Zespół Szkolno-Przedszkolny w Głuszynie

46-100 Namysłów

ul. Główna 115

Głuszyna

tel. 774191410

Adres

46-100 Namysłów


ul. Główna 115


Głuszyna


tel. 774191410


Kalendarium

Poniedziałek, 2024-04-29

Imieniny: Hugona, Piotra

PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY ZESPOŁU SZKOLNO – PRZEDSZKOLNEGO w GŁUSZYNIE 2021-2022

PROGRAM

WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY

ZESPOŁU SZKOLNO – PRZEDSZKOLNEGO w GŁUSZYNIE

 

Rok szkolny 2021-2022 

 

 

 

1. Akty prawne

 

  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania  (Dz. U. z 2017r.poz. 1657).
  2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży  (Dz. U. z 2017r.poz. 1656).
  3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci ( Dz. U.z2017r.poz. 1635).
  4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek.
  5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( Dz. U. z 2017r.poz. 1591).
  6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społeczny ( Dz. U. 2017 poz. 1578)
  7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli Dz. U. 2017 poz. 649.
  8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej  Dz. U. 2017 poz.356.
  9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej zdnia 18 sierpnia 2015 r. wsprawie zakresu iform prowadzenia wszkołach iplacówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej iprofilaktycznej wcelu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U.z 2015 r.poz. 1249).
  10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 stycznia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii ( Dz.U z 2018 r. poz. 214)
  11. Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022 ustalone przez Ministra Edukacji i Nauki z dnia 25 sierpnia 2021r

 

Wstęp

Program Wychowawczo – Profilaktyczny szkoły ukierunkowany jest na ucznia i jego potrzeby, umożliwiając mu wszechstronny rozwój w oparciu o uniwersalne wartości, takie jak: szacunek, tolerancja, samodzielność, samokrytycyzm oraz poczucie obowiązku. Program stanowi połączenie działań wychowawczych i profilaktycznych rodziny i szkoły, ukierunkowanych na rozwój ucznia.
Program Wychowawczo – Profilaktyczny  kładzie nacisk na kulturę  osobistą i umiejętność  współżycia w grupie, kierowanie  się uznawanymi przez szkołę wartościami, kształtowanie postaw obywatelskich, pogłębianie świadomości   ekologicznej,  wychowanie estetyczne i zdrowotne, poznawanie dziedzictwa kulturowego naszego narodu i świata.
Szkoła jako środowisko wychowawcze  ma za zadanie  wspomagać wychowanków  w  osiąganiu  wszechstronnego  rozwoju,  kształtować   postawy, umożliwić  korygowanie  deficytów  w celu optymalizacji  osiągnięć  edukacyjnych  uczniów   oraz  zapobiegać zagrożeniom  poprzez  profilaktykę, przeciwdziałanie istniejącym zagrożeniom i wsparcie uczniów w trudnych sytuacjach.
Program został opracowany na podstawie wniosków i rekomendacji po ewaluacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego realizowanego w roku szkolnym 2020/21 w oparciu o obserwacje, ankiety, konsultacje z rodzicami, nauczycielami i uczniami.

 

 

I Charakterystyka absolwenta szkoły

Działania zawarte w programie zmierzają do ukształtowania takiego modelu absolwenta, którego niezależnie od posiadanych indywidualnych cech osobowości, predyspozycji i uzdolnień cechować będzie posiadanie uniwersalnych cech warunkujących odpowiednie funkcjonowanie we współczesnym świecie.
Absolwent kończący szkołę:
· dobrze funkcjonuje w swoim środowisku rówieśniczym, w szkole i w domu,
· jest pogodny, pozytywnie nastawiony do otoczenia, jednak nie bezkrytycznie,
· umiejętnie komunikuje się z innymi, dostosowuje się do zachodzących zmian, reguł i zasad które wyznaczają kierunek jego działania,
· umiejętnie szuka sposobów radzenia sobie z zagrożeniami związanymi z poszukiwaniem własnej tożsamości oraz wzorców do naśladowania,
· jest twórczy, kreatywny i zdolny sterować swoim kształceniem w szkole i poza nią,
· potrafi nawiązać serdeczne kontakty, odnosi się z szacunkiem do innych, jest sympatyczny, tolerancyjny, empatyczny i ciekawy świata,
· jest otwarty na inne kultury, posiada umiejętności porozumiewania się w języku obcym,
· jest samodzielny, potrafi współdziałać w zespole, poszukuje nowych rozwiązań, wymienia się doświadczeniami z innymi, potrafi porządkować i rozwiązywać problemy,
· potrafi współdziałać z innymi, jest wrażliwy na los potrzebujących, bierze na siebie odpowiedzialność za własne życie i życie społeczne.

 

 

 

Charakterystyka szkoły:

Wszyscy pracownicy szkoły podejmują działania w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa uczniom na terenie placówki. Nauczyciele, wychowawcy i pedagog  podejmują próby rozwiązywania konfliktów z wykorzystaniem różnych metod. Wychowawcy regularnie kontrolują frekwencję .Uczniowie i rodzice zachęcani są do czynnego angażowania się w życiu szkoły poprzez: pracę w Samorządzie Szkolnym , udział w zajęciach dodatkowych, imprezach ( w tym środowiskowych), akcjach charytatywnych, współpracę ze środowiskiem lokalnym.

W szkole podejmowane są działania wynikające ze Szkolnego Programu Wychowawczo - Profilaktycznego, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień profilaktyki zdrowia we wszelkich jego aspektach, profilaktyki zagrożeń, przeciwdziałania zachowaniom ryzykownym i uzależnieniom u uczniów.

Do mocnych stron pracy szkoły należą:
- dobra baza dydaktyczna,
- dokonywanie bieżących remontów,
- bezpieczny plac zabaw,
- doskonalenie pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
- nieustanne dokształcanie się nauczycieli.
-wdrażanie wniosków z ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej celem modyfikowania działalności dydaktyczno – wychowawczej szkoły.
Słabe strony to:
- uczniowie nie osiągają spodziewanych rezultatów w nauce, co ma przełożenie na niesatysfakcjonujące wyniki egzaminów w VIII klasie
 - brak zaangażowania w  życie szkoły niektórych rodziców,
- dzieci ze względu na dojazdy mają utrudniony dostęp do zajęć popołudniowych np. sportowych.

II. Analiza dotychczasowych działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły
- diagnoza jakości funkcjonowania uczniów:

a)     Program Wychowawczo-Profilaktyczny powstał na podstawie obserwacji, analizy ankiet i konsultacji z rodzicami, nauczycielami oraz uczniami, dotyczącymi sytuacji wychowawczej w szkole. Jest odpowiedzią na realne potrzeby, problemy i zagrożenia, pojawiające się w szkole i jej środowisku.
W wyniku analizy ankiet i obserwacji wyłoniono najbardziej znaczące dla środowiska naszej szkoły wartości:
- szacunek,
- tolerancja,
- sprawiedliwość,
- samodzielność,
- pracowitość, itp.

b)    oraz następujące obszary problemowe:
- należy stale podnosić kompetencje cyfrowe u uczniów i nauczycieli;                                 

- należy prowadzić działania służące ciągłemu podnoszeniu bezpieczeństwa uczniów i pracowników szkoły;

- w dalszym ciągu włączać rodziców w działania szkoły w zakresie edukacyjno- kulturowym;

- na bieżąco stwarzać uczniom okazje do przeżywania sukcesów przez wychowawców, nauczycieli przedmiotowych i zespół specjalistów;

-  prowadzenie intensywniejszych działań przez wychowawców mające na celu integrację zespołów klasowych;

-  wychowawcy, nauczyciele, zespół specjalistów oraz pracownicy szkoły powinni na bieżąco i czujnie zwracać uwagę na uczniów wycofanych, zdystansowanych w celu szybkiego rozpoznania problemów ucznia i skutecznego zorganizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły lub poza nią;

- zwiększenie obserwacji uczniów i udzielanie im odpowiedniego wsparcia oraz pomocy , pedagoga szkolnego, wychowawców, nauczycieli oraz pracowników szkoły;

-  należy w dalszym ciągu dbać o dobrą współpracę między wychowawcami, nauczycielami, a specjalistami.

We wrześniu 2019r. zgodnie Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 stycznia 2018 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii, określono czynniki: chroniące i ryzyka.

Z zebranych informacji wynika, że czynnikami chroniącymi w naszej szkole są:
· pozytywna postawa wobec szkoły i nauki u większości uczniów.
· poczucie bezpieczeństwa na terenie szkoły,
· przyjazna atmosfera panująca w szkole,
· relacje między uczniami a nauczycielami  są oparte na zaufaniu i szacunku.
· promocja zdrowego stylu życia,
· profilaktyka zachowań ryzykownych,
· praca nad poprawą relacji wśród rówieśników,
· ciekawe programy profilaktyczne,
·  zdecydowany brak akceptacji przez szkołę dla przemocy, szkoła wprowadza i stosuje właściwe w tym zakresie procedury, uczy budowania pozytywnych relacji między uczniami,
· dobrze rozwinięta współpraca między szkołą, a instytucjami wspierającymi,
· przeprowadzanie warsztatów dotyczących zdrowia psychicznego uczniów,
· realizowanie działań z zakresu wychowania do wartości, kształtowania postaw i respektowania norm społecznych,
· dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych uczniów,
· w sytuacji kształcenia na odległość kontynuowanie działań wspierających uczniów.

Czynniki ryzyka to :
· spędzanie wolnego czasu przed komputerem,
· coraz niższa  frekwencja części uczniów na zajęciach online, podczas nauczania zdalnego,
· bierne sposoby spędzania wolnego czasu ,
· niskie wsparcie ze strony niektórych rodziców,
· zaniżone poczucie własnej wartości i obniżony nastrój,
· niewystarczające postępy niektórych uczniów w nauce,
· niesatysfakcjonujące osiągnięcia na egzaminach,
· brak zaangażowania części uczniów i rodziców w aktywne życie szkoły.
· niska motywacja do nauki,
· niepowodzenie szkolne,
· częstą formą rozwiązywania konfliktów między uczniami jest agresja słowna i fizyczna,
· coraz większa grupa uczniów wymaga wsparcia w zakresie zdrowia psychicznego z powodu labilności emocjonalne (po pandemii COVID – 19]
· rodzice potrzebują wsparcia w procesie wychowawczym dziecka,
· uczniowie mają trudności z prawidłową komunikacją,
· zagrożenia wynikające z pandemii COVID-19.

Zalecenia do dalszej działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej oraz profilaktycznej:
· kontynuacja zajęć dodatkowych jako propozycja alternatywnych form spędzania czasu,
 · przeciwdziałanie niepowodzeniu szkolnemu,
· dalsze rozwijanie postaw prospołecznych, prozdrowotnych,
· wzmacnianie poczucia własnej wartości,
· rozwijanie kompetencji społecznych i komunikacyjnych,
· kontynuowanie działań zmierzających do dalszej poprawy bezpieczeństwa,
· kontynuowanie działań w zakresie dostosowania wymagań zgodnie z potrzebami uczniów w dotychczasowej formie,
· zachęcanie uczniów do systematycznej pracy i częstsze ich nagradzanie,
· dostarczanie wsparcia i pomocy w rozwiązywaniu czasami trudnych sytuacji życiowych ,
· współdziałanie w tym zakresie z rodzicami i jednostkami wspierającymi proces wychowania,
· wspieranie rodziców,
· przeciwdziałanie zachowaniom ryzykownym,
· podejmowanie działań celem eliminowanie negatywnych zjawisk społecznych w szkole,
· rozwijanie umiejętności sprawstwa i odpowiedzialności za siebie i innych,
· nauka planowania własnego życia osobistego i zawodowego,
· stosowanie pozytywnych wzmocnień.

Wpływ COVID – 19 i izolacji domowej na dzieci i młodzież ( trudności z koncentracją, znudzenie , drażliwość, niepokój, nerwowość, uczucia osamotnienia i zamartwianie się

Diagnozując środowisko szkolne wykorzystano głównie: ankiety,  analizę dokumentacji, rozmowy z uczniami, rodzicami i pracownikami szkoły oraz wnioski z pracy Zespołu Wychowawczego.
Niniejsza diagnoza jako wynik ewaluacji Programu Wychowawczo – Profilaktycznego za rok 2020 /2021 przedstawia się następująco:

Działania wychowawczo - profilaktyczne realizowane były w naszej szkole zgodnie z planem i zadaniami wyznaczonymi na początku roku szkolnego. Skuteczność podejmowanych działań ogólnie oceniono jako dobrą. Ze względu  na nauczanie zdalne, wynikające z pandemii COVID – 19 nastąpiła niewielka modyfikacja działań wychowawczych i profilaktycznych, które zostały zapisane w aneksie do programy  wychowawczo - profilaktycznego.


Diagnoza  sytuacji wychowawczej szkoły:

1. Zarówno rodzice, jak i uczniowie   pozytywnie ocenili zdalne nauczania, docenili fakt,   korzystania  z różnych narzędzi internetowych, tych których wcześniej nie znali.

2. Relacje pomiędzy dziećmi podczas nauki zdalnej były dużo gorsze, wynikało to głównie z faktu braku bezpośredniego kontaktu z rówieśnikami i nauczycielami.

3. Zarówno rodzice, jak i dzieci oczekiwali powrotu dzieci do szkół i byli  z tego faktu bardzo zadowoleni.

4.  Większość badanych  oceniło  pozytywnie relacje  dzieci z rówieśnikami po powrocie do szkoły, aczkolwiek byli też  uczniowie którzy wykazywali  problemy z  odbudową relacji i  nawiązywaniem kontaktów z rówieśnikami.

5.  Wsparciem uczniów po powrocie do szkoły powinni  zająć się: wychowawcy, nauczyciele przedmiotu i pedagog szkolny.

6.  W przyszłym roku szkolnym dodatkowe zajęcia dla uczniów to: zajęcia wyrównawcze, wycieczki, spotkanie z pedagogiem.

7. Część rodziców (co trzeci)  oczekuje wsparcie ze strony  szkoły od pedagoga i wychowawcy klasy.

8. Zajęcie wychowawcze na terenie szkoły będą poruszały następujące tematy: - sposoby radzenia sobie  trudnymi emocjami, jak budować pozytywne relacje w szkole i w domu, sposoby rozwiązywania problemów.

 

REKOMENDACJE

1. Wzmocnienie roli wychowawcy klasy zgodnie z oczekiwaniami uczniów i rodziców. Skupienie większej uwagi na integrację zespołów klasowych poprzez zajęcia warsztatowe przeprowadzone przez wychowawcę lub zaproszonych specjalistów pedagog, psycholog.

2. Zaplanowanie w tematyce lekcji wychowawczych zagadnień dotyczących: kształtowanie umiejętności panowania nad  emocjami, radzenie sobie w trudnych sytuacjach, odkrywanie swoich mocnych stron,  oraz jak się uczyć, szczególnie podczas powrotu do nauki zdalnej.

3. W sytuacjach problemowych zapraszanie rodziców na rozmowę  do szkoły razem z uczniem. Zorganizowania szkoleń i warsztatów dla rodziców w zakresie relacji rówieśniczych, komunikacji rodzica z dzieckiem, nabywania kompetencji wychowawczych, wynikających ze świadomości poświęcania niewystarczającej uwagi dzieciom.


4. W sytuacji powrotu do zdalnego nauczania, zaplanowanie przez wychowawcę, pedagoga indywidualne spotkania z uczniem i rodzicem w szkole lub na TEAMSIE.

 

5. Promowanie  profilaktyki zdrowotnej związanej z pandemią Covid-19, m.in. rozmów z uczniami na temat obecnej sytuacji, uwrażliwienia na przestrzeganie zasad higieny, warsztaty wzmacniające poczucie bezpieczeństwa u uczniów w związku z pandemią;

6. Działania na rzecz profilaktyki uzależnień, przemocy, otyłości, wiedzy w zakresie zagrożeń współczesnego świata (urządzenia mobilne ,media społecznościowe, sieć Internet, gry komputerowe).

III. Konstruowanie strategii wychowawczo – profilaktycznej szkoły

W bieżącym roku szkolnym najważniejsze działania w pracy wychowawczej są ukierunkowane na:
· wspomaganie rozwoju ucznia w sferze emocjonalnej, społecznej i twórczej,
· przygotowanie uczniów do prawidłowego funkcjonowania w grupie społecznej (szkole, klasie),
· wzbudzanie poczucia przynależności do grupy,
· rozbudzanie poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i możliwości,
· budowanie poczucia tożsamości regionalnej i narodowej,
· przeciwdziałanie przemocy, agresji i uzależnieniom,
· przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych,
 · troska o szeroko pojęte bezpieczeństwo podopiecznych, nauczycieli i rodziców.

Działania profilaktyczne programu to:
· zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w szkole,
· znajomość zasad ruchu drogowego – bezpieczeństwo w drodze do szkoły,
· promowanie zdrowego stylu życia,
· kształtowanie nawyków prozdrowotnych i proekologicznych,
· rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystanie ze środków psychoaktywnych (lekarstw bez wskazań lekarskich, papierosów, alkoholu i narkotyków),
· eliminowanie z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej,
· niebezpieczeństwa związane z nadużywaniem komputera, Internetu, telefonów komórkowych i telewizji,
· wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów, podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych, pomagających młodym ludziom ukształtować pozytywną tożsamość,
· uczenie sposobów wyrażania własnych emocji i radzenia sobie ze stresem.

 

Oczekiwane efekty.

 

 Realizacja zadań wynikających z Programu Wychowawczo-Profilaktycznego w środowisku szkolnym przyczyni się do podniesienia jakości pracy szkoły w  zakresie oddziaływań wychowawczych i edukacyjnych:

            - Wzrośnie poziom poczucia bezpieczeństwa w wymiarze indywidualnym i zbiorowym, a zmniejszy się   ilość zachowań ryzykownych, niebezpiecznych, zagrażających życiu i zdrowiu fizycznemu i psychicznemu.

           - Uczniowie nabędą umiejętności prospołecznych, które przyczynią się do ukształtowania prawidłowych postaw patriotycznych i obywatelskich oraz właściwych postaw i postępowania wobec innych ludzi, zrozumienia, szacunku, empatii i tolerancji oraz umiejętności komunikacji interpersonalnej.

          - Podniesienie efektywności oddziaływań w zakresie nauczania, rozbudzanie zainteresowań i pasji, przyczyni się do wzrostu poziomu wiedzy, osiągnięć i sukcesów szkolnych uczniów.

          - Aktywne włączenie się uczniów w życie szkoły i klasy spowoduje wzrost poczucia odpowiedzialności oraz przynależności do grupy klasowej i zbiorowości szkolnej. Nastąpi wzmocnienie współpracy, zaufania i pozytywnej komunikacji na linii  szkoła-rodzice-uczeń.

         -  Szkoła stanie się miejscem współdziałania, bezpiecznym i przyjaznym dla uczniów, rodziców i nauczycieli.

 

Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022

 

  1. Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie oraz realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego.
  2. Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.
  3. Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych. Szersze i przemyślane wykorzystanie w tym względzie m.in. wycieczek edukacyjnych.
  4. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.
  5. Wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności – rozwój umiejętności zawodowych w edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym uczeniu się dorosłych.
  6. Wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.

 

IV. Harmonogram działań

Program wychowawczo-profilaktyczny - przedszkole

 

Cel

Zadania

Sposoby realizacji

I. Dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań

1. Pomoc dzieciom w przezwyciężaniu trudności edukacyjnych, wynikających z deficytów rozwojowych i nieharmonijnego rozwoju.
2. Rozpoznawanie i rozwijanie zdolności oraz zainteresowań dzieci.

Zajęcia wspierające:
- terapia pedagogiczna,
 - terapia logopedyczna,

- Udział w uroczystościach szkolnych i  imprezach np. z okazji Dnia Matki, Dnia Dziecka itp.,
- Zajęcie kreatywne, diagnozowanie zdolności, talentów i zainteresowań;

II. Wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej

Świadomość własnej tożsamości i dziedzictwa narodowego i regionalnego: dostrzeganie i rozumienie wartości swego języka ojczystego, tradycji i kultury, świadomość swojej tożsamości narodowej lub regionalnej.

- czytanie utworów literackich oraz innych tekstów kultury,
-recytacje wierszy,
- udział w świętach narodowych, patriotycznych,
- udział w konkursach;

III. Zachęcanie do dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo

1. Promowanie zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej.

 

 

2. Dbanie o higienę osobistą i estetykę wyglądu wśród dzieci.

 

3.Wpajanie zasad bezpiecznego zachowania się w przedszkolu, na placu zabaw, w domu i w drodze do przedszkola. Kształtowanie właściwych nawyków i postaw uczestnika ruchu drogowego.

4. Uświadomienie zasad bezpiecznego zachowania się podczas ferii i wakacji

-pogadanki z grupą,
- zajęcia ruchowe, w tym na świeżym powietrzu,
 -udział w akcji dotyczącej Dnia Zdrowia (przygotowanie zdrowych posiłków, poznawanie zasad zdrowego stylu życia)
- pogadanki z grupą;
- konkursy profilaktyczne;
- realizowanie programów prozdrowotnych

- prowadzenie zajęć z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- pogadanki na temat bezpiecznej drogi do przedszkola,
- opracowanie obowiązujących norm i zasad dotyczących dyscypliny i kultury,


- zajęcia na temat bezpiecznego zachowania się podczas ferii i wakacji

IV. Wspieranie rozwoju intelektualnego i poznawczego dziecka poprzez kształtowanie wrażliwości estetycznej, przyrodniczej, technicznej, rozbudzanie kreatywności, indywidualności, oryginalności

1. Dostrzeganie wszelkich przejawów samodzielności i oryginalności dziecka. Stworzenie możliwości eksponowania swojej wiedzy i zdolności.

2.Budowanie wrażliwości estetycznej dziecka poprzez tworzenie sytuacji edukacyjnych związanych z mową człowieka, zachowaniem, ruchem, muzyką, śpiewem, plastyką.

 

 

 

3. Rozwijanie wrażliwości na wartości związane ze środowiskiem przyrodniczym. Kształtowanie postaw proekologicznych, świadomego postępowania i odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego

 -udział w konkursach,  imprezach przedszkolnych ,

 


- zwracanie uwagi na kulturę osobistą dziecka, kulturę słowa, prawidłowy sposób komunikacji z innymi,
 - promowanie właściwych postaw koleżeńskich i prospołecznych, opracowanie kodeksów obejmujących zasady dotyczące dyscypliny, kultury, szacunku, prawidłowego zachowania się,
 - występy muzyczne,
- wystawy plastyczne

- realizowanie treści związanych z ochroną środowiska naturalnego ,
- angażowanie dzieci w działania na rzecz poprawy jakości środowiska poprzez udział w lokalnych i przedszkolnych akcjach i inicjatywach proekologicznych,

V. Wspieranie rozwoju emocjonalno-społecznego dziecka

1. Tworzenie sytuacji sprzyjających budowaniu prawidłowych relacji społecznych.

 

 

2. Kształtowanie umiejętności rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi. Kształtowanie postawy empatii i wrażliwości na potrzeby innych.

3. Motywowanie dzieci do właściwego postępowania i reagowania na przejawy negatywnych zachowań.

- praca w grupach podczas zajęć,
- swobodna zabawa pod opieką nauczyciela,
- wyjścia na spacer,
- organizowanie okolicznościowych imprez grupowych,

- pogadanki z wychowawcą,
- warsztaty z pedagogiem na temat rozpoznawania emocji,


- stosowanie na co dzień przedszkolnych reguł i ustaleń,
- bajki terapeutyczne,
-rozmowy motywacyjne z dziećmi

VI. Wzmocnienie edukacji ekologicznej w przedszkolu.

 

 

 

 

 

 

 

1. Przekazywanie dzieciom podstawowych wiadomości o ekosystemach, obiektach i zjawiskach przyrodniczych znajdujących się w najbliższym środowisku,

2. Rozumienie znaczenia czystego powietrza dla zdrowia roślin, zwierząt i ludzi.
3. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za wszelkie lokalne zmiany w środowisku, których sprawcą jest człowiek.

4. Uświadomienie dzieciom problemu opakowań, świadomy ich wybór,

 

-  wycieczki i spacery do różnych ekosystemów,

-  prace praktyczno - hodowlane,

 

-  konkursy o tematyce ekologicznej,


- udział w akcjach ochrony naturalnego środowiska człowieka,

wystawki,

- propagowanie idei ochrony i kształtowanie naturalnego środowiska.

 

Program wychowawczo-

profilaktyczny -klasy I - VIII

 

Cele

Zadania

Sposoby realizacji

I .Wprowadzanie uczniów w świat wartości, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia.

Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny.

 

1.  Kształtowanie szacunek do tradycji:

- zapoznanie z symbolami narodowymi;

-  poznawanie najbliższej okolicy, stolicy i innych miast polskich, swojej miejscowości.


2. Aktywizacja uczniów w życiu szkoły:
- wdrażanie do podejmowania zadań  i odpowiedzialności za ich realizację;

- wspólne organizowanie imprez klasowych, dekoracji klasy.

3. Uświadomienie znaczenia pozytywnych więzi i relacji w rodzinie i grupie społecznej:

- omówienie praw i obowiązków dziecka w rodzinie.

- szczególna opieka nad dziećmi z rodzin dysfunkcyjnych i zagrożonych patologią.

- organizacja zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie.


4. Kształtowanie umiejętności zachowania się w sytuacjach trudnych, umiejętności opanowywania emocji, zapoznanie uczniów  z podstawowymi informacjami o życiu emocjonalnym człowieka.

-           pogadanki, wycieczki, udział  w uroczystościach szkolnych  i lokalnych o wymowie patriotycznej, filmy, audycje telewizyjne i inne;

 



-          wybory samorządu klasowego, przydział czynności;
-          współuczestniczenie uczniów  w przygotowywaniu imprez klasowych;
-          opieka nad klasopracownią, odpowiedzialność za ład  i porządek w miejscu pracy;

-            pogadanki, warsztaty;

-            organizowanie Dnia Dziecka, Matki, Ojca, Babci, Dziadka,  Piknik Rodzinny;

 

-            dofinansowanie do  obiadów, pomoc dzieciom z rodzin ubogich, patologicznych;

-            udział uczniów w zajęciach,

 

-           zajęcia uczące różnych form przeciwdziałania przemocy i budowania atmosfery szacunku i współpracy;

–        warsztaty, pomoc psychologiczno-pedagogiczna skierowana do uczniów i rodziców, opracowanie klasowych kodeksów;

 

II. Edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych

Świadomość własnej tożsamości  i dziedzictwa narodowego.

- dostrzeganie i rozumienie wartości swego języka ojczystego, tradycji i kultury, świadomość swojej tożsamości narodowej, regionalnej. 

 -poznawanie elementów przyrody, historii, kultury materialnej i duchowej spuścizny narodowej, regionalnej.

- wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy

-        czytanie ze zrozumieniem tekstów literackich oraz informacyjnych, recytacje, wyjazdy do kina, muzeum, na wystawy;

-         zapoznanie dzieci z barwami narodowymi swojego kraju (godło, flaga, hymn);

-               udział w świętach narodowych,

patriotycznych, uroczystościach na szczeblu, regionalnym, lokalnym;

-          udział w konkursach. wycieczki edukacyjne,

-         opracowanie projektów edukacyjnych;

III. Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego

1. Integrowanie grupy klasowej i całej społeczności szkolnej.

2. Dbanie o kulturę osobistą ucznia, używania słów i zwrotów grzecznościowych, kulturalnego zachowania wobec innych,

(eliminowania wulgaryzmów i niestosownego słownictwa), w tym kształtowanie postawy szacunku wobec osób dorosłych, nauczycieli i innych pracowników szkoły. 

 

3. Kształtowanie postawy empatii i wrażliwości na potrzeby innych, wyrabianie poczucia odpowiedzialności za grupę, do której jednostka przynależy.

 

 

 

4. Propagowanie wśród uczniów postawy dezaprobaty dla zachowań agresywnych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Reagowanie na wszelkie przejawy nagannych zachowań wśród uczniów w szkole.

 

 

 

 

 

6. Uświadomienie rodzicom wagi zjawiska przemocy i agresji.

 

7. Pomoc uczniom mającym problemy w relacjach rówieśniczych, przynależności do grupy.

8. Kształtowanie poczucia szacunku i tolerancji dla innych.

 

-               uroczystości oraz imprezy szkolne  i klasowe również z udziałem rodziców, np. Jasełka, Piknik Rodzinny;

-               pogadanki na temat kultury słowa;

-               wyróżnianie za wysoką kulturę osobistą a dyscyplinowanie za niewłaściwe zachowanie poprzez udzielanie negatywnych uwag;

- pogadanki na godzinach wychowawczych; 

-         praca warsztatowa, uczenie pozytywnych wzorców zachowań;

 

 

-                organizowanie pomocy koleżeńskiej dla tych, którzy jej potrzebują w klasach;
-          udział w akcjach charytatywnych, zbiórkach dla najbardziej potrzebujących poza szkołą np. szlachetna paczka;

-          działanie w organizacjach szkolnych -Samorządzie Szkolnym;

-                zajęcia integracyjne i wychowawcze w klasach;
-          ukazywanie społecznie akceptowanych postaw przez wykorzystanie wzorców literackich i filmowych;

-                stosowanie określonych sankcji wobec sprawców przemocy;

-                spotkanie z policjantem i kuratorem sądowym;

-                opracowanie wykazu sankcji grożących sprawcom przemocy;

-                ustalenie zasad współżycia w klasie, szkole i poza nią, opracowanie kontraktów klasowych;

-                ograniczenie możliwości korzystania z telefonu komórkowego w sytuacjach naruszających godność osobistą innych;

-          rozmowy dyscyplinujące, profilaktyczne z uczniem;
-           uwagi w dzienniku uwag;
-           informowanie rodziców, rozmowy indywidualne z rodzicami;

-         spotkania i pogadanki z przedstawicielami Policji;

-         warsztaty dla rodziców, pogadanki podczas zebrań rodzicielskich;

 

-       warsztaty dla rodziców, pogadanki podczas zebrań rodzicielskich;

 

-      warsztaty integracyjne, trening komunikacji interpersonalnej, asertywności;
-    rozmowy indywidualne z uczniem, rodzicami;


-     poruszanie tematyki szacunku, tolerancji, koleżeństwa podczas godzin wychowawczych;

 -      nagradzanie za postawy koleżeńskie wobec innych;

IV. Wspieranie rozwoju intelektualnego.

 

1.  Rozwijanie nawyków samokształcenia i stałego doskonalenia się. Umożliwienie dostępu do informacji o otaczającej rzeczywistości.

 

2. Dostrzeganie u wychowanków wszelkich przejawów samodzielności, przedsiębiorczości i odpowiedzialności.

3. Inspirowanie uczniów do samodzielnego rozwiązywania problemów, wykonywania projektów, prezentacji w  zdalnym nauczania.


4. Kształtowanie umiejętności wykorzystywania technologii informatycznych  (posługiwanie się komputerem i podstawowymi urządzeniami cyfrowymi).

 

5. Motywowanie uczniów do wywiązywania się z obowiązków szkolnych w sytuacji nauczania zdalnego.

 

6. Współpraca z rodzicami w zakresie egzekwowania od ucznia pracy w formie zdalnej.

-               zajęcia pozalekcyjne, koła zainteresowań, udział w konkursach;

-               lekcje przedmiotowe, godziny wychowawcze, koła zainteresowań, konkursy, apele (wychowawca, nauczyciele);

-          lekcje przedmiotowe, koła zainteresowań, realizowanie programów i projektów zachęcanie uczniów do wzięcia w nich udziału ;

 

-          wykorzystywanie umiejętności informatycznych na zajęciach z różnych przedmiotów do pracy nad tekstem, wykonywaniu obliczeń, przetwarzaniu informacji i jej prezentacji w różnych postaciach;

-        przygotowanie uczniów do możliwości takiej pracy omówienie problemów i trudności zgłaszanych przez uczniów wynikających ze zdalnego nauczania;

 

-        określenie wymagań i oczekiwań wobec uczniów;
-        motywowanie do systematycznej i sumiennej pracy;
-        wspieranie zwłaszcza uczniów z problemami w nauce;

 

-        wspieranie rodziców uczniów z niepowodzeniami szkolnymi;

-        kontakt osobisty z rodzicem przez dziennik elektroniczny  lub inne komunikatory;

 

V. Zachęcanie do aktywnego i zdrowego stylu życia.

 

 

1. Promowanie zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej. Przeciwdziałanie  nadwadze i otyłości.

2. Motywowanie uczniów do podnoszenia sprawności fizycznej i akcentowanie potrzeby aktywnego spędzania wolnego czasu oraz właściwego i zdrowego sposobu odżywiania się.

3. Uświadomienie rodzicom wartości i potrzeby dbania o zdrowie i kondycję fizyczną dzieci oraz właściwego sposobu odżywiania się.

 

4. Dbanie o higienę osobistą i estetykę wyglądu wśród uczniów.

 

5. Ukazanie negatywnego wpływu hałasu na zdrowie fizyczne i psychiczne człowieka.

 

6. Kształtowanie postaw proekologicznych, świadomego i odpowiedzialnego postępowania za stan środowiska naturalnego.

 

 

7. Ochrona zdrowia swojego i innych w sytuacji pandemii Covid-19. Motywowanie i egzekwowanie wśród uczniów samodyscypliny w zakresie przestrzegania obostrzeń występujących w szkole.
Uświadamianie  uczniów  w kierunku skuteczności  szczepień przeciw COVID- 19

8.  Zaznajomienie uczniów z zasadami udzielenia pierwszej pomocy, działaniami mającymi na celu powiadamianie odpowiednich służb ratownictwa.

9. Dbanie o bezpieczeństwo swoje i innych. Wpajanie zasad bezpiecznego zachowania się w szkole, na placu szkolnym, domu i w drodze do szkoły.

 

 

10. Kształtowanie właściwych nawyków i postaw uczestnika ruchu drogowego. Uświadomienie zasad bezpiecznego zachowania się podczas ferii i wakacji.

-        zajęcie sportowe w ramach w-f;

 

-        pogadanki w ramach godzin wychowawczych z klasą oraz zajęć przedmiotowych;
 -      imprezy szkolne: np. Dzień Zdrowia;

 

-       spotkania indywidualne z rodzicami;
-       realizowanie programów w ramach profilaktyki prozdrowotnej w szkole przez pielęgniarkę szkolną;

 


-     pogadanki na godzinie wychowawczej, lekcje przyrody;

 

 

-      badania przesiewowe słuchu;
-      pogadanki na godzinach wychowawczych;


-      realizowanie treści związanych z ochroną środowiska naturalnego w ramach edukacji przyrodniczej;
-      angażowanie uczniów w działania na rzecz poprawy jakości środowiska poprzez udział w lokalnych i szkolnych akcjach i inicjatywach proekologicznych;

 

 -      zapoznanie uczniów z procedurą szkolną i zobowiązanie uczniów do przestrzegania reżimu sanitarnego;
-     pogadanki na lekcjach wychowawczych;

 

 

 

-       pokaz ratownictwa medycznego na lekcjach wychowawczych i EDB;

 

 

-       dyżury nauczycieli;
-       opracowanie obowiązujących norm i zasad dotyczących dyscypliny i kultury;
-        pogadanki na temat bezpiecznej drogi do szkoły;
-        spotkania z Policją;
-        wykonanie spisu z numerami telefonów Policji, Straży Pożarnej, Pogotowia Ratunkowego;

-         prowadzenie zajęć z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego;

-        zajęcia na temat bezpiecznego zachowania się podczas ferii i wakacji;

 

VI. Eliminowanie zachowań ryzykownych poprzez uświadamianie ich skutków. 

 

 

 

 

1. Kształtowanie odpowiedzialnych i asertywnych postaw dzieci  młodzieży wobec  substancji zmieniającymi świadomość - narkotyki, dopalacze, alkohol, papierosy, papierosy elektroniczne.

 

 

 

 


2. Przeciwdziałanie przemocy i cyberprzemocy.

 

 

 

 

 


3. Propozycja alternatywnych form spędzania wolnego czasu.

-         zajęcia dotyczące problemu zagrożenia uzależnieniom od nikotyny, alkoholu, dopalaczy;

-               gazetki tematyczne w klasach, na korytarzu szkolnym;

-            obserwacja uczniów prowadzona przez wychowawców i nauczycieli. Kontrola boiska, toalety i okolicy szkoły;

-               w szczególnych przypadkach, szybka interwencja, natychmiastowe powiadamianie rodziców;

-               diagnozowanie aktualnej sytuacji w szkole (wywiady, rozmowy indywidualne z uczniami, rodzicami i nauczycielami;

-               warsztaty na temat cyberbezpieczeństwa;

-               szybka interwencja w przypadku zaistnienie zjawiska przemocy i cyberprzemocy;

-               ćwiczenia zachowań asertywnych – pogadanki, warsztaty; 

-               poznanie sposobów konstruktywnego rozwiązywania konfliktu i sztuki negocjacji;

-               wolontariat, zajęcia sportowe, koła zainteresowań.

VII. Wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.

 

 

 

 

 

1.Przybliżenie uczniom problematyki konieczności ochrony środowiska naturalnego.
2.Ukazanie wpływu codziennych czynności i zachowań na stan środowiska naturalnego. 3.Uwrażliwienie na związek degradacji środowiska ze zdrowiem człowieka. 4.Wskazanie na sposoby dbania o przyrodę ożywioną i nieożywioną.

-         realizacja programów ekologicznych.

-         udział w akcjach np.: Sprzątanie Świata, Dzień Ziemi, zbiórka surowców wtórnych, porządkowanie terenu przyszkolnego w ramach godzin wychowawczych.

-         organizowanie zajęć w terenie.

-         realizacja ścieżki ekologicznej.

-         organizacja szkolnych konkursów ekologicznych.

-         pogadanki tematyczne

 

VIII Integracja działań wychowawczo - profilaktycznych szkoły i rodziców.

 

 

1 .Zapoznanie rodziców z programem wychowawczo-profilaktycznym oraz innymi prawnymi aktami Szkoły.
2 .Dokładne precyzowanie wymagań stawianych uczniom, dotyczących pożądanych przez Szkołę zachowań, które zapewnią utrzymanie ładu i bezpieczeństwa uczniów. Egzekwowanie powyższych wymagań.
 3. Badanie opinii rodziców odnośnie: - Skuteczności realizowanych zadań edukacyjnych i wychowawczych;

4. Włączenie rodziców do pracy przy realizacji zamierzeń wychowawczych: 

5. Przekazanie rodzicom informacji na temat praw i obowiązków ucznia.

6. Przekazywanie rodzicom informacji na temat metod oddziaływań wychowawczych.

 

7. Organizowanie imprez dla rodziców

 

 

 

-         zebrania z rodzicami;

 

 

-         działania pracowników szkoły mające na celu bezpieczeństwo uczniów: dyżury nauczycieli, opracowywanie procedur i reagowanie w sytuacjach trudnych.

 

 

-        w formie ankiet lub wyrażania opinii na zebraniach klasowych.

 

-       udział w uroczystościach i imprezach szkolnych, klasowych;

 

 

-        współpraca z rodzicami w planowaniu działań wychowawczych oraz pomoc w rozwiązywaniu problemów dziecka.

-       zaproszenie  rodziców na imprezy okolicznościowe
np. Dzień Mamy, Dzień Taty, Jasełka, Piknik Rodzinny  itp.

IX. Wspieranie nabywania umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, ryzykownych i konfliktowych

wynikających z izolacji uczniów po okresie  zdalnego nauczania

1. Trening interpersonalny
2. Propagowanie wiedzy o społecznych mechanizmach wywierania wpływu i konstruktywnych sposobach radzenia sobie z nimi.
3. Podniesienie kompetencji wychowawczych rodziców, opiekunów.
4. Integracja zespołu klasowego

-        zajęcia wychowawcze z psychologiem,

-        negocjacje, mediacje, asertywna komunikacja własnych potrzeb, dyskusje, rozmowy, pogadanki,

-       spotkanie z psychologiem,   

 

-      imprezy klasowe, wspólne działania na rzecz klasy i szkoły

-       wyjazdy na wycieczki, spotkania z rówieśnikami

X. Zapobieganie niepowodzeniom dydaktycznym - wspieranie uczniów mających trudności w nauce i w przystosowaniu się w grupie, po okresie zdalnego nauczania

 

1. Diagnozowanie trudności w nauce.
2. Dostosowywanie wymagań do możliwości indywidualnych uczniów.
3. Zorganizowanie pomocy koleżeńskiej.
4. Tworzenie zespołów wsparcia. 5.Budowanie motywacji do nauki.
6. Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów.

 

-      bieżąca analiza wyników uczniów w nauce,
-      objęcie uczniów pomocą psychologiczno – pedagogiczną,

-      zajęcia rozwijające uzdolnienia uczniów,

 

 

 

Program wychowawczo-profilaktyczny –  klasy I - VIII

 

 

V. Opracowanie strategii ewaluacyjnej

Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego.
Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:
1) obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
2) analizę dokumentacji,
3) przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
4) rozmowy z rodzicami,
5) wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,
Ewaluacja programu przeprowadzana będzie w każdym roku szkolnym przez zespół ds. Ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego powołany przez dyrektora.
Zadaniem Zespołu jest opracowanie planu ewaluacji, organizacja badań oraz opracowanie wyników. Z wynikami prac zespołu w formie raportu ewaluacyjnego zostanie zapoznana Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców.

 

Program wychowawczo-profilaktyczny może ulec zmianie w związku z wprowadzeniem kształcenia na odległość spowodowanego zagrożeniem epidemicznym COVID-19.
Ewaluacja programu przeprowadzana będzie w każdym roku szkolnym. Z wynikami prac zespołu zostanie zapoznana Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców.
Program wychowawczo-profilaktyczny został napisany w porozumieniu z Radą Rodziców i uchwalony przez Radę Pedagogiczną  Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Głuszynie w dniu 06.09.2021