Regulamin oceny pracy nauczycieli w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Głuszynie
Załącznik do Zarządzenia nr 5/2018
Dyrektora Zespołu Szkolno-Przedszkolnego
w Głuszynie z dnia 13.09.2018 r.
Regulamin
oceny pracy nauczycieli
w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Głuszunie
Podstawa prawna:
- 1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2017 r., poz.1189 z późn.zm.)
- 2. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz.59, 949).
- 3. Rozporządzenia MEN z dnia9 grudnia 2016 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (Dz. U. z 2016 r. poz.2035).
- 4. Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2017 r., poz.1658)
- 5. Rozporządzenie MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. z 2017 r., poz.1611).
- 6. Rozporządzenie MEN z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2013 r., poz.393).
- 7. Statut Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Głuszynie
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§1
Przedmiot i cel Regulaminu
- 1. Regulamin oceny pracy określa sposób i tryb dokonywania oceny pracy pracowników Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Głuszynie, zatrudnionych na stanowiskach pedagogicznych.
- 2. Ocenie podlegają, na zasadach określonych w Regulaminie, wszyscy nauczyciele, wychowawcy i specjaliści zatrudnieni w szkole niezależnie od formy nawiązania stosunku pracy z pracodawcą i wymiarem realizowanych godzin w ramach pensum na danym stanowisku pedagogicznym.
- 3. Celem przeprowadzania oceny pracy pracowników pedagogicznych w szkole jest:
1) zwiększenie efektywności pracy i jej jakości poprzez wymianę informacji pomiędzy oceniającym a ocenianym na temat realizacji obowiązków określonych w art. 6 i art. 42 ust. 2 KN oraz w art. 5 ustawy - Prawo oświatowe oraz zadań statutowych szkoły;
2) motywowanie pracowników do zwiększonego wysiłku;
3) ustalenie obszarów kompetencji, które wymagają doskonalenia, między innymi poprzez wymianę informacji pomiędzy oceniającym a ocenianym na temat poziomu wykonywania obowiązków;
4) zebranie informacji potrzebnych do planowania doskonalenia zawodowego nauczyciela;
5) kształtowanie właściwych postaw pracowników, w szczególności z zakresu etyki zawodowej nauczyciela;
6) zastąpienia subiektywnych, przypadkowych opinii obiektywnymi kryteriami oceny;
7) dostarczenie informacji zwrotnej nauczycielowi o jakości jego pracy.
- 4. Ocena pracy pracownika pedagogicznego stanowi podstawę do podejmowania decyzji kadrowych, a w szczególności:
1) podwyższania wynagrodzenia w formie dodatku za wyróżniającą się pracę – dotyczy nauczycieli dyplomowanych z co najmniej 3 – letnim stażem od uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego;
2) przyznawania dodatku motywacyjnego, na zasadach określonych w Regulaminie przyznawania dodatków motywacyjnych w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Głuszynie.
3) skracania okresu obowiązkowej przerwy do rozpoczęcia awansu na kolejny stopień awansu zawodowego;
4) przyznawania nagród i wyróżnień;
5) wyboru nauczyciela do zwolnienia w przypadku braku możliwości dalszego zatrudniania;
6) przygotowania wewnątrzszkolnego planu doskonalenia nauczycieli.
§ 2
Podstawowe pojęcia
- 1. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Głuszynie
2) radzie rodziców – należy przez to rozumieć Radę Rodziców w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Głuszynie
3) stopień awansu zawodowego – należy przez to rozumieć odpowiednio stopień awansu zawodowego nauczyciela stażysty, kontraktowego, mianowanego lub dyplomowanego;
4) staż zawodowy – należy przez to rozumieć okres wskazany w KN w celu realizacji planu rozwoju zawodowego, właściwy dla danego stopnia awansu zawodowego o który ubiega się nauczy;
5) opiekun stażu – nauczyciel mianowany lub dyplomowany przydzielony przez dyrektora
w celu pomocy nauczycielowi odbywającemu staż na stopień nauczyciela kontraktowego lub mianowanego.
Rozdział 2
Tryb dokonywania oceny pracy
§ 3
Terminy oceny pracy
- 1. Ocenie pracy podlegają wszyscy pracownicy Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Głuszynie zatrudnieni na stanowiskach pedagogicznych w poniżej określonych terminach:
1) po zakończeniu stażu na stopień nauczyciela kontraktowego, mianowanego lub dyplomowanego w terminie nie dłuższym niż 21 dni od dnia złożenia sprawozdania
z realizacji planu rozwoju zawodowego, a w przypadku nauczyciela stażysty
i nauczyciela kontraktowego dodatkowo dołączonej w tym terminie opinii opiekuna stażu o dorobku zawodowym za okres stażu;
2) po zakończeniu dodatkowego stażu w wymiarze 9 miesięcy, w terminie, jak w pkt 1;
3) co 3 lata pracy w szkole od dnia uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego, mianowanego lub dyplomowanego;
4) w terminie 3 miesięcy od daty wpłynięcia wniosku o dokonanie oceny pracy nauczyciela od samego nauczyciela, organu prowadzącego, organu nadzorującego lub Rady Rodziców;
5) w terminie 3 miesięcy od daty pisemnego zawiadomienia nauczyciela o podjęciu przez dyrektora oceny pracy nauczyciela z własnej inicjatywy;
6) po upływie co najmniej jednego roku pracy w szkole w przypadku nauczycieli nowozatrudnionych; okres między kolejnymi ocenami ulega wydłużeniu o jeden rok.
- 2. W przypadku, gdy nauczyciel odbywa staż na kolejny stopień awansu zawodowego, mimo upływu 3 -letniego okresu, o którym mowa w § 3 ust.1 pkt 3, oceny pracy dokonuje się po zakończeniu stażu, zgodnie z zasadą zapisaną § 3 ust. 1 pkt 1 i 2.
- 3. Ocena pracy nauczyciela może być dokonana w każdym czasie, pod warunkiem upływu co najmniej jednego roku od oceny poprzedniej.
- 4. W razie usprawiedliwionej nieobecności nauczyciela w pracy, trwającej dłużej niż 3 miesiące termin 3 – letniej przerwy, o którym mowa w § 3 ust.1 pkt 3, ulega przedłużeniu
o czas tej nieobecności.
- 5. W przypadku dokonywania oceny pracy po zakończeniu stażu na kolejny stopień awansu zawodowego, o których mowa w § 3 ust.1 pkt 1 i 2 do 21 – dniowego okresu dokonania oceny nie wlicza się okresów usprawiedliwionej nieobecności nauczyciela
w pracy, trwającej dłużej niż 14 dni oraz okresów ferii szkolnych wynikających z przepisów w sprawie organizacji roku szkolnego.
- 6. W przypadku dokonywania oceny pracy nauczyciela „z urzędu” co 3 lata nie- odbywającego stażu na kolejny stopień awansu zawodowego, do okresu 3 – miesięcznego na dokonanie oceny nie wlicza się okresów usprawiedliwionej nieobecności nauczyciela
w pracy, trwającej dłużej niż 14 dni oraz okresów ferii szkolnych wynikających z przepisów
w sprawie organizacji roku szkolnego.
- 7. W przypadku, gdy wpłynął wniosek o dokonanie oceny pracy nauczyciela od podmiotów uprawnionych do wnioskowania o dokonanie oceny, a od ostatniej oceny pracy nie upłynął 1 rok, dyrektor oddala wniosek i zawiadamia wnioskodawcę o przyczynach jego oddalenia.
- 8. W przypadku nauczyciela uzupełniającego etat na podstawie § 22 ust. 1 KN – oceny pracy dokonuje dyrektor szkoły, w której jest zatrudniony nauczyciel, w porozumieniu
z dyrektorem szkoły, w której nauczyciel uzupełnia obowiązkowy wymiar zajęć, na zasadach określonych w § 3 Regulaminu.
§ 4
Skala ocen
1. Ocena pracy nauczyciela ma charakter opisowy i jest zakończona stwierdzeniem uogólniającym:
1) ocena wyróżniająca;
2) ocena bardzo dobra;
3) ocena dobra;
4) ocena negatywna.
§ 5
Opinie innych podmiotów w procesie oceniania pracy nauczyciela
- 1. Dyrektor szkoły w procesie dokonywania oceny pracy nauczyciela ma obowiązek zasięgnięcia:
1) opinii Rady Rodziców, a w przypadku nauczyciela stażysty i nauczyciela kontraktowego dodatkowo opinii opiekuna stażu o dorobku zawodowym nauczyciela za okres stażu;
2) opinii doradcy metodycznego na temat pracy nauczyciela, w przypadku, gdy oceniany nauczyciel wystąpi do dyrektora z takim wnioskiem. Uwzględniana jest tylko opinia doradcy metodycznego sformułowana na piśmie i dostarczona zgodnie z obiegiem korespondencji w terminie zakreślonym w piśmie. W przypadku braku doradcy metodycznego - może zasięgać opinii nauczyciela dyplomowanego lub mianowanego uczącego tego samego przedmiotu lub przewodniczącego zespołu przedmiotowego. Dyrektor zwraca się na piśmie do ustalonego opiniodawcy z prośbą o jej przygotowanie w terminie 14 dni od daty doręczenia pisma. Opinia dostarczona po terminie lub jej brak nie wstrzymuje procesu oceniania nauczyciela.
- 2. Rada Rodziców przedstawia pisemną opinię w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie pracy nauczyciela. Nieprzedstawienie opinii przez Radę Rodziców nie wstrzymuje dokonywania oceny pracy.
- 3. Opiekun stażu przedstawia pisemną opinię w terminie 14 dni od daty zakończenia stażu przez nauczyciela.
- 4. Dyrektor szkoły w procesie dokonywania oceny pracy nauczyciela może:
1) zasięgać opinii Samorządu Uczniowskiego o pracy nauczyciela, zgłaszając pisemną prośbę do przewodniczącego samorządu o wyrażenie opinii w terminie 14 dni od daty otrzymania pisma. Dyrektor szkoły uwzględnia jedynie opinie sformułowaną na piśmie
i opracowaną na podstawie badania ankietowego wśród reprezentatywnej grupy uczniów nauczanych przez konkretnego nauczyciela. Opinia dostarczona po terminie lub jej brak nie wstrzymuje procesu oceniania nauczyciela;
3) z własnej inicjatywy zasięgać opinii doradcy metodycznego, a w przypadku braku takiej możliwości - może zasięgać opinii nauczyciela dyplomowanego lub mianowanego uczącego tego samego przedmiotu lub przewodniczącego zespołu przedmiotowego. Dyrektor zwraca się na piśmie do ustalonego opiniodawcy z prośbą o jej przygotowanie
w terminie 14 dni od daty doręczenia pisma. Opinia dostarczona po terminie lub jej brak nie wstrzymuje procesu oceniania nauczyciela.
- 5. W przypadku, gdy oceniany nauczyciel uzupełnia etat w innej placówce na podstawie art. 22 ust. 1 KN, dyrektor szkoły macierzystej występuje do dyrektora szkoły, w której nauczyciel uzupełnia etat o pisemną cząstkową ocenę pracy nauczyciela. Ocena pracy jest ustalana w porozumieniu z dyrektorem szkoły, w której nauczyciel uzupełnia etat.
- 6. W przypadku, gdy nauczyciel jest zatrudniony w kilku szkołach, a który w żadnej szkole nie jest zatrudniony w wymiarze co najmniej ½ obowiązkowego wymiaru zajęć dla danego stanowiska, oceny pracy po zakończeniu stażu na kolejny stopień awansu zawodowego dokonuje dyrektor po pisemnym wskazaniu przez organ nadzorujący. Dyrektor występuje do dyrektorów szkół, w których jest zatrudniony nauczyciel o pisemną cząstkową ocenę pracy nauczyciela. Ocena pracy jest ustalana w porozumieniu z tymi dyrektorami,
w których nauczyciel odbywał staż.
§ 6
Ocena pracy na zakończenie stażu
- 1. Ocena pracy nauczyciela na zakończenie stażu na kolejny stopień awansu przeprowadzana jest w oparciu o kryteria i wskaźniki ich osiągania, zawarte w załączniku Nr 1, gdzie:
- część A – dotyczy nauczyciela ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego;
- część B – dotyczy nauczyciela ubiegającego się na stopień nauczyciela mianowanego;
- część C – dotyczy nauczyciela ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego.
- 2. Przed przystąpieniem do oceniania pracy, dyrektor szkoły dokonuje analizy stopnia realizacji zadań i czynności wykonywanych przez nauczyciela w okresie odbywania stażu,
a określonych odpowiednio w § 6 ust. 1 – dla nauczyciela stażysty, w § 7 ust. 1 – dla nauczyciela kontraktowego, w § 8 ust. 1 – dla nauczyciela mianowanego w Rozporządzeniu MEN z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2013 r., poz. 393) i ujętych w planie rozwoju zawodowego.
- 3. Na podstawie wyników nadzoru pedagogicznego oraz sprawozdania nauczyciela
z realizacji planu rozwoju zawodowego, dyrektor szkoły ocenia poziom spełniania niezbędnych wymagań do uzyskania stopnia awansu zawodowego, o który ubiega się nauczyciel, a określonych odpowiednio: w § 6 ust. 2 – dla nauczyciela kontraktowego, w § 7 ust. 2 – dla nauczyciela mianowanego, w § 8 ust. 2 – dla nauczyciela dyplomowanego.
- 4. Nauczyciel w procesie oceniania może uzyskać 126 punktów łącznie.
- 5. Nauczyciel otrzymuje ocenę:
1) negatywną – jeśli uzyskał poniżej 65 punktów;
2) dobrą – jeśli uzyskał od 66 – 95 punktów;
3) bardzo dobrą – jeśli uzyskał 96 – 116 punktów;
4) wyróżniającą – jeśli uzyskał 117 – 126 punktów;
§ 7
Okresowa ocena co 3 lata lub na wniosek
- 1. Ocena pracy dokonywana po upływie 3 lat od oceny poprzedniej lub na wniosek nauczyciela, organu prowadzącego lub nadzorującego, Rady Rodziców lub z inicjatywy dyrektora przeprowadzona jest jednoetapowa i jest wynikiem stopnia spełniania wymagań zawartych w załączniku Nr 2 do Regulaminu.
Rozdział 3
Przebieg procesu oceniania pracy nauczyciela
§ 8
Rozmowa oceniająca i samoocena
- 1. Dyrektor szkoły w porozumieniu z nauczycielem ustala datę rozmowy oceniającej
z zachowaniem obowiązujących terminów na dokonanie oceny.
- 2. Przed datą ustalonej rozmowy, strony procesu oceniania wypełniają arkusze stanowiące odpowiednio załącznik Nr 1 – w przypadku, gdy ocena jest dokonywana po zakończeniu stażu na kolejny stopień awansu zawodowego lub załącznik Nr 2 w przypadku, gdy ocena jest oceną dokonywana okresowo co 3 lata lub na wniosek uprawnionego podmiotu.
- 3. Arkusze ocen udostępniane są nauczycielowi na podaną przez niego pocztę e- mailową.
- 4. Co najmniej 5 dni przed rozmową oceniany nauczyciel jest obowiązany jest dostarczyć wypełnione przez siebie arkusze dyrektorowi szkoły.
- 5. W przypadku dokonywania oceny pracy nauczyciela po zakończeniu stażu na kolejny stopień awansu zawodowego na I etapie oceniania, o którym mowa w § 6 ust. 2 może być obecny opiekun stażu.
- 6. Dyrektor szkoły udostępnia ocenianemu nauczycielowi wstępnie wypełniony przez siebie arkusze, o których mowa w ust. 2 na co najmniej 3 dni przed datą rozmowy oceniającej.
- 7. Przed rozmową oceniający i oceniany zapoznają się ze swoimi wzajemnymi ocenami celem odpowiedniego przygotowania się do rozmowy.
- 8. Ostateczna punktację za poszczególne kryteria ustala dyrektor szkoły po wysłuchaniu nauczyciela.
§ 9
Dowody realizacji zadań i obowiązków nauczyciela uwzględniane w procesie oceniania
- 1. Dyrektor szkoły w procesie oceniania przy ustalaniu punktacji za poszczególne kryteria oceny wykorzystuje informacje zgromadzone w trakcie sprawowanego nadzoru pedagogicznego. Pisemnymi dowodami realizacji przez nauczyciela obowiązków zawodowych i statutowych zadań szkoły są:
1) arkusze obserwacji zajęć prowadzonych przez nauczyciela;
2) protokoły kontroli;
3) karty monitorowania pracy wychowawcy;
4) karty monitorowania procesów zachodzących w szkole;
5) dokumentacja innowacji pedagogicznej lub eksperymentu pedagogicznego;
6) protokoły zebrań z rodzicami;
7) programy nauczyciela i dokumentacja pracy w zakresie wszechstronnego rozwoju uczniów, z uwzględnieniem ich możliwości i potrzeb;
8) protokoły rad pedagogicznych;
9) protokoły zebrań doraźnych i stałych zespołów nauczycielskich;
10) dokumentacja świadcząca o współpracy ze środowiskiem lokalnym, organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz uczniów i oświaty, wolontariat;
11) dokumentacja potwierdzająca udział przygotowywanych przez nauczyciela uczniów w konkursach, zawodach, przeglądach, olimpiadach;
12) świadectwa, certyfikaty, zaświadczenia potwierdzające ukończone formy doskonalenia zawodowego;
13) opracowania badań wyników nauczania;
14) sprawozdania z ewaluacji wewnętrznej pracy szkoły w zakresie dotyczącym nauczyciela;
15) pochwały, skargi;
16) publikacje;
- 2. w przypadku dokonywania oceny na zakończenie stażu na kolejny stopień awansu zawodowego dodatkowo:
1) opinia opiekuna stażu nauczyciela stażysty lub kontraktowego;
2) sprawozdanie nauczyciela z realizacji planu rozwoju zawodowego wraz z dokumentacją potwierdzająca wykonanie zaplanowanych działań.
§ 10
Projekt oceny i ocena końcowa
- 1. Po rozmowie oceniającej Dyrektor szkoły niezwłocznie przygotowuje na piśmie projekt oceny, uwzględniając opinie, o których mowa w § 5 Regulaminu oraz zapoznaje z jego treścią ocenianego nauczyciela, a także poucza o przysługującym prawie do złożenia na piśmie uwag i zastrzeżeń w ciągu 3 dni daty jej przedstawienia. Dyrektor szkoły przekazuje projekt oceny pracy nauczycielowi za pisemnym potwierdzeniem jego otrzymania.
- 2. Na wniosek nauczyciela przy zapoznawaniu go z projektem oceny i wysłuchaniu jego uwag i zastrzeżeń może być obecny przedstawiciel wskazanej przez nauczyciela organizacji związkowej.
- 3. Po rozpatrzeniu wniesionych przez nauczyciela uwag i zastrzeżeń dyrektor sporządza na piśmie ocenę pracy, zgodnie ze wzorem karty oceny, określonej w odrębnych przepisach, zawierającą ocenę, jej uzasadnienie oraz pouczenie o możliwości wniesienia odwołania od oceny.
- 4. Oceniany pracownik jest zobowiązany do podpisania dwóch egzemplarzy karty oceny.
- 5. Oryginał oceny podpisany przez ocenianego włącza się do akt osobowych pracownika.
- 6. Przy dokonywaniu oceny pracy do doręczeń stosuje się odpowiednio przepisy art. 39, art. 42, art. 43, art. 44, art. 46 i art. 47 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017 r. poz. 1257).
§ 11
Odwołanie się od oceny
- 1. Od ustalonej oceny, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, nauczycielowi przysługuje prawo do wniesienia odwołania do organu sprawującego nadzór pedagogiczny, za pośrednictwem dyrektora szkoły.
- 2. Dyrektor szkoły, z zachowaniem kpa, przesyła odwołanie do Opolskiego Kuratora Oświaty.
- 3. Odwołanie rozpatruje zespół oceniający powołany przez kuratora.
- 4. Zespół oceniający, w terminie 30 dni od dnia otrzymania odwołania, po rozpatrzeniu odwołania:
1) podtrzymuje ocenę pracy dokonana przez dyrektora albo
2) uchyla ocenę pracy dokonaną przez dyrektora i ustala nową ocenę pracy albo
3) uchyla ocenę pracy dokonaną przez dyrektora i przekazuje sprawę do ponownego ustalenia oceny, jeżeli ocena pracy została dokonana z naruszeniem prawa.
- 5. Ocena pracy ustalona przez zespół oceniający jest ostateczna.
Rozdział 4
§ 12
Przepisy przejściowe
- 1. Regulamin oceniania w treści, jak wyżej nie ma zastosowania dla:
1) nauczycieli, którzy rozpoczęli i nie zakończyli stażu przed dniem 1 września 2018 roku na kolejny stopień awansu zawodowego;
2) do postepowań o nadanie nauczycielom stopnia awansu zawodowego, wszczętych
i niezakończonych przed dniem 1 września 2018 roku na kolejny stopień awansu zawodowego;
3) nauczycieli, którzy zakończyli staż na kolejny stopień awansu zawodowego przed
1 września 2018 roku, lecz do tego dnia nie otrzymali oceny dorobku zawodowego za okres stażu lub nie złożyli wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego;
4) nauczycieli stażystów, którzy w dniu 1 września 2018 roku odbywają staż na kolejny stopień awansu zawodowego rozpoczęty z początkiem roku szkolnego 2017/2018 (wydłużenie okresu stażu);
5) nauczycieli przeniesionych do innej szkoły na podstawie art. 19 KN, w której kontynuują odbywanie stażu, do końca okresu na jaki zostali przeniesieni.
- 2. Dla nauczycieli wskazanych w ust. 1 stosują się dotychczasowe zasady oceny dorobku zawodowego oraz dotychczasowe zasady postepowania egzaminacyjnego lub kwalifikacyjnego.
- 3. W przypadku nauczyciela kontraktowego i nauczyciela mianowanego, który do dnia 1 września 2018 r. w trakcie odbywania stażu na kolejny stopień awansu zawodowego zmienił miejsce zatrudnienia i za okres dotychczas odbytego stażu otrzymał pozytywną ocenę dorobku zawodowego, ocena ta jest uwzględniana do oceny pracy dokonywanej po zakończeniu całego stażu.
- 4. W roku szkolnym 2018/2019 nauczyciel kontraktowy może rozpocząć staż na stopień nauczyciela mianowanego, jeżeli legitymuje się co najmniej dwuletnim okresem pracy
w szkole od dnia uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego.
Rozdział 5
Przepisy końcowe
§ 13
- 1. Na ocenę pracy nauczyciela nie mogą mieć wpływu jego przekonania religijne
i poglądy polityczne, a także odmowa wykonania przez niego polecenia służbowego, gdy odmowa taka wynikała z uzasadnionego przekonania, że wydane polecenie było sprzeczne z dobrem ucznia albo dobrem społecznym.
- 2. Informacje znajdujące się w karcie oceny pracy oraz zebrane w trakcie rozmowy oceniającej podlegają prawnej ochronie, określonej w przepisach o ochronie danych osobowych i nie są ujawniane publicznie.
- 3. Zmiany do Regulaminu wprowadzane są na tych samych zasadach, które obowiązują przy jego ustalaniu.
- 4. Regulamin wchodzi w życie w terminie 14 dni od podania do publicznej wiadomości nauczycieli.
- 5. Regulamin obowiązuje od 1 września 2018 roku, z wyłączeniem oceniania nauczycieli wskazanych w § 12 ust. 1 do czasu uzyskania stopnia awansu zawodowego według dotychczasowych zasad.
........................................... ........................................
/ miejscowość, data/ / podpis dyrektora/
Załącznik Nr 1
do Regulaminu oceniania nauczycieli
w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Głuszynie
Wymagania i kryteria oceniania nauczyciela po zakończeniu stażu
na kolejny stopień awansu zawodowego
Część A – dotyczy oceny nauczyciela stażysty
(imię i nazwisko nauczyciela)
Objaśnienia:
Za każdy punkt w tabeli nauczyciel otrzymuje 0 lub 3 punkt.
Łączna liczba możliwych punktów do uzyskania wynosi 126 pkt.
Nauczyciel otrzymuje ocenę:
- negatywną – jeśli uzyskał poniżej 65 punktów;
- dobrą – jeśli uzyskał 66 – 95 punktów;
- bardzo dobrą – jeśli uzyskał 96 – 116 punktów;
- wyróżniającą – jeśli uzyskał 117 – 126 punktów;
Ocena spełniania wymagań koniecznych na stopień nauczyciela kontraktowego |
|||
Kryterium 1: Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły |
|||
L.p. |
wskaźniki |
pkt |
|
1.
|
Znajomość podstawowych aktów prawa, w tym prawa oświatowego oraz podstawowych dokumentów regulujących pracę szkoły (statut, szkoły, regulamin pracy, regulamin organizacyjny, regulaminy organów szkoły, regulamin dyżurów nauczycieli, biblioteki szkolnej, świetlicy i inne obowiązujące w placówce) orazumiejętne ich stosowanie. |
|
|
2.
|
Przestrzeganie dyscypliny pracy, respektowanie zarządzeń i zaleceń przełożonych (punktualność, pełne wykorzystywanie czasu lekcji, terminowe usprawiedliwianie nieobecności w pracy, inne) |
|
|
3.
|
Sumienne i systematyczne realizowanie obowiązków nauczycielskich (poprawne prowadzenie dokumentacji pedagogicznej, aktywne sprawowanie dyżurów nauczycielskich, obecność na RP, praca w zespołach ewaluacyjnych, terminowe przygotowywanie sprawozdań i opracowań, inne). |
|
|
4. |
Znajomość i codzienne przestrzeganie przepisów dotyczących bezpieczeństwa uczniów na zajęciach szkolnych i pozaszkolnych, organizowanych przez nauczyciela lub szkołę (wycieczki, wyjścia poza teren szkoły, poprawne reagowanie w sytuacjach zagrożenia, przestrzeganie przepisów p/poż. oraz zasad ewakuacji, inne). |
|
|
5. |
Dbałość o wystrój i estetykę przydzielonych do opieki nauczycielowi sal, pracowni i innych pomieszczeń szkolnych, dbałość o mienie szkolne. |
|
|
6. |
Przestrzeganie zasad etycznych, takt pedagogiczny, kultura osobista, kultura i poprawność języka, zachowywanie drogi służbowej w postępowaniach dotyczących spraw administracyjnych i innych służbowych.
|
|
|
Kryterium 2: Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły |
|||
7. |
Dobór treści kształcenia i celów kształcenia wynikających z podstawy programowej prowadzonej edukacji przedmiotowej. |
|
|
8. |
Merytoryczność przekazywanych treści kształcenia. |
|
|
9. |
Realizacja podstawy programowej zgodnie z warunkami i zaleceniami wskazanymi w podstawie programowej |
|
|
10. |
Budowa jednostki dydaktycznej z uwzględnieniem właściwych ogniw lekcji w przyjętej metodzie nauczania. |
|
|
11. |
Stosowanie różnorodnych metod nauczania z uwzględnieniem aktywizujących metod. |
|
|
12. |
Poprawność doboru metod do rozpoznanych umiejętności uczenia się uczniów. |
|
|
13. |
Uwzględnianie w procesie nauczania podstawowych zasad nauczania takich, jak: stopniowanie trudności, korelacji, poglądowości, wiązania teorii z praktyką, trwałości wiedzy, systematyczności. |
|
|
14. |
Indywidualizacja nauczania w bieżącej pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w nauce lub z niepełnosprawnościami. |
|
|
15. |
Wykorzystywanie elementów oceniania kształtującego, takich, jak: podawanie celów lekcji w języku ucznia, pozyskiwanie informacji zwrotnej o stopniu opanowania umiejętności i wiadomości, „ nacobezu”. |
|
|
16. |
Dostosowywanie wymagań edukacyjnych do możliwości i potrzeb uczniów. |
|
|
17. |
Zachowanie motywującego charakteru oceniania uczniów w ocenianiu bieżącym. |
|
|
18. |
Przestrzeganie zasad oceniania uczniów, zawartych w statucie szkoły oraz PZO (uzasadnianie ocen, wskazywanie słabych i mocnych stron ucznia, dostarczanie informacji uczniowi i rodzicom o poziomie wiadomości i umiejętności, przekazywanie informacji pomocnych do planowania dalszej nauki). |
|
|
19. |
Umiejętność pozyskiwania informacji o osiągniętych celach lekcji |
|
|
20. |
Umiejętność analizy ilościowej i jakościowej testów i sprawdzianów nauczycielskich. |
|
|
21. |
Umiejętność oceny efektów kształcenia, ewaluacji pracy własnej |
|
|
22. |
Właściwe wykorzystywanie technologii informacyjnej i komunikacyjnej w procesie dydaktycznym. |
|
|
23. |
Inspirowanie uczniów do udziału w konkursach przedmiotowych, zawodach, olimpiadach. Pomoc uczniom w przygotowaniach do nich. |
|
|
24. |
Prawidłowe zarządzanie zespołem uczniowskim, utrzymywanie dyscypliny w klasie. |
|
|
25. |
Uzyskiwanie przez uczniów dobrych wyników nauczania, wysokiej frekwencji w klasie. |
|
|
26. |
Relacje z rodzicami, angażowanie rodziców w proces uczenia się swoich dzieci, angażowanie rodziców do podejmowania działań na rzecz szkoły, klasy, grupy. |
|
|
27. |
Zainteresowanie uczniów przedmiotem, zachęcanie do dodatkowej pracy na zajęciach pozalekcyjnych lub pozaszkolnych. Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych. |
|
|
Kryterium 3: Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów |
|||
28. |
Prawidłowe rozpoznawanie środowiska uczniów ich problemów. |
|
|
29. |
Reagowanie na spostrzeżone lub sygnalizowane przez uczniów problemy oraz podejmowanie samodzielnie lub we współpracy z innymi prób lub pomocy w ich rozwiązywaniu. |
|
|
30. |
Realizacja zasad i realizacja powinności określonych w Programie wychowawczo-profilaktycznym |
|
|
31. |
Przestrzeganie zasad pracy z uczniami niedostosowanymi społecznie lub zagrożonymi niedostosowaniem społecznym określonymi w IPET-ach |
|
|
32. |
Umiejętność rozwiązywania konfliktów pomiędzy uczniami drogą mediacji. |
|
|
33. |
Włączanie się w działania samorządu uczniowskiego, innych organizacji szkolnych lub działania na rzecz społeczności szkolnej. |
|
|
34. |
Podejmowanie lub inicjowanie współpracy z organizacjami środowiskowymi działającymi na rzecz dziecka, ucznia i młodzieży |
|
|
35. |
Udział w zajęciach i organizacja zajęć integrujących środowisko klasowe/ szkolne |
|
|
36. |
Współpraca z pedagogiem szkolnym/ pielęgniarką/ psychologiem/ zespołem nauczycieli uczących w oddziale w celu opracowania zintegrowanych działań w sytuacjach trudno-wychowawczych lub wymagających świadczenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bieżącej pracy. |
|
|
Kryterium 4: Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć |
|||
37. |
Przeprowadzenie co najmniej 1 raz w miesiącu zajęć w obecności opiekuna stażu lub dyrektora szkoły. |
|
|
38. |
Udział w wewnętrznych formach doskonalenia nauczycieli organizowanych w szkole. |
|
|
39. |
Umiejętność przygotowania scenariuszy zajęć/ konspektu zajęć. |
|
|
40. |
Umiejętność wskazywania błędów metodycznych i pedagogicznych |
|
|
41. |
Wykorzystywanie zaleceń i wskazówek obserwujących zajęcia w dalszej pracy. |
|
|
42. |
Posługiwanie się odpowiednią terminologią z zakresu pedagogiki, metodyki, dydaktyki i psychologii rozwojowej. |
|
|
Suma punktów:
|
.............................. pkt. |
||
Uogólniona ocena pracy: ................................................ (wpisać właściwą).
Wymagania i kryteria oceniania nauczyciela po zakończeniu stażu na kolejny stopień awansu zawodowego
Część B – dotyczy oceny nauczyciela kontraktowego
(imię i nazwisko nauczyciela)
Objaśnienia:
Za każdy punkt w tabeli nauczyciel otrzymuje 0 lub 3 punkt.
Łączna liczba możliwych punktów do uzyskania wynosi 126 pkt.
Nauczyciel otrzymuje ocenę:
- negatywną – jeśli uzyskał poniżej 65 punktów;
- dobrą – jeśli uzyskał od 66 – 95 punktów;
- bardzo dobrą – jeśli uzyskał 96 – 116 punktów;
- wyróżniającą – jeśli uzyskał 117 – 126 punktów;
Ocena spełniania wymagań koniecznych na stopień nauczyciela mianowanego |
||||||
Kryterium 1: Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywanie ewaluacji własnych działań, a także ocenianie ich skuteczności i dokonywanie zmian w tych działaniach |
||||||
L.p. |
wskaźniki |
pkt |
||||
1. |
Uczestnictwo w doskonaleniu zawodowym w formach organizowanych w ramach WDN oraz zewnętrznych formach doskonalenia (seminaria, warsztaty, kursy metodyczne i przedmiotowe, inne). |
|
||||
2.
|
Uzyskanie dodatkowych kwalifikacji na kursach kwalifikacyjnych, studiach podyplomowych, uzyskanie stopnia naukowego, w szczególności w zakresie pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi. |
|
||||
3. |
Udział w realizacji projektów edukacyjnych. |
|
||||
4. |
Stosowanie nowoczesnych metod nauczania. Wykorzystywanie multimediów wspomagających proces uczenia się i nauczania. |
|
||||
5. |
Dbałość o wystrój i estetykę przydzielonych do opieki nauczycielowi sal, pracowni i innych pomieszczeń szkolnych, dbałość o mienie szkolne. |
|
||||
6. |
Prowadzenie badań edukacyjnych osiągnięć uczniów formie pomiaru różnicującego i pomiaru sprawdzającego |
|
||||
7. |
Umiejętność przeprowadzenia analizy ilościowej i jakościowej badań edukacyjnych, w tym umiejętność oceny poziomu opanowania przez uczniów umiejętności i wiadomości określonych w podstawach programowych oraz wskazanie przyczyny braku osiągnięcia celów kształcenia. |
|
||||
8. |
Wykorzystywanie wyników badań edukacyjnych do modyfikowania programów nauczania, doboru treści kształcenia oraz metodyki prowadzenia zajęć. |
|
||||
9. |
Udział w pracach zespołów wychowawczych przy wypracowywaniu zintegrowanych działań nauczycieli wobec uczniów z niepowodzeniami edukacyjnymi lub zaburzeniami emocji/ zachowania. |
|
||||
10. |
Opracowanie przedmiotowego systemu oceniania. |
|
||||
11. |
Tworzenie „ banku” scenariuszy i konspektów zajęć. |
|
||||
12. |
Udział w pracach zespołów lub komisji opracowujących/ nowelizujących dokumentację szkolną. |
|
||||
Kryterium 2: Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych |
||||||
13. |
Dostosowanie wymagań edukacyjnych z nauczanej edukacji do potrzeb |
|
||||
14. |
Pozyskiwanie wyposażenia pracowni szkolnej w sprzęt i wyposażenie wspomagające proces nauczania uczniów z niepełnosprawnościami ruchowymi we współpracy np. PEFRON-em, stowarzyszeniami na rzecz dzieci chorych, itp. |
|
||||
15. |
Udział w badaniach diagnozujących stan bezpieczeństwa, norm moralnych, zasad etycznych, zjawiska cyberprzemocy, zagrożeń, prowadzonych w ramach ewaluacji wewnętrznej. Umiejętność formułowania wniosków z badań. |
|
||||
16. |
Udział i aktywność w pracach zespołu opracowującym Program wychowawczo-profilaktyczny. |
|
||||
17. |
Znajomość problemów występujących w środowisku lokalnym (alkoholizm, bezrobocie, patologie społeczne, przemoc rodzinna, zagrożenie narkomanią, subkultury) oraz poruszanie tej problematyki w ramach zajęć wychowawczych lub prowadzonych programów profilaktycznych. |
|
||||
18. |
Współpraca z radą gminy, fundacjami, stowarzyszeniami, parafią działającymi na rzecz środowiska lokalnego |
|
||||
19. |
Działania na rzecz poprawy stanu środowiska lokalnego (udział |
|
||||
20. |
Organizowanie imprez szkolnych, okolicznościowych, apeli, akademii, spotkań integracyjnych z rodzicami, wyjazdów na „ zielone/ białe szkoły”. |
|
||||
21. |
Przygotowywanie uczniów i ich udział w konkursach prozdrowotnych, ekologicznych, środowiskowych, promujących zasady zdrowego żywienia.
|
|
||||
Kryterium 3: Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii |
||||||
22. |
|