Zespół Szkolno-Przedszkolny w Głuszynie

46-100 Namysłów

ul. Główna 115

Głuszyna

tel. 774191410

Adres

46-100 Namysłów


ul. Główna 115


Głuszyna


tel. 774191410


Kalendarium

Środa, 2024-05-22

Imieniny: Emila, Neleny

DBAJMY O ZDROWIE PSYCHICZNE NASZYCH DZIECI PODCZAS ZDALNEGO NAUCZANIA.

 

           W szkołach, jak do tej pory na zajęciach wychowawczych mówiliśmy o uzależnieniach od palenia  papierosów,  spożywania   alkoholu,  zażywania  substancji   psychoaktywnych. Dzisiaj wiemy, że  czas  pandemii  może spowodować   uzależnienia   behawioralne,  czyli uzależnienia od czynności, np. od:  robienia  zakupów,  korzystania  z   Internetu,  czy  też  ciągłej    pracy.  Nasze   dzieci   odczuwają wewnętrzny przymus  podłączenia  się  do Internetu, sieci,  obserwujemy   to w  szkole
i w domach, jednym słowem  tracą  nad sobą kontrolę.

Podstawowe objawy to:

  • Potrzeba bycia w sieci i nawiązywanie lub kontynuowanie wirtualnych kontaktów towarzyskich
  •  Problemy ze skupieniem uwagi
  • Utrata kontaktu z rzeczywistością
  • Niekontrolowane wybuchy irytacji i agresji
  •  Brak kontroli w korzystaniu a z Internetu
  •  Złe samopoczucie w okresach pozbawionych kontaktu z Internetem
  •  Kłopoty z łaknieniem, nadmierna potliwość, drżenie rąk
  • Kłopoty z utrzymaniem równowagi, omamy i halucynacje.

Netoholizm to nałóg, który niesie ze sobą wyniszczenie fizyczne i psychiczne, czyniąc z człowieka niewolnika Internetu.

Rodzic powinien zacząć się niepokoić, gdy:
• Dziecko wpada w ciągi komputerowe, siedzi po kilka godzin bez przerwy, nie może się oderwać.
• Jest rozdrażnione, gdy nie może skorzystać z komputera.
• Zaniedbuje inne ulubione zajęcia na rzecz komputera.
• Jego zaangażowanie w świat wirtualny przynosi szkody w realnym, np. nie odrabianie prac domowych, zaniedbywanie przyjaciół.
• Ucieka przed rzeczywistymi problemami w świat wirtualny.
• Używa komputera, aby poprawić sobie nastrój.
• Próbuje ograniczyć czas spędzany przed komputerem, lecz to mu się nie udaje.

Zalecenia dotyczące higieny pracy :

Wykorzystując do realizacji procesu dydaktycznego zdalnego nauczania urządzenia typu komputery, laptopy, tablety czy też smartfony nie należy zapominać o zasadach i warunkach ich bezpiecznego użytkowania.
1. Do pracy i nauki wykorzystuj tylko urządzenia sprawne technicznie. 
2. Postaraj się zorganizować  stanowisko pracy i nauki  w taki sposób, żeby umożliwić im  swobodne korzystanie z wszystkich elementów obsługiwanych ręcznie – materiały do nauki powinny znajdować się w zasięgu ręki,
3. Zadbaj o właściwe oświetlenie stanowiska pracy.
4. Jeśli korzystasz z komputera, laptopa, tabletu lub smartfona pamiętaj, że ekran tych urządzeń powinien znajdować się w takiej pozycji, aby źródło światła, a więc okno bądź lampka, nie znajdowało się za nim. Ekran powinien być ustawiony pod takim kątem, żeby nie padało na niego światło.
5. Zadbaj o właściwą pozycję ciała w czasie pracy i nauki:
· ucząc się i pracując przy biurku pamiętaj, że zarówno krzesło jak i biurko powinny być dopasowane do twojego wzrostu,
· plecy powinny być wyprostowane i przylegać do oparcia krzesła,
· wzrok użytkownika komputera powinien być skierowany na wprost, a odległość twarzy od monitora to od 40 do 75 cm (w zależności od wielkości monitora);
· urządzenia przenośne (tablet, smartfon) należy trzymać w bezpiecznej odległości 25- 35 cm od oczu i nieco poniżej poziomu oczu,
· monitor komputera powinien być ustawiony na wprost użytkownika- jego górna krawędź powinna być nieco poniżej linii wzroku.
6. Zapewnij sobie przerwy w pracy i nauce, które pozwolą ci się zrelaksować i umożliwią odpoczynek oczom, mięśniom szyi, barku i dłoni:
· nieprzerwana praca przy monitorze komputera lub ekranie innego urządzenia powinna trwać nie dłużej niż 30 do 45 minut,
· przerwę wykorzystaj na zajęcia ruchowe oraz odpoczynek dla oczu,
· w czasie przerwy zadbaj o przewietrzenie pomieszczenia pracy i nauki.