DBAJMY O ZDROWIE PSYCHICZNE NASZYCH DZIECI PODCZAS ZDALNEGO NAUCZANIA.
W szkołach, jak do tej pory na zajęciach wychowawczych mówiliśmy o uzależnieniach od palenia papierosów, spożywania alkoholu, zażywania substancji psychoaktywnych. Dzisiaj wiemy, że czas pandemii może spowodować uzależnienia behawioralne, czyli uzależnienia od czynności, np. od: robienia zakupów, korzystania z Internetu, czy też ciągłej pracy. Nasze dzieci odczuwają wewnętrzny przymus podłączenia się do Internetu, sieci, obserwujemy to w szkole
i w domach, jednym słowem tracą nad sobą kontrolę.
Podstawowe objawy to:
- Potrzeba bycia w sieci i nawiązywanie lub kontynuowanie wirtualnych kontaktów towarzyskich
- Problemy ze skupieniem uwagi
- Utrata kontaktu z rzeczywistością
- Niekontrolowane wybuchy irytacji i agresji
- Brak kontroli w korzystaniu a z Internetu
- Złe samopoczucie w okresach pozbawionych kontaktu z Internetem
- Kłopoty z łaknieniem, nadmierna potliwość, drżenie rąk
- Kłopoty z utrzymaniem równowagi, omamy i halucynacje.
Netoholizm to nałóg, który niesie ze sobą wyniszczenie fizyczne i psychiczne, czyniąc z człowieka niewolnika Internetu.
Rodzic powinien zacząć się niepokoić, gdy:
• Dziecko wpada w ciągi komputerowe, siedzi po kilka godzin bez przerwy, nie może się oderwać.
• Jest rozdrażnione, gdy nie może skorzystać z komputera.
• Zaniedbuje inne ulubione zajęcia na rzecz komputera.
• Jego zaangażowanie w świat wirtualny przynosi szkody w realnym, np. nie odrabianie prac domowych, zaniedbywanie przyjaciół.
• Ucieka przed rzeczywistymi problemami w świat wirtualny.
• Używa komputera, aby poprawić sobie nastrój.
• Próbuje ograniczyć czas spędzany przed komputerem, lecz to mu się nie udaje.
Zalecenia dotyczące higieny pracy :
Wykorzystując do realizacji procesu dydaktycznego zdalnego nauczania urządzenia typu komputery, laptopy, tablety czy też smartfony nie należy zapominać o zasadach i warunkach ich bezpiecznego użytkowania.
1. Do pracy i nauki wykorzystuj tylko urządzenia sprawne technicznie.
2. Postaraj się zorganizować stanowisko pracy i nauki w taki sposób, żeby umożliwić im swobodne korzystanie z wszystkich elementów obsługiwanych ręcznie – materiały do nauki powinny znajdować się w zasięgu ręki,
3. Zadbaj o właściwe oświetlenie stanowiska pracy.
4. Jeśli korzystasz z komputera, laptopa, tabletu lub smartfona pamiętaj, że ekran tych urządzeń powinien znajdować się w takiej pozycji, aby źródło światła, a więc okno bądź lampka, nie znajdowało się za nim. Ekran powinien być ustawiony pod takim kątem, żeby nie padało na niego światło.
5. Zadbaj o właściwą pozycję ciała w czasie pracy i nauki:
· ucząc się i pracując przy biurku pamiętaj, że zarówno krzesło jak i biurko powinny być dopasowane do twojego wzrostu,
· plecy powinny być wyprostowane i przylegać do oparcia krzesła,
· wzrok użytkownika komputera powinien być skierowany na wprost, a odległość twarzy od monitora to od 40 do 75 cm (w zależności od wielkości monitora);
· urządzenia przenośne (tablet, smartfon) należy trzymać w bezpiecznej odległości 25- 35 cm od oczu i nieco poniżej poziomu oczu,
· monitor komputera powinien być ustawiony na wprost użytkownika- jego górna krawędź powinna być nieco poniżej linii wzroku.
6. Zapewnij sobie przerwy w pracy i nauce, które pozwolą ci się zrelaksować i umożliwią odpoczynek oczom, mięśniom szyi, barku i dłoni:
· nieprzerwana praca przy monitorze komputera lub ekranie innego urządzenia powinna trwać nie dłużej niż 30 do 45 minut,
· przerwę wykorzystaj na zajęcia ruchowe oraz odpoczynek dla oczu,
· w czasie przerwy zadbaj o przewietrzenie pomieszczenia pracy i nauki.