

20.

Umiejętność analizy ilościowej i jakościowej testów i sprawdzianów  nauczycielskich.

 

21.

Umiejętność oceny efektów kształcenia, ewaluacji pracy własnej
i wprowadzanie korekt w planach nauczania lub programach nauczania.

 

22.

Właściwe wykorzystywanie technologii informacyjnej i komunikacyjnej w procesie dydaktycznym.

 

23.

Inspirowanie uczniów do udziału w konkursach przedmiotowych, zawodach, olimpiadach. Pomoc uczniom w przygotowaniach do nich.

 

24.

Prawidłowe zarządzanie zespołem uczniowskim, utrzymywanie dyscypliny w klasie.

 

25.

Uzyskiwanie przez uczniów dobrych wyników nauczania, wysokiej frekwencji w klasie.

 

 26.

Relacje z rodzicami, angażowanie rodziców w proces uczenia się swoich dzieci, angażowanie rodziców do podejmowania działań na rzecz szkoły, klasy, grupy.

 

27.

 Zainteresowanie uczniów przedmiotem, zachęcanie do dodatkowej pracy na zajęciach pozalekcyjnych lub pozaszkolnych. Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych. 

 

Kryterium 3: Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów

28.

Prawidłowe rozpoznawanie środowiska uczniów ich problemów.

 

29.

Reagowanie na spostrzeżone lub sygnalizowane przez uczniów problemy oraz podejmowanie samodzielnie lub we współpracy z innymi prób lub pomocy w ich rozwiązywaniu.

 

30.

Realizacja zasad i realizacja powinności określonych w Programie wychowawczo-profilaktycznym

 

31.

Przestrzeganie zasad pracy z uczniami niedostosowanymi społecznie lub zagrożonymi niedostosowaniem społecznym określonymi w IPET-ach

 

32.

Umiejętność rozwiązywania konfliktów pomiędzy uczniami drogą mediacji.

 

33.

Włączanie się w działania samorządu uczniowskiego, innych organizacji szkolnych lub działania na rzecz społeczności szkolnej.

 

34.

Podejmowanie lub inicjowanie współpracy z organizacjami środowiskowymi działającymi na rzecz dziecka, ucznia i młodzieży

 

35.

Udział w zajęciach i organizacja zajęć integrujących środowisko klasowe/ szkolne

 

36.

Współpraca z pedagogiem szkolnym/ pielęgniarką/ psychologiem/ zespołem nauczycieli uczących w oddziale w celu opracowania zintegrowanych działań w sytuacjach trudno-wychowawczych lub wymagających świadczenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bieżącej pracy.

 

Kryterium 4: Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć

37.

Przeprowadzenie co najmniej 1 raz w miesiącu zajęć w obecności opiekuna stażu lub dyrektora szkoły.

 

38.

Udział w wewnętrznych formach doskonalenia nauczycieli organizowanych w szkole.

 

39.

Umiejętność przygotowania scenariuszy zajęć/ konspektu zajęć.

 

40.

Umiejętność wskazywania błędów metodycznych i pedagogicznych
w prowadzonych przez siebie zajęciach; obiektywna ewaluacja pracy własnej.

 

41.

Wykorzystywanie zaleceń i wskazówek obserwujących zajęcia w dalszej pracy.

 

42.

Posługiwanie się odpowiednią terminologią z zakresu pedagogiki, metodyki, dydaktyki i psychologii rozwojowej.

 

 

Suma punktów:

 

 

.............................. pkt.

       

 

 

Uogólniona ocena pracy:  ................................................ (wpisać właściwą).


Wymagania i kryteria oceniania nauczyciela po zakończeniu stażu na kolejny stopień awansu zawodowego

Część B – dotyczy oceny nauczyciela kontraktowego

 

(imię i nazwisko nauczyciela)

 

Objaśnienia:

Za każdy punkt w tabeli nauczyciel otrzymuje 0 lub 3 punkt.

Łączna liczba możliwych punktów do uzyskania wynosi 126 pkt.

Nauczyciel otrzymuje ocenę:

  • negatywną – jeśli uzyskał poniżej 65 punktów;
  • dobrą – jeśli uzyskał od 66 – 95 punktów;
  • bardzo dobrą – jeśli uzyskał 96 – 116 punktów;
  • wyróżniającą – jeśli uzyskał 117  – 126 punktów;

 

Ocena spełniania wymagań koniecznych na stopień nauczyciela mianowanego

Kryterium 1: Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywanie          ewaluacji własnych działań, a także ocenianie ich skuteczności                                                               i dokonywanie zmian w tych działaniach

L.p.

wskaźniki

pkt

 

1.

Uczestnictwo w doskonaleniu zawodowym w formach organizowanych w ramach WDN oraz zewnętrznych formach doskonalenia (seminaria, warsztaty, kursy metodyczne i przedmiotowe, inne).

 

2.

 

Uzyskanie dodatkowych kwalifikacji na kursach kwalifikacyjnych, studiach podyplomowych, uzyskanie stopnia naukowego, w szczególności w zakresie pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi.

 

3.

Udział w realizacji projektów edukacyjnych.

 

4.

Stosowanie nowoczesnych metod nauczania. Wykorzystywanie multimediów wspomagających proces uczenia się i nauczania.

 

5.

Dbałość o wystrój i estetykę przydzielonych do opieki nauczycielowi sal, pracowni i innych pomieszczeń szkolnych, dbałość o mienie szkolne.

 

6.

Prowadzenie badań edukacyjnych osiągnięć uczniów formie pomiaru różnicującego i pomiaru sprawdzającego

 

7.

Umiejętność przeprowadzenia analizy ilościowej i jakościowej badań edukacyjnych, w tym umiejętność oceny poziomu opanowania przez uczniów umiejętności i wiadomości określonych w podstawach programowych oraz wskazanie przyczyny braku osiągnięcia celów kształcenia.

 

8.

Wykorzystywanie wyników badań edukacyjnych do modyfikowania programów nauczania, doboru treści kształcenia oraz metodyki prowadzenia zajęć.

 

9.

Udział w pracach zespołów wychowawczych przy wypracowywaniu zintegrowanych działań nauczycieli wobec uczniów z niepowodzeniami edukacyjnymi lub zaburzeniami emocji/ zachowania.

 

10.

Opracowanie przedmiotowego systemu oceniania.

 

11.

Tworzenie „ banku” scenariuszy i konspektów zajęć.

 

12.

Udział w pracach zespołów lub komisji opracowujących/ nowelizujących dokumentację szkolną.

 

Kryterium 2: Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych
problemów społecznych i cywilizacyjnych

13.

Dostosowanie wymagań edukacyjnych z nauczanej edukacji do potrzeb
i możliwości uczniów z opiniami i orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznej, zawierające szczegółowe dostosowania w zakresie: treści kształcenia, metod i form nauczania, oceniania i dostosowania organizacji i warunków nauczania.

 

14.

Pozyskiwanie wyposażenia pracowni szkolnej w sprzęt i wyposażenie wspomagające proces nauczania uczniów z niepełnosprawnościami ruchowymi we współpracy np. PEFRON-em, stowarzyszeniami na rzecz dzieci chorych, itp.

 

15.

Udział w badaniach diagnozujących stan bezpieczeństwa, norm moralnych, zasad etycznych, zjawiska cyberprzemocy, zagrożeń, prowadzonych w ramach ewaluacji wewnętrznej. Umiejętność formułowania wniosków z badań.

 

16.

Udział i aktywność w pracach zespołu opracowującym Program wychowawczo-profilaktyczny.

 

17.

Znajomość problemów występujących w środowisku lokalnym (alkoholizm, bezrobocie, patologie społeczne, przemoc rodzinna, zagrożenie narkomanią, subkultury) oraz poruszanie tej problematyki w ramach zajęć wychowawczych  lub prowadzonych programów profilaktycznych.

 

18.

Współpraca z radą gminy, fundacjami, stowarzyszeniami, parafią działającymi na rzecz środowiska lokalnego

 

19.

Działania na rzecz poprawy stanu środowiska lokalnego (udział
z wychowankami np. w akcji sprzątania świata, porządkowanie grobów nieznanych żołnierzy, porządkowanie lokalnych pamiątkowych miejsc, inne)

 

20.

Organizowanie imprez szkolnych, okolicznościowych, apeli, akademii, spotkań integracyjnych z rodzicami, wyjazdów na „ zielone/ białe  szkoły”.

 

21.

Przygotowywanie uczniów i ich udział w konkursach prozdrowotnych, ekologicznych, środowiskowych,  promujących zasady zdrowego żywienia.

 

 

 

 

Kryterium 3: Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii
informacyjnej i komunikacyjnej

22.