PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY ZESPOŁU SZKOLNO – PRZEDSZKOLNEGO w GŁUSZYNIE 2021-2022
PROGRAM
WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY
ZESPOŁU SZKOLNO – PRZEDSZKOLNEGO w GŁUSZYNIE
Rok szkolny 2021-2022
1. Akty prawne
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. z 2017r.poz. 1657).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2017r.poz. 1656).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci ( Dz. U.z2017r.poz. 1635).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( Dz. U. z 2017r.poz. 1591).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społeczny ( Dz. U. 2017 poz. 1578)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli Dz. U. 2017 poz. 649.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej Dz. U. 2017 poz.356.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej zdnia 18 sierpnia 2015 r. wsprawie zakresu iform prowadzenia wszkołach iplacówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej iprofilaktycznej wcelu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U.z 2015 r.poz. 1249).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 stycznia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii ( Dz.U z 2018 r. poz. 214)
- Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022 ustalone przez Ministra Edukacji i Nauki z dnia 25 sierpnia 2021r
Wstęp
Program Wychowawczo – Profilaktyczny szkoły ukierunkowany jest na ucznia i jego potrzeby, umożliwiając mu wszechstronny rozwój w oparciu o uniwersalne wartości, takie jak: szacunek, tolerancja, samodzielność, samokrytycyzm oraz poczucie obowiązku. Program stanowi połączenie działań wychowawczych i profilaktycznych rodziny i szkoły, ukierunkowanych na rozwój ucznia.
Program Wychowawczo – Profilaktyczny kładzie nacisk na kulturę osobistą i umiejętność współżycia w grupie, kierowanie się uznawanymi przez szkołę wartościami, kształtowanie postaw obywatelskich, pogłębianie świadomości ekologicznej, wychowanie estetyczne i zdrowotne, poznawanie dziedzictwa kulturowego naszego narodu i świata.
Szkoła jako środowisko wychowawcze ma za zadanie wspomagać wychowanków w osiąganiu wszechstronnego rozwoju, kształtować postawy, umożliwić korygowanie deficytów w celu optymalizacji osiągnięć edukacyjnych uczniów oraz zapobiegać zagrożeniom poprzez profilaktykę, przeciwdziałanie istniejącym zagrożeniom i wsparcie uczniów w trudnych sytuacjach.
Program został opracowany na podstawie wniosków i rekomendacji po ewaluacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego realizowanego w roku szkolnym 2020/21 w oparciu o obserwacje, ankiety, konsultacje z rodzicami, nauczycielami i uczniami.
I Charakterystyka absolwenta szkoły
Działania zawarte w programie zmierzają do ukształtowania takiego modelu absolwenta, którego niezależnie od posiadanych indywidualnych cech osobowości, predyspozycji i uzdolnień cechować będzie posiadanie uniwersalnych cech warunkujących odpowiednie funkcjonowanie we współczesnym świecie.
Absolwent kończący szkołę:
· dobrze funkcjonuje w swoim środowisku rówieśniczym, w szkole i w domu,
· jest pogodny, pozytywnie nastawiony do otoczenia, jednak nie bezkrytycznie,
· umiejętnie komunikuje się z innymi, dostosowuje się do zachodzących zmian, reguł i zasad które wyznaczają kierunek jego działania,
· umiejętnie szuka sposobów radzenia sobie z zagrożeniami związanymi z poszukiwaniem własnej tożsamości oraz wzorców do naśladowania,
· jest twórczy, kreatywny i zdolny sterować swoim kształceniem w szkole i poza nią,
· potrafi nawiązać serdeczne kontakty, odnosi się z szacunkiem do innych, jest sympatyczny, tolerancyjny, empatyczny i ciekawy świata,
· jest otwarty na inne kultury, posiada umiejętności porozumiewania się w języku obcym,
· jest samodzielny, potrafi współdziałać w zespole, poszukuje nowych rozwiązań, wymienia się doświadczeniami z innymi, potrafi porządkować i rozwiązywać problemy,
· potrafi współdziałać z innymi, jest wrażliwy na los potrzebujących, bierze na siebie odpowiedzialność za własne życie i życie społeczne.
Charakterystyka szkoły:
Wszyscy pracownicy szkoły podejmują działania w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa uczniom na terenie placówki. Nauczyciele, wychowawcy i pedagog podejmują próby rozwiązywania konfliktów z wykorzystaniem różnych metod. Wychowawcy regularnie kontrolują frekwencję .Uczniowie i rodzice zachęcani są do czynnego angażowania się w życiu szkoły poprzez: pracę w Samorządzie Szkolnym , udział w zajęciach dodatkowych, imprezach ( w tym środowiskowych), akcjach charytatywnych, współpracę ze środowiskiem lokalnym.
W szkole podejmowane są działania wynikające ze Szkolnego Programu Wychowawczo - Profilaktycznego, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień profilaktyki zdrowia we wszelkich jego aspektach, profilaktyki zagrożeń, przeciwdziałania zachowaniom ryzykownym i uzależnieniom u uczniów.
Do mocnych stron pracy szkoły należą:
- dobra baza dydaktyczna,
- dokonywanie bieżących remontów,
- bezpieczny plac zabaw,
- doskonalenie pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
- nieustanne dokształcanie się nauczycieli.
-wdrażanie wniosków z ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej celem modyfikowania działalności dydaktyczno – wychowawczej szkoły.
Słabe strony to:
- uczniowie nie osiągają spodziewanych rezultatów w nauce, co ma przełożenie na niesatysfakcjonujące wyniki egzaminów w VIII klasie
- brak zaangażowania w życie szkoły niektórych rodziców,
- dzieci ze względu na dojazdy mają utrudniony dostęp do zajęć popołudniowych np. sportowych.
II. Analiza dotychczasowych działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły
- diagnoza jakości funkcjonowania uczniów:
a) Program Wychowawczo-Profilaktyczny powstał na podstawie obserwacji, analizy ankiet i konsultacji z rodzicami, nauczycielami oraz uczniami, dotyczącymi sytuacji wychowawczej w szkole. Jest odpowiedzią na realne potrzeby, problemy i zagrożenia, pojawiające się w szkole i jej środowisku.
W wyniku analizy ankiet i obserwacji wyłoniono najbardziej znaczące dla środowiska naszej szkoły wartości:
- szacunek,
- tolerancja,
- sprawiedliwość,
- samodzielność,
- pracowitość, itp.
b) oraz następujące obszary problemowe:
- należy stale podnosić kompetencje cyfrowe u uczniów i nauczycieli;
- należy prowadzić działania służące ciągłemu podnoszeniu bezpieczeństwa uczniów i pracowników szkoły;
- w dalszym ciągu włączać rodziców w działania szkoły w zakresie edukacyjno- kulturowym;
- na bieżąco stwarzać uczniom okazje do przeżywania sukcesów przez wychowawców, nauczycieli przedmiotowych i zespół specjalistów;
- prowadzenie intensywniejszych działań przez wychowawców mające na celu integrację zespołów klasowych;
- wychowawcy, nauczyciele, zespół specjalistów oraz pracownicy szkoły powinni na bieżąco i czujnie zwracać uwagę na uczniów wycofanych, zdystansowanych w celu szybkiego rozpoznania problemów ucznia i skutecznego zorganizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły lub poza nią;
- zwiększenie obserwacji uczniów i udzielanie im odpowiedniego wsparcia oraz pomocy , pedagoga szkolnego, wychowawców, nauczycieli oraz pracowników szkoły;
- należy w dalszym ciągu dbać o dobrą współpracę między wychowawcami, nauczycielami, a specjalistami.
We wrześniu 2019r. zgodnie Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 stycznia 2018 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii, określono czynniki: chroniące i ryzyka.
Z zebranych informacji wynika, że czynnikami chroniącymi w naszej szkole są:
· pozytywna postawa wobec szkoły i nauki u większości uczniów.
· poczucie bezpieczeństwa na terenie szkoły,
· przyjazna atmosfera panująca w szkole,
· relacje między uczniami a nauczycielami są oparte na zaufaniu i szacunku.
· promocja zdrowego stylu życia,
· profilaktyka zachowań ryzykownych,
· praca nad poprawą relacji wśród rówieśników,
· ciekawe programy profilaktyczne,
· zdecydowany brak akceptacji przez szkołę dla przemocy, szkoła wprowadza i stosuje właściwe w tym zakresie procedury, uczy budowania pozytywnych relacji między uczniami,
· dobrze rozwinięta współpraca między szkołą, a instytucjami wspierającymi,
· przeprowadzanie warsztatów dotyczących zdrowia psychicznego uczniów,
· realizowanie działań z zakresu wychowania do wartości, kształtowania postaw i respektowania norm społecznych,
· dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych uczniów,
· w sytuacji kształcenia na odległość kontynuowanie działań wspierających uczniów.
Czynniki ryzyka to :
· spędzanie wolnego czasu przed komputerem,
· coraz niższa frekwencja części uczniów na zajęciach online, podczas nauczania zdalnego,
· bierne sposoby spędzania wolnego czasu ,
· niskie wsparcie ze strony niektórych rodziców,
· zaniżone poczucie własnej wartości i obniżony nastrój,
· niewystarczające postępy niektórych uczniów w nauce,
· niesatysfakcjonujące osiągnięcia na egzaminach,
· brak zaangażowania części uczniów i rodziców w aktywne życie szkoły.
· niska motywacja do nauki,
· niepowodzenie szkolne,
· częstą formą rozwiązywania konfliktów między uczniami jest agresja słowna i fizyczna,
· coraz większa grupa uczniów wymaga wsparcia w zakresie zdrowia psychicznego z powodu labilności emocjonalne (po pandemii COVID – 19]
· rodzice potrzebują wsparcia w procesie wychowawczym dziecka,
· uczniowie mają trudności z prawidłową komunikacją,
· zagrożenia wynikające z pandemii COVID-19.
Zalecenia do dalszej działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej oraz profilaktycznej:
· kontynuacja zajęć dodatkowych jako propozycja alternatywnych form spędzania czasu,
· przeciwdziałanie niepowodzeniu szkolnemu,
· dalsze rozwijanie postaw prospołecznych, prozdrowotnych,
· wzmacnianie poczucia własnej wartości,
· rozwijanie kompetencji społecznych i komunikacyjnych,
· kontynuowanie działań zmierzających do dalszej poprawy bezpieczeństwa,
· kontynuowanie działań w zakresie dostosowania wymagań zgodnie z potrzebami uczniów w dotychczasowej formie,
· zachęcanie uczniów do systematycznej pracy i częstsze ich nagradzanie,
· dostarczanie wsparcia i pomocy w rozwiązywaniu czasami trudnych sytuacji życiowych ,
· współdziałanie w tym zakresie z rodzicami i jednostkami wspierającymi proces wychowania,
· wspieranie rodziców,
· przeciwdziałanie zachowaniom ryzykownym,
· podejmowanie działań celem eliminowanie negatywnych zjawisk społecznych w szkole,
· rozwijanie umiejętności sprawstwa i odpowiedzialności za siebie i innych,
· nauka planowania własnego życia osobistego i zawodowego,
· stosowanie pozytywnych wzmocnień.
Wpływ COVID – 19 i izolacji domowej na dzieci i młodzież ( trudności z koncentracją, znudzenie , drażliwość, niepokój, nerwowość, uczucia osamotnienia i zamartwianie się
Diagnozując środowisko szkolne wykorzystano głównie: ankiety, analizę dokumentacji, rozmowy z uczniami, rodzicami i pracownikami szkoły oraz wnioski z pracy Zespołu Wychowawczego.
Niniejsza diagnoza jako wynik ewaluacji Programu Wychowawczo – Profilaktycznego za rok 2020 /2021 przedstawia się następująco:
Działania wychowawczo - profilaktyczne realizowane były w naszej szkole zgodnie z planem i zadaniami wyznaczonymi na początku roku szkolnego. Skuteczność podejmowanych działań ogólnie oceniono jako dobrą. Ze względu na nauczanie zdalne, wynikające z pandemii COVID – 19 nastąpiła niewielka modyfikacja działań wychowawczych i profilaktycznych, które zostały zapisane w aneksie do programy wychowawczo - profilaktycznego.
Diagnoza sytuacji wychowawczej szkoły:
1. Zarówno rodzice, jak i uczniowie pozytywnie ocenili zdalne nauczania, docenili fakt, korzystania z różnych narzędzi internetowych, tych których wcześniej nie znali.
2. Relacje pomiędzy dziećmi podczas nauki zdalnej były dużo gorsze, wynikało to głównie z faktu braku bezpośredniego kontaktu z rówieśnikami i nauczycielami.
3. Zarówno rodzice, jak i dzieci oczekiwali powrotu dzieci do szkół i byli z tego faktu bardzo zadowoleni.
4. Większość badanych oceniło pozytywnie relacje dzieci z rówieśnikami po powrocie do szkoły, aczkolwiek byli też uczniowie którzy wykazywali problemy z odbudową relacji i nawiązywaniem kontaktów z rówieśnikami.
5. Wsparciem uczniów po powrocie do szkoły powinni zająć się: wychowawcy, nauczyciele przedmiotu i pedagog szkolny.
6. W przyszłym roku szkolnym dodatkowe zajęcia dla uczniów to: zajęcia wyrównawcze, wycieczki, spotkanie z pedagogiem.
7. Część rodziców (co trzeci) oczekuje wsparcie ze strony szkoły od pedagoga i wychowawcy klasy.
8. Zajęcie wychowawcze na terenie szkoły będą poruszały następujące tematy: - sposoby radzenia sobie trudnymi emocjami, jak budować pozytywne relacje w szkole i w domu, sposoby rozwiązywania problemów.
REKOMENDACJE
1. Wzmocnienie roli wychowawcy klasy zgodnie z oczekiwaniami uczniów i rodziców. Skupienie większej uwagi na integrację zespołów klasowych poprzez zajęcia warsztatowe przeprowadzone przez wychowawcę lub zaproszonych specjalistów pedagog, psycholog.
2. Zaplanowanie w tematyce lekcji wychowawczych zagadnień dotyczących: kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami, radzenie sobie w trudnych sytuacjach, odkrywanie swoich mocnych stron, oraz jak się uczyć, szczególnie podczas powrotu do nauki zdalnej.
3. W sytuacjach problemowych zapraszanie rodziców na rozmowę do szkoły razem z uczniem. Zorganizowania szkoleń i warsztatów dla rodziców w zakresie relacji rówieśniczych, komunikacji rodzica z dzieckiem, nabywania kompetencji wychowawczych, wynikających ze świadomości poświęcania niewystarczającej uwagi dzieciom.
4. W sytuacji powrotu do zdalnego nauczania, zaplanowanie przez wychowawcę, pedagoga indywidualne spotkania z uczniem i rodzicem w szkole lub na TEAMSIE.
5. Promowanie profilaktyki zdrowotnej związanej z pandemią Covid-19, m.in. rozmów z uczniami na temat obecnej sytuacji, uwrażliwienia na przestrzeganie zasad higieny, warsztaty wzmacniające poczucie bezpieczeństwa u uczniów w związku z pandemią;
6. Działania na rzecz profilaktyki uzależnień, przemocy, otyłości, wiedzy w zakresie zagrożeń współczesnego świata (urządzenia mobilne ,media społecznościowe, sieć Internet, gry komputerowe).
III. Konstruowanie strategii wychowawczo – profilaktycznej szkoły
W bieżącym roku szkolnym najważniejsze działania w pracy wychowawczej są ukierunkowane na:
· wspomaganie rozwoju ucznia w sferze emocjonalnej, społecznej i twórczej,
· przygotowanie uczniów do prawidłowego funkcjonowania w grupie społecznej (szkole, klasie),
· wzbudzanie poczucia przynależności do grupy,
· rozbudzanie poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i możliwości,
· budowanie poczucia tożsamości regionalnej i narodowej,
· przeciwdziałanie przemocy, agresji i uzależnieniom,
· przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych,
· troska o szeroko pojęte bezpieczeństwo podopiecznych, nauczycieli i rodziców.
Działania profilaktyczne programu to:
· zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w szkole,
· znajomość zasad ruchu drogowego – bezpieczeństwo w drodze do szkoły,
· promowanie zdrowego stylu życia,
· kształtowanie nawyków prozdrowotnych i proekologicznych,
· rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystanie ze środków psychoaktywnych (lekarstw bez wskazań lekarskich, papierosów, alkoholu i narkotyków),
· eliminowanie z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej,
· niebezpieczeństwa związane z nadużywaniem komputera, Internetu, telefonów komórkowych i telewizji,
· wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów, podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych, pomagających młodym ludziom ukształtować pozytywną tożsamość,
· uczenie sposobów wyrażania własnych emocji i radzenia sobie ze stresem.
Oczekiwane efekty.
Realizacja zadań wynikających z Programu Wychowawczo-Profilaktycznego w środowisku szkolnym przyczyni się do podniesienia jakości pracy szkoły w zakresie oddziaływań wychowawczych i edukacyjnych:
- Wzrośnie poziom poczucia bezpieczeństwa w wymiarze indywidualnym i zbiorowym, a zmniejszy się ilość zachowań ryzykownych, niebezpiecznych, zagrażających życiu i zdrowiu fizycznemu i psychicznemu.
- Uczniowie nabędą umiejętności prospołecznych, które przyczynią się do ukształtowania prawidłowych postaw patriotycznych i obywatelskich oraz właściwych postaw i postępowania wobec innych ludzi, zrozumienia, szacunku, empatii i tolerancji oraz umiejętności komunikacji interpersonalnej.
- Podniesienie efektywności oddziaływań w zakresie nauczania, rozbudzanie zainteresowań i pasji, przyczyni się do wzrostu poziomu wiedzy, osiągnięć i sukcesów szkolnych uczniów.
- Aktywne włączenie się uczniów w życie szkoły i klasy spowoduje wzrost poczucia odpowiedzialności oraz przynależności do grupy klasowej i zbiorowości szkolnej. Nastąpi wzmocnienie współpracy, zaufania i pozytywnej komunikacji na linii szkoła-rodzice-uczeń.
- Szkoła stanie się miejscem współdziałania, bezpiecznym i przyjaznym dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022
- Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie oraz realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego.
- Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.
- Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych. Szersze i przemyślane wykorzystanie w tym względzie m.in. wycieczek edukacyjnych.
- Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.
- Wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności – rozwój umiejętności zawodowych w edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym uczeniu się dorosłych.
- Wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.
IV. Harmonogram działań
Program wychowawczo-profilaktyczny - przedszkole
Cel |
Zadania |
Sposoby realizacji |
I. Dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań |
1. Pomoc dzieciom w przezwyciężaniu trudności edukacyjnych, wynikających z deficytów rozwojowych i nieharmonijnego rozwoju. |
Zajęcia wspierające: - Udział w uroczystościach szkolnych i imprezach np. z okazji Dnia Matki, Dnia Dziecka itp., |
II. Wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej |
Świadomość własnej tożsamości i dziedzictwa narodowego i regionalnego: dostrzeganie i rozumienie wartości swego języka ojczystego, tradycji i kultury, świadomość swojej tożsamości narodowej lub regionalnej. |
- czytanie utworów literackich oraz innych tekstów kultury, |
III. Zachęcanie do dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo |
1. Promowanie zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej.
2. Dbanie o higienę osobistą i estetykę wyglądu wśród dzieci.
3.Wpajanie zasad bezpiecznego zachowania się w przedszkolu, na placu zabaw, w domu i w drodze do przedszkola. Kształtowanie właściwych nawyków i postaw uczestnika ruchu drogowego. 4. Uświadomienie zasad bezpiecznego zachowania się podczas ferii i wakacji |
-pogadanki z grupą, - prowadzenie zajęć z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego,
|
IV. Wspieranie rozwoju intelektualnego i poznawczego dziecka poprzez kształtowanie wrażliwości estetycznej, przyrodniczej, technicznej, rozbudzanie kreatywności, indywidualności, oryginalności |
1. Dostrzeganie wszelkich przejawów samodzielności i oryginalności dziecka. Stworzenie możliwości eksponowania swojej wiedzy i zdolności. 2.Budowanie wrażliwości estetycznej dziecka poprzez tworzenie sytuacji edukacyjnych związanych z mową człowieka, zachowaniem, ruchem, muzyką, śpiewem, plastyką.
3. Rozwijanie wrażliwości na wartości związane ze środowiskiem przyrodniczym. Kształtowanie postaw proekologicznych, świadomego postępowania i odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego |
-udział w konkursach, imprezach przedszkolnych ,
- realizowanie treści związanych z ochroną środowiska naturalnego , |
V. Wspieranie rozwoju emocjonalno-społecznego dziecka |
1. Tworzenie sytuacji sprzyjających budowaniu prawidłowych relacji społecznych.
2. Kształtowanie umiejętności rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi. Kształtowanie postawy empatii i wrażliwości na potrzeby innych. 3. Motywowanie dzieci do właściwego postępowania i reagowania na przejawy negatywnych zachowań. |
- praca w grupach podczas zajęć, - pogadanki z wychowawcą,
|
VI. Wzmocnienie edukacji ekologicznej w przedszkolu.
|
1. Przekazywanie dzieciom podstawowych wiadomości o ekosystemach, obiektach i zjawiskach przyrodniczych znajdujących się w najbliższym środowisku, 2. Rozumienie znaczenia czystego powietrza dla zdrowia roślin, zwierząt i ludzi. 4. Uświadomienie dzieciom problemu opakowań, świadomy ich wybór,
|
- wycieczki i spacery do różnych ekosystemów, - prace praktyczno - hodowlane,
- konkursy o tematyce ekologicznej,
wystawki, - propagowanie idei ochrony i kształtowanie naturalnego środowiska.
|
Program wychowawczo- |
profilaktyczny -klasy I - VIII |
|
Cele |
Zadania |
Sposoby realizacji |
I .Wprowadzanie uczniów w świat wartości, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia.Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny.
|
1. Kształtowanie szacunek do tradycji: - zapoznanie z symbolami narodowymi; - poznawanie najbliższej okolicy, stolicy i innych miast polskich, swojej miejscowości.
- wspólne organizowanie imprez klasowych, dekoracji klasy. 3. Uświadomienie znaczenia pozytywnych więzi i relacji w rodzinie i grupie społecznej: - omówienie praw i obowiązków dziecka w rodzinie. - szczególna opieka nad dziećmi z rodzin dysfunkcyjnych i zagrożonych patologią. - organizacja zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie.
|
- pogadanki, wycieczki, udział w uroczystościach szkolnych i lokalnych o wymowie patriotycznej, filmy, audycje telewizyjne i inne;
- pogadanki, warsztaty; - organizowanie Dnia Dziecka, Matki, Ojca, Babci, Dziadka, Piknik Rodzinny;
- dofinansowanie do obiadów, pomoc dzieciom z rodzin ubogich, patologicznych; - udział uczniów w zajęciach,
- zajęcia uczące różnych form przeciwdziałania przemocy i budowania atmosfery szacunku i współpracy; – warsztaty, pomoc psychologiczno-pedagogiczna skierowana do uczniów i rodziców, opracowanie klasowych kodeksów;
|
II. Edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych |
Świadomość własnej tożsamości i dziedzictwa narodowego. - dostrzeganie i rozumienie wartości swego języka ojczystego, tradycji i kultury, świadomość swojej tożsamości narodowej, regionalnej. -poznawanie elementów przyrody, historii, kultury materialnej i duchowej spuścizny narodowej, regionalnej. - wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy |
- czytanie ze zrozumieniem tekstów literackich oraz informacyjnych, recytacje, wyjazdy do kina, muzeum, na wystawy; - zapoznanie dzieci z barwami narodowymi swojego kraju (godło, flaga, hymn); - udział w świętach narodowych, patriotycznych, uroczystościach na szczeblu, regionalnym, lokalnym; - udział w konkursach. wycieczki edukacyjne, - opracowanie projektów edukacyjnych; |
III. Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego |
1. Integrowanie grupy klasowej i całej społeczności szkolnej. 2. Dbanie o kulturę osobistą ucznia, używania słów i zwrotów grzecznościowych, kulturalnego zachowania wobec innych, (eliminowania wulgaryzmów i niestosownego słownictwa), w tym kształtowanie postawy szacunku wobec osób dorosłych, nauczycieli i innych pracowników szkoły.
3. Kształtowanie postawy empatii i wrażliwości na potrzeby innych, wyrabianie poczucia odpowiedzialności za grupę, do której jednostka przynależy.
4. Propagowanie wśród uczniów postawy dezaprobaty dla zachowań agresywnych.
5. Reagowanie na wszelkie przejawy nagannych zachowań wśród uczniów w szkole.
6. Uświadomienie rodzicom wagi zjawiska przemocy i agresji.
7. Pomoc uczniom mającym problemy w relacjach rówieśniczych, przynależności do grupy. 8. Kształtowanie poczucia szacunku i tolerancji dla innych.
|
- uroczystości oraz imprezy szkolne i klasowe również z udziałem rodziców, np. Jasełka, Piknik Rodzinny; - pogadanki na temat kultury słowa; - wyróżnianie za wysoką kulturę osobistą a dyscyplinowanie za niewłaściwe zachowanie poprzez udzielanie negatywnych uwag; - pogadanki na godzinach wychowawczych; - praca warsztatowa, uczenie pozytywnych wzorców zachowań;
- organizowanie pomocy koleżeńskiej dla tych, którzy jej potrzebują w klasach; - działanie w organizacjach szkolnych -Samorządzie Szkolnym; - zajęcia integracyjne i wychowawcze w klasach; - stosowanie określonych sankcji wobec sprawców przemocy; - spotkanie z policjantem i kuratorem sądowym; - opracowanie wykazu sankcji grożących sprawcom przemocy; - ustalenie zasad współżycia w klasie, szkole i poza nią, opracowanie kontraktów klasowych; - ograniczenie możliwości korzystania z telefonu komórkowego w sytuacjach naruszających godność osobistą innych; - rozmowy dyscyplinujące, profilaktyczne z uczniem; - spotkania i pogadanki z przedstawicielami Policji; - warsztaty dla rodziców, pogadanki podczas zebrań rodzicielskich;
- warsztaty dla rodziców, pogadanki podczas zebrań rodzicielskich;
- warsztaty integracyjne, trening komunikacji interpersonalnej, asertywności;
- nagradzanie za postawy koleżeńskie wobec innych; |
IV. Wspieranie rozwoju intelektualnego.
|
1. Rozwijanie nawyków samokształcenia i stałego doskonalenia się. Umożliwienie dostępu do informacji o otaczającej rzeczywistości.
2. Dostrzeganie u wychowanków wszelkich przejawów samodzielności, przedsiębiorczości i odpowiedzialności. 3. Inspirowanie uczniów do samodzielnego rozwiązywania problemów, wykonywania projektów, prezentacji w zdalnym nauczania.
5. Motywowanie uczniów do wywiązywania się z obowiązków szkolnych w sytuacji nauczania zdalnego.
6. Współpraca z rodzicami w zakresie egzekwowania od ucznia pracy w formie zdalnej. |
- zajęcia pozalekcyjne, koła zainteresowań, udział w konkursach; - lekcje przedmiotowe, godziny wychowawcze, koła zainteresowań, konkursy, apele (wychowawca, nauczyciele); - lekcje przedmiotowe, koła zainteresowań, realizowanie programów i projektów zachęcanie uczniów do wzięcia w nich udziału ;
- wykorzystywanie umiejętności informatycznych na zajęciach z różnych przedmiotów do pracy nad tekstem, wykonywaniu obliczeń, przetwarzaniu informacji i jej prezentacji w różnych postaciach; - przygotowanie uczniów do możliwości takiej pracy omówienie problemów i trudności zgłaszanych przez uczniów wynikających ze zdalnego nauczania;
- określenie wymagań i oczekiwań wobec uczniów;
- wspieranie rodziców uczniów z niepowodzeniami szkolnymi; - kontakt osobisty z rodzicem przez dziennik elektroniczny lub inne komunikatory;
|
V. Zachęcanie do aktywnego i zdrowego stylu życia.
|
1. Promowanie zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej. Przeciwdziałanie nadwadze i otyłości. 2. Motywowanie uczniów do podnoszenia sprawności fizycznej i akcentowanie potrzeby aktywnego spędzania wolnego czasu oraz właściwego i zdrowego sposobu odżywiania się. 3. Uświadomienie rodzicom wartości i potrzeby dbania o zdrowie i kondycję fizyczną dzieci oraz właściwego sposobu odżywiania się.
4. Dbanie o higienę osobistą i estetykę wyglądu wśród uczniów.
5. Ukazanie negatywnego wpływu hałasu na zdrowie fizyczne i psychiczne człowieka.
6. Kształtowanie postaw proekologicznych, świadomego i odpowiedzialnego postępowania za stan środowiska naturalnego.
7. Ochrona zdrowia swojego i innych w sytuacji pandemii Covid-19. Motywowanie i egzekwowanie wśród uczniów samodyscypliny w zakresie przestrzegania obostrzeń występujących w szkole. 8. Zaznajomienie uczniów z zasadami udzielenia pierwszej pomocy, działaniami mającymi na celu powiadamianie odpowiednich służb ratownictwa. 9. Dbanie o bezpieczeństwo swoje i innych. Wpajanie zasad bezpiecznego zachowania się w szkole, na placu szkolnym, domu i w drodze do szkoły.
10. Kształtowanie właściwych nawyków i postaw uczestnika ruchu drogowego. Uświadomienie zasad bezpiecznego zachowania się podczas ferii i wakacji. |
- zajęcie sportowe w ramach w-f;
- pogadanki w ramach godzin wychowawczych z klasą oraz zajęć przedmiotowych;
- spotkania indywidualne z rodzicami;
- badania przesiewowe słuchu;
- zapoznanie uczniów z procedurą szkolną i zobowiązanie uczniów do przestrzegania reżimu sanitarnego;
- pokaz ratownictwa medycznego na lekcjach wychowawczych i EDB;
- dyżury nauczycieli; - prowadzenie zajęć z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego; - zajęcia na temat bezpiecznego zachowania się podczas ferii i wakacji;
|
VI. Eliminowanie zachowań ryzykownych poprzez uświadamianie ich skutków.
|
1. Kształtowanie odpowiedzialnych i asertywnych postaw dzieci młodzieży wobec substancji zmieniającymi świadomość - narkotyki, dopalacze, alkohol, papierosy, papierosy elektroniczne.
|
- zajęcia dotyczące problemu zagrożenia uzależnieniom od nikotyny, alkoholu, dopalaczy; - gazetki tematyczne w klasach, na korytarzu szkolnym; - obserwacja uczniów prowadzona przez wychowawców i nauczycieli. Kontrola boiska, toalety i okolicy szkoły; - w szczególnych przypadkach, szybka interwencja, natychmiastowe powiadamianie rodziców; - diagnozowanie aktualnej sytuacji w szkole (wywiady, rozmowy indywidualne z uczniami, rodzicami i nauczycielami; - warsztaty na temat cyberbezpieczeństwa; - szybka interwencja w przypadku zaistnienie zjawiska przemocy i cyberprzemocy; - ćwiczenia zachowań asertywnych – pogadanki, warsztaty; - poznanie sposobów konstruktywnego rozwiązywania konfliktu i sztuki negocjacji; - wolontariat, zajęcia sportowe, koła zainteresowań. |
VII. Wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.
|
1.Przybliżenie uczniom problematyki konieczności ochrony środowiska naturalnego. |
- realizacja programów ekologicznych. - udział w akcjach np.: Sprzątanie Świata, Dzień Ziemi, zbiórka surowców wtórnych, porządkowanie terenu przyszkolnego w ramach godzin wychowawczych. - organizowanie zajęć w terenie. - realizacja ścieżki ekologicznej. - organizacja szkolnych konkursów ekologicznych. - pogadanki tematyczne |
VIII Integracja działań wychowawczo - profilaktycznych szkoły i rodziców.
|
1 .Zapoznanie rodziców z programem wychowawczo-profilaktycznym oraz innymi prawnymi aktami Szkoły. 4. Włączenie rodziców do pracy przy realizacji zamierzeń wychowawczych: 5. Przekazanie rodzicom informacji na temat praw i obowiązków ucznia. 6. Przekazywanie rodzicom informacji na temat metod oddziaływań wychowawczych.
7. Organizowanie imprez dla rodziców
|
- zebrania z rodzicami;
- działania pracowników szkoły mające na celu bezpieczeństwo uczniów: dyżury nauczycieli, opracowywanie procedur i reagowanie w sytuacjach trudnych.
- w formie ankiet lub wyrażania opinii na zebraniach klasowych.
- udział w uroczystościach i imprezach szkolnych, klasowych;
- współpraca z rodzicami w planowaniu działań wychowawczych oraz pomoc w rozwiązywaniu problemów dziecka. - zaproszenie rodziców na imprezy okolicznościowe |
IX. Wspieranie nabywania umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, ryzykownych i konfliktowychwynikających z izolacji uczniów po okresie zdalnego nauczania |
1. Trening interpersonalny |
- zajęcia wychowawcze z psychologiem, - negocjacje, mediacje, asertywna komunikacja własnych potrzeb, dyskusje, rozmowy, pogadanki, - spotkanie z psychologiem,
- imprezy klasowe, wspólne działania na rzecz klasy i szkoły - wyjazdy na wycieczki, spotkania z rówieśnikami |
X. Zapobieganie niepowodzeniom dydaktycznym - wspieranie uczniów mających trudności w nauce i w przystosowaniu się w grupie, po okresie zdalnego nauczania
|
1. Diagnozowanie trudności w nauce.
|
- bieżąca analiza wyników uczniów w nauce, - zajęcia rozwijające uzdolnienia uczniów,
|
Program wychowawczo-profilaktyczny – klasy I - VIII
V. Opracowanie strategii ewaluacyjnej
Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego.
Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:
1) obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
2) analizę dokumentacji,
3) przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
4) rozmowy z rodzicami,
5) wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,
Ewaluacja programu przeprowadzana będzie w każdym roku szkolnym przez zespół ds. Ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego powołany przez dyrektora.
Zadaniem Zespołu jest opracowanie planu ewaluacji, organizacja badań oraz opracowanie wyników. Z wynikami prac zespołu w formie raportu ewaluacyjnego zostanie zapoznana Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców.
Program wychowawczo-profilaktyczny może ulec zmianie w związku z wprowadzeniem kształcenia na odległość spowodowanego zagrożeniem epidemicznym COVID-19.
Ewaluacja programu przeprowadzana będzie w każdym roku szkolnym. Z wynikami prac zespołu zostanie zapoznana Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców.
Program wychowawczo-profilaktyczny został napisany w porozumieniu z Radą Rodziców i uchwalony przez Radę Pedagogiczną Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Głuszynie w dniu 06.09.2021