Zespół Szkolno-Przedszkolny w Głuszynie

46-100 Namysłów

ul. Główna 115

Głuszyna

tel. 774191410

Adres

46-100 Namysłów


ul. Główna 115


Głuszyna


tel. 774191410


Kalendarium

Niedziela, 2024-04-28

Imieniny: Bogny, Walerii

Regulamin Rady Pedagogicznej.

REGULAMIN

RADY PEDAGOGICZNEJ

ZESPOŁU SZKOLNO- PRZEDSZKOLNEGO W GŁUSZYNIE

                                           

 

 

§ 1.


Regulamin opracowano na podstawie  art. 73 ust. 2 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 1148) oraz Statutu Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Głuszynie

                                                                                                                    § 2.

 

  1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły, realizującym zadania wynikające ze Statutu Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Głuszynie oraz innych regulaminów wewnątrzszkolnych. Na swoich posiedzeniach rada pedagogiczna - w formie uchwał - zatwierdza, opiniuje i wnioskuje w sprawach związanych z działalnością dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i organizacyjną szkoły.

 

  1. W skład rady pedagogicznej wchodzą: dyrektor szkoły – jako przewodniczący rady, nauczyciele pełnozatrudnieni i niepełnozatrudnieni, pedagog szkolny - jako jej członkowie.

 

  1. Radą pedagogiczną kieruje jej przewodniczący.


                                                          

§ 3

 

  1. W zebraniach rady lub w określonych punktach programu tych zebrań mogą uczestniczyć z głosem doradczym, zaproszeni w imieniu rady pedagogicznej przez przewodniczącego:


1)  przedstawiciele organu prowadzącego,
2)  przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego oraz organizacji społecznych i

              związkowych działających na terenie szkoły,
      3)  przedstawiciele Rady Rodziców,
      4)  pracownicy ekonomiczni, administracyjni i pracownicy obsługi szkoły.

                                                                    

§ 4

  1. 1.     Do podstawowych zadań rady pedagogicznej należy:

    1)   planowanie i organizowanie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej

            szkoły,
      2)   okresowe i roczne analizowanie i ocenianie stanu nauczania, wychowania i opieki

            oraz  organizacyjnych i materialnych warunków pracy szkoły,

 

3)     kształtowanie postaw obywatelskich, etycznych i zawodowych swych członków          

4)     zgodnie konstytucją RP i Powszechną Deklaracją Praw Człowieka,

5)     organizowanie wewnętrznego dokształcania, doskonalenia zawodowego i   samokształcenia oraz  upowszechnianie nowatorstwa  pedagogicznego,

6)      współpraca z rodzicami i opiekunami uczniów.
                                

§ 5

 

  1. Rada pedagogiczna na zebraniu plenarnym zatwierdza:

    1)   wyniki klasyfikacji i promocji uczniów,
    2)   roczny plan pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
    3)    wnioski zespołów stałych i doraźnych komisji powołanych przez radę,
    4)   propozycję prowadzenia w szkole eksperymentów dydaktycznych i

            pedagogicznych, programy autorskie i indywidualny tok nauki uczniów,
      5)   wnioski wychowawców klas oraz innych pracowników szkoły w sprawie 

            przyznawania uczniom nagród i wyróżnień oraz udzielania kar,
      6)   szkolne regulaminy o charakterze wewnętrznym,
      7)   organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli ,
      8)   program wychowawczy i profilaktyki,

      9)   warunki prowadzenia, na wniosek rodziców, przedmiotów  nadobowiązkowych,

     10)   programy i plany ich nauczania.

                                                                                                                      § 6


1.   Na zebraniu plenarnym rada pedagogiczna opiniuje:

      1)  tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
      2)  organizację pracy szkoły,
      3) propozycje przyznania nauczycielom stałych prac i zajęć związanych  bezpośrednio z

          organizacją procesu dydaktyczno-wychowawczego i   opiekuńczego w ramach

          przysługującego nauczycielom wynagrodzenia   zasadniczego oraz dodatkowych, zajęć

          dydaktycznych, wychowawczych i  opiekuńczych,

      4) wnioski o przyznanie nauczycielom i pracownikom szkoły odznaczeń, nagród  oraz  

          innych  form uznania,
      5) wnioski nauczycieli o podjęcie pracy w godzinach ponadwymiarowych w wymiarze

          większym niż ½ obowiązującego wymiaru zajęć,
      6) kandydatów do powierzenia im funkcji dyrektora .

                                                     

                                                                                                                          § 7

Rada pedagogiczna ma prawo do:

1)  występowania z wnioskami w sprawie doskonalenia organizacji nauczania i wychowania

    oraz w sprawach oceny pracy nauczyciela,

2)  wprowadzania zmian w tygodniowym rozkładzie zajęć dydaktycznych, realizacji  treści

    kształcenia danego przedmiotu przez odpowiednie zwiększenie lub zmniejszenie

    tygodniowego rozkładu godzin z tego przedmiotu, gdy jest to podyktowane np. okresową

    nieobecnością nauczyciela, przy czym ogólny  tygodniowy wymiar godzin nauczyciela w

    danej klasie musi być zgodny z  obowiązującym planem nauczania w cyklu okresowym.

§ 8.


 Rada jest zobowiązana zmienić swoją uchwałę dotyczącą nie promowania uczniów (nieukończenia szkoły przez ucznia), jeżeli po przeprowadzonego powtórnie egzaminu sprawdzającego powołana przez organ bezpośrednio nadzorujący szkołę komisja ustaliła ocenę wyższą niż niedostateczny.


 § 9.


Organ bezpośrednio nadzorujący szkołę po otrzymaniu uchwały w sprawie wotum nieufności wobec dyrektora wraz z jego pismem uzasadniającym, przeprowadza postępowanie wyjaśniające, którego wyniki przedstawia radzie pedagogicznej na zebraniu plenarnym.

 

§ 10.

 

Przewodniczącym rady jest z urzędu dyrektor szkoły , który jest zobowiązany do:

1) realizacji uchwał rady pedagogicznej,

2) analizowania stopnia realizacji uchwał przez pozostałych członków rady.

3) wstrzymania uchwał, gdy stwierdzi, że są one niezgodne z przepisami prawa, o fakcie    

    wstrzymania uchwały przewodniczący rady powiadamia organ  nadzorujący szkołę, który

    ją uchyla. Decyzja organy nadzorującego szkołę jest ostateczna.
4) tworzenie atmosfery życzliwości i zgodnego współdziałania wszystkich  członków rady

    sprzyjającej podnoszeniu poziomu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego

    szkoły,
5) oddziaływania na postawę nauczyciela , pobudzania go do twórczej pracy i  podnoszenia

    kwalifikacji zawodowych,
6) dbania o autorytet rady pedagogicznej, ochrony praw i godności nauczycieli,
7) zapoznawania rady pedagogicznej z obowiązującymi przepisami prawa szkolnego oraz

    omawiania trybu i form ich realizacji.

§ 11

 

Członek rady jest zobowiązany do:

1) współtworzenia atmosfery życzliwości , koleżeństwa i zgodnego współdziałania

    wszystkich członków rady,
2) przestrzegania postanowień prawa szkolnego oraz wewnętrznych zarządzeń dyrektora,
3) czynnego uczestnictwa we wszystkich zebraniach i pracach rady i jej komisji  do których

    został powołany oraz w wewnętrznym samokształceniu,
4) realizowania uchwał rady także wtedy, kiedy zgłosił do nich swoje zastrzeżenia,
5)  składania przed radą sprawozdań z wykonania przydzielonych zadań,
6)  przestrzegania tajemnicy obrad rady .


                                                                                                                                          § 12

Organizacja pracy rady pedagogicznej:

1)  Rada wykonuje swoje zadania zgodnie z rocznym planem pracy szkoły.
2)  Rada obraduje na zebraniach plenarnych i w powołanych przez siebie  zespołach.
3) Zebrania rady organizuje się w czasie pozalekcyjnym.
4) Obecność członków na posiedzeniu rady zostaje odnotowana podpisem na   liście

    obecności pod wskazaną datą.
5) Posiedzenie rady otwiera przewodniczący,  którym:

a)     zaznajamia członków rady z protokołem z poprzedniego posiedzenia rady,

b)    w razie potrzeby wskazuje innego członka prowadzącego posiedzenie rady,

c)     powołuje komisję uchwał i wniosków - trzech członków,

d)    sprawdza listę nauczycieli stanowiącą o zdolności prawnej  do podejmowania uchwał, w przypadku zgłoszenia zmian do poprzedniego protokołu przez  członków rady – podaje je i wprowadza do porządku obrad,

e)     podaje porządek obrad, a rada wnosi ewentualne propozycje i przyjmuje zwykłą większością głosów obecnych członków.


                                                     

                                                                                                                                       § 13

 

  1. Zebrania rady mogą być organizowane z inicjatywy dyrektora, organu  nadzorującego szkołę lub co najmniej 1/3 członków rady.
  2. O zebraniu nadzwyczajnym rady dyrektor powiadamia członków rady przynajmniej 3 dni przed terminem.
  3. Zebrania plenarne rady organizowane są przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym półroczu w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania lub  promowania uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę  potrzeb.

                                                                                                                         § 14

 
Zasady i tryb podejmowania uchwał:

  1. Opiniowanie wniosków, podejmowanie uchwał odbywa się poprzez głosowanie jawne lub tajne.
  2. Wybór trybu głosowania zależy od sprawy, a decyzję podejmuje przewodniczący, kierując się zwykłą większością głosów członków rady.
  3. Uchwały podjęte na posiedzeniach rady są prawomocne, jeżeli zostały podjęte zwykłą większością głosów przy udziale co najmniej ½ liczby członków rady.
  4. Przyjęte uchwały podlegają ewidencji narastająco począwszy od posiedzenia  plenarnego w nowym roku kalendarzowym tj. "1/ rok kalendarzowy":
    a)  numery i sprawy uchwał odnotowywane są w księdze protokołów,
    b)  treści uchwał zamieszczane są w aktach i ewidencjonowane  narastająco.               

 

                                                                                                                                            § 15

Organizacja wewnętrzna rady pedagogicznej:

1.  W zależności od potrzeb rada powołuje stałe lub doraźne zespoły i komisje, których

    działalność może dotyczyć wybranych zagadnień statutowej pracy szkoły i nauczycieli.
2.   Pracą zespołu lub  komisji kieruje jej przewodniczący, powołany przez radę lub  jej

     przewodniczącego.
3.   Komisja lub zespół składa na zebraniu plenarnym sprawozdanie z wyników swojej pracy,

      formułując opinie i wnioski do zatwierdzenia przez radę.

                                                                                                                                   § 16


Nieobecność na posiedzeniu rady pedagogicznej:

1.  Członkowie rady usprawiedliwiają swoją nieobecność na posiedzeniu rady jej

      przewodniczącemu,
2.  Nieusprawiedliwiona nieobecność członka rady na jej posiedzeniu należy traktować jako

     nieobecność w pracy z wszystkimi tego konsekwencjami.


                                                                                                                                   § 17


Dokumentacja pracy rady pedagogicznej:

 

1. Z zebrań rady oraz z zebrań jej komisji sporządza się protokół i w terminie 7 dni od daty

     zebrania, wpisując go do księgi protokołów rady.

2. Protokół zebrania rady podpisują przewodniczący obrad i protokolant.
3.  Członkowie rady zobowiązani są w terminie 14 dni od sporządzenia protokołu  do

    zapoznania się z jego treścią i zgłoszenia ewentualnych poprawek  przewodniczącemu

    obrad. Rada na następnym zebraniu decyduje o wprowadzeniu poprawek do protokołu .
4. Podstawowym dokumentem działalności rady są książki protokołów .

    Opieczętowaną i podpisaną przez dyrektora księgę zaopatruje się klauzulą: "

    Księga zawiera ..... stron i obejmuje okres pracy pedagogicznej (komisji) od dnia ..........

    do dnia .........

5. Protokoły z posiedzenia rady można sporządzać w formie elektronicznej, uwzględniając

     narastającą numerację stron.
6. Księgi protokołów należy udostępnić na terenie szkoły jej nauczycielom, upoważnionym    

    nauczycielom zatrudnionym w organach nadzorujących szkołę, upoważnionym

    przedstawicielom związków zawodowych zrzeszających  nauczycieli.

 7.  Rada pedagogiczna samodzielnie ustala  regulamin swej działalności. Musi on  być

    zgodny z przepisami prawa i Statutem szkoły.

 

 

                                                                                                                                § 18

 

  1. Regulamin wchodzi w życie po uchwaleniu go przez radę pedagogiczną
  2. Zmiany dokonywane w regulaminie muszą mieć formę uchwały.