Zespół Szkolno-Przedszkolny w Głuszynie

46-100 Namysłów

ul. Główna 115

Głuszyna

tel. 774191410

Adres

46-100 Namysłów


ul. Główna 115


Głuszyna


tel. 774191410


Kalendarium

Piątek, 2024-05-17

Imieniny: Brunony, Sławomira

Logopedia w Domu

Propozycje Ćwiczeń

 

Logopedia w domu

 

Twoje dziecko ma zdiagnozowaną wadę wymowy lub niewiele mówi? Ten artykuł jest dla Was!

 

W dzisiejszym wpisie zaprezentuję propozycje ćwiczeń, które z powodzeniem można wykonywać w warunkach domowych.

 

Jednym z czynników warunkujących prawidłowy rozwój mowy jest sprawność całego aparatu mowy. W skład niego wchodzą:

 

aparat oddechowy

aparat fonacyjny

aparat artykulacyjny

 

 

Terapia logopedyczna często jest długim procesem. Jak już nieraz pisałam nie wystarczą ćwiczenia w gabinecie. Praca w domu z rodzicem jest nieodłącznym elementem terapii i dzięki wysiłkowi, który włożycie w te czynności dziecko szybciej zostanie wyprowadzone. Pamiętajmy, że najlepiej jest ukończyć terapię logopedyczną przed rozpoczęciem nauki w szkole, dlatego tak ważna jest intensywność ćwiczeń.

 

Wady wymowy mogą predysponować do wystąpienia trudności w czytaniu i pisaniu. Ten problem jest teraz jeszcze bardziej wyraźny, gdyż 6-latki zasiadają już w szkolnych ławkach i tak naprawdę jest mniej czasu na pozbycie się wad wymowy. Chcę żeby czytelnicy mieli świadomość, że terapia np. najbardziej popularnego seplenienia międzyzębowego nie trwa pół roku. Często ten okres jest bardzo długi, dlatego też jeżeli widzimy, że dziecko może mieć wadę wymowy koniecznie umówmy się do logopedy jak najszybciej.

 

Kiedy po pomoc?

Jeżeli macie wątpliwości kiedy udać się do logopedy to polecam wcześniejszy wpis—>Kiedy do logopedy?

 

Podstawowe zasady wspomagania rozwoju mowy—–>Jak wspomagać rozwój mowy?

 

 

 

 

Podczas terapii wady wymowy odbywającej się w gabinecie logopeda ćwiczy z dzieckiem właśnie te aparaty.

 

 

 

 

 

Dzięki moim propozycjom możecie bawić się w nie w domu.

 

 

 

Kilka ogólnych informacji:

dziecko powinno wdychać powietrze przez nos, a wydychać przez usta- taki tor oddechowy zapewni prawidłowy rozwój i funkcjonowanie aparatu artykulacyjnego

dzieci, które oddychają przez usta, mają je cały czas otwarte powinny zostać zapisane na konsultację laryngologiczną

warto również obserwować sposób oddychania podczas snu

artykulacja powinna odbywać się na wydechu

 

1.Jednym z fajniejszych gadżetów z jakim się spotkałam podczas mojej pracy jest Dmuchajka. W gabinecie miałam podobną plastikową wersję. Jednak ta, drewniana przypadła mi bardziej do gustu. Zadaniem dziecka jest nabranie dużej ilości powietrza przez nos i wypuszczenie mocnym strumieniem przez usta tak aby uniosła się styropianowa piłeczka. Zabawy z Dmuchajką ćwiczą siłę wydechu oraz utrwalają prawidłowy tor oddychania (mając słomkę w ustach nie da oddychać się przez usta). Znalazłam jeszcze jeden bardzo przydatny nam aspekt- kiedy piłka się unosi nad nosem ćwiczymy również mięśnie gałek ocznych, co w naszym przypadku jest pożądane.

 

 

 

2. Dmuchanie baniek mydlanych w konfiguracji:

długo – krótko – długo

 

słabo – mocno – bardzo mocno

 

Tak, żeby dziecko mogło zobaczyć siłę wydechu

 

 

3. Dmuchanie na zawieszone na nitkach małe elementy.

Również staramy się różnicować siłę wydechu

 

 

 

 

Kochani rodzice, to nie jest trudne, a kiedy Wy podejmiecie wyzwanie, a Logopeda będzie wspomagał proces kształtowania mowy, na pewno osiągniemy sukces, a Nasze kochane dzieciaczki będą pięknie i bezbłędnie mówiły.

 

Zapraszam

 

 

mgr Elżbieta Kozłowska