Regulamin Rady Pedagogicznej.
REGULAMIN
RADY PEDAGOGICZNEJ
ZESPOŁU SZKOLNO- PRZEDSZKOLNEGO W GŁUSZYNIE
§ 1.
Regulamin opracowano na podstawie art. 73 ust. 2 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 1148) oraz Statutu Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Głuszynie
§ 2.
- Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły, realizującym zadania wynikające ze Statutu Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Głuszynie oraz innych regulaminów wewnątrzszkolnych. Na swoich posiedzeniach rada pedagogiczna - w formie uchwał - zatwierdza, opiniuje i wnioskuje w sprawach związanych z działalnością dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i organizacyjną szkoły.
- W skład rady pedagogicznej wchodzą: dyrektor szkoły – jako przewodniczący rady, nauczyciele pełnozatrudnieni i niepełnozatrudnieni, pedagog szkolny - jako jej członkowie.
- Radą pedagogiczną kieruje jej przewodniczący.
§ 3
- W zebraniach rady lub w określonych punktach programu tych zebrań mogą uczestniczyć z głosem doradczym, zaproszeni w imieniu rady pedagogicznej przez przewodniczącego:
1) przedstawiciele organu prowadzącego,
2) przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego oraz organizacji społecznych i
związkowych działających na terenie szkoły,
3) przedstawiciele Rady Rodziców,
4) pracownicy ekonomiczni, administracyjni i pracownicy obsługi szkoły.
§ 4
- 1. Do podstawowych zadań rady pedagogicznej należy:
1) planowanie i organizowanie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej
szkoły,
2) okresowe i roczne analizowanie i ocenianie stanu nauczania, wychowania i opieki
oraz organizacyjnych i materialnych warunków pracy szkoły,
3) kształtowanie postaw obywatelskich, etycznych i zawodowych swych członków
4) zgodnie konstytucją RP i Powszechną Deklaracją Praw Człowieka,
5) organizowanie wewnętrznego dokształcania, doskonalenia zawodowego i samokształcenia oraz upowszechnianie nowatorstwa pedagogicznego,
6) współpraca z rodzicami i opiekunami uczniów.
§ 5
- Rada pedagogiczna na zebraniu plenarnym zatwierdza:
1) wyniki klasyfikacji i promocji uczniów,
2) roczny plan pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
3) wnioski zespołów stałych i doraźnych komisji powołanych przez radę,
4) propozycję prowadzenia w szkole eksperymentów dydaktycznych i
pedagogicznych, programy autorskie i indywidualny tok nauki uczniów,
5) wnioski wychowawców klas oraz innych pracowników szkoły w sprawie
przyznawania uczniom nagród i wyróżnień oraz udzielania kar,
6) szkolne regulaminy o charakterze wewnętrznym,
7) organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli ,
8) program wychowawczy i profilaktyki,
9) warunki prowadzenia, na wniosek rodziców, przedmiotów nadobowiązkowych,
10) programy i plany ich nauczania.
§ 6
1. Na zebraniu plenarnym rada pedagogiczna opiniuje:
1) tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
2) organizację pracy szkoły,
3) propozycje przyznania nauczycielom stałych prac i zajęć związanych bezpośrednio z
organizacją procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego w ramach
przysługującego nauczycielom wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowych, zajęć
dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
4) wnioski o przyznanie nauczycielom i pracownikom szkoły odznaczeń, nagród oraz
innych form uznania,
5) wnioski nauczycieli o podjęcie pracy w godzinach ponadwymiarowych w wymiarze
większym niż ½ obowiązującego wymiaru zajęć,
6) kandydatów do powierzenia im funkcji dyrektora .
§ 7
Rada pedagogiczna ma prawo do:
1) występowania z wnioskami w sprawie doskonalenia organizacji nauczania i wychowania
oraz w sprawach oceny pracy nauczyciela,
2) wprowadzania zmian w tygodniowym rozkładzie zajęć dydaktycznych, realizacji treści
kształcenia danego przedmiotu przez odpowiednie zwiększenie lub zmniejszenie
tygodniowego rozkładu godzin z tego przedmiotu, gdy jest to podyktowane np. okresową
nieobecnością nauczyciela, przy czym ogólny tygodniowy wymiar godzin nauczyciela w
danej klasie musi być zgodny z obowiązującym planem nauczania w cyklu okresowym.
§ 8.
Rada jest zobowiązana zmienić swoją uchwałę dotyczącą nie promowania uczniów (nieukończenia szkoły przez ucznia), jeżeli po przeprowadzonego powtórnie egzaminu sprawdzającego powołana przez organ bezpośrednio nadzorujący szkołę komisja ustaliła ocenę wyższą niż niedostateczny.
§ 9.
Organ bezpośrednio nadzorujący szkołę po otrzymaniu uchwały w sprawie wotum nieufności wobec dyrektora wraz z jego pismem uzasadniającym, przeprowadza postępowanie wyjaśniające, którego wyniki przedstawia radzie pedagogicznej na zebraniu plenarnym.
§ 10.
Przewodniczącym rady jest z urzędu dyrektor szkoły , który jest zobowiązany do:
1) realizacji uchwał rady pedagogicznej,
2) analizowania stopnia realizacji uchwał przez pozostałych członków rady.
3) wstrzymania uchwał, gdy stwierdzi, że są one niezgodne z przepisami prawa, o fakcie
wstrzymania uchwały przewodniczący rady powiadamia organ nadzorujący szkołę, który
ją uchyla. Decyzja organy nadzorującego szkołę jest ostateczna.
4) tworzenie atmosfery życzliwości i zgodnego współdziałania wszystkich członków rady
sprzyjającej podnoszeniu poziomu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego
szkoły,
5) oddziaływania na postawę nauczyciela , pobudzania go do twórczej pracy i podnoszenia
kwalifikacji zawodowych,
6) dbania o autorytet rady pedagogicznej, ochrony praw i godności nauczycieli,
7) zapoznawania rady pedagogicznej z obowiązującymi przepisami prawa szkolnego oraz
omawiania trybu i form ich realizacji.
§ 11
Członek rady jest zobowiązany do:
1) współtworzenia atmosfery życzliwości , koleżeństwa i zgodnego współdziałania
wszystkich członków rady,
2) przestrzegania postanowień prawa szkolnego oraz wewnętrznych zarządzeń dyrektora,
3) czynnego uczestnictwa we wszystkich zebraniach i pracach rady i jej komisji do których
został powołany oraz w wewnętrznym samokształceniu,
4) realizowania uchwał rady także wtedy, kiedy zgłosił do nich swoje zastrzeżenia,
5) składania przed radą sprawozdań z wykonania przydzielonych zadań,
6) przestrzegania tajemnicy obrad rady .
§ 12
Organizacja pracy rady pedagogicznej:
1) Rada wykonuje swoje zadania zgodnie z rocznym planem pracy szkoły.
2) Rada obraduje na zebraniach plenarnych i w powołanych przez siebie zespołach.
3) Zebrania rady organizuje się w czasie pozalekcyjnym.
4) Obecność członków na posiedzeniu rady zostaje odnotowana podpisem na liście
obecności pod wskazaną datą.
5) Posiedzenie rady otwiera przewodniczący, którym:
a) zaznajamia członków rady z protokołem z poprzedniego posiedzenia rady,
b) w razie potrzeby wskazuje innego członka prowadzącego posiedzenie rady,
c) powołuje komisję uchwał i wniosków - trzech członków,
d) sprawdza listę nauczycieli stanowiącą o zdolności prawnej do podejmowania uchwał, w przypadku zgłoszenia zmian do poprzedniego protokołu przez członków rady – podaje je i wprowadza do porządku obrad,
e) podaje porządek obrad, a rada wnosi ewentualne propozycje i przyjmuje zwykłą większością głosów obecnych członków.
§ 13
- Zebrania rady mogą być organizowane z inicjatywy dyrektora, organu nadzorującego szkołę lub co najmniej 1/3 członków rady.
- O zebraniu nadzwyczajnym rady dyrektor powiadamia członków rady przynajmniej 3 dni przed terminem.
- Zebrania plenarne rady organizowane są przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym półroczu w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania lub promowania uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę potrzeb.
§ 14
Zasady i tryb podejmowania uchwał:
- Opiniowanie wniosków, podejmowanie uchwał odbywa się poprzez głosowanie jawne lub tajne.
- Wybór trybu głosowania zależy od sprawy, a decyzję podejmuje przewodniczący, kierując się zwykłą większością głosów członków rady.
- Uchwały podjęte na posiedzeniach rady są prawomocne, jeżeli zostały podjęte zwykłą większością głosów przy udziale co najmniej ½ liczby członków rady.
- Przyjęte uchwały podlegają ewidencji narastająco począwszy od posiedzenia plenarnego w nowym roku kalendarzowym tj. "1/ rok kalendarzowy":
a) numery i sprawy uchwał odnotowywane są w księdze protokołów,
b) treści uchwał zamieszczane są w aktach i ewidencjonowane narastająco.
§ 15
Organizacja wewnętrzna rady pedagogicznej:
1. W zależności od potrzeb rada powołuje stałe lub doraźne zespoły i komisje, których
działalność może dotyczyć wybranych zagadnień statutowej pracy szkoły i nauczycieli.
2. Pracą zespołu lub komisji kieruje jej przewodniczący, powołany przez radę lub jej
przewodniczącego.
3. Komisja lub zespół składa na zebraniu plenarnym sprawozdanie z wyników swojej pracy,
formułując opinie i wnioski do zatwierdzenia przez radę.
§ 16
Nieobecność na posiedzeniu rady pedagogicznej:
1. Członkowie rady usprawiedliwiają swoją nieobecność na posiedzeniu rady jej
przewodniczącemu,
2. Nieusprawiedliwiona nieobecność członka rady na jej posiedzeniu należy traktować jako
nieobecność w pracy z wszystkimi tego konsekwencjami.
§ 17
Dokumentacja pracy rady pedagogicznej:
1. Z zebrań rady oraz z zebrań jej komisji sporządza się protokół i w terminie 7 dni od daty
zebrania, wpisując go do księgi protokołów rady.
2. Protokół zebrania rady podpisują przewodniczący obrad i protokolant.
3. Członkowie rady zobowiązani są w terminie 14 dni od sporządzenia protokołu do
zapoznania się z jego treścią i zgłoszenia ewentualnych poprawek przewodniczącemu
obrad. Rada na następnym zebraniu decyduje o wprowadzeniu poprawek do protokołu .
4. Podstawowym dokumentem działalności rady są książki protokołów .
Opieczętowaną i podpisaną przez dyrektora księgę zaopatruje się klauzulą: "
Księga zawiera ..... stron i obejmuje okres pracy pedagogicznej (komisji) od dnia ..........
do dnia .........
5. Protokoły z posiedzenia rady można sporządzać w formie elektronicznej, uwzględniając
narastającą numerację stron.
6. Księgi protokołów należy udostępnić na terenie szkoły jej nauczycielom, upoważnionym
nauczycielom zatrudnionym w organach nadzorujących szkołę, upoważnionym
przedstawicielom związków zawodowych zrzeszających nauczycieli.
7. Rada pedagogiczna samodzielnie ustala regulamin swej działalności. Musi on być
zgodny z przepisami prawa i Statutem szkoły.
§ 18
- Regulamin wchodzi w życie po uchwaleniu go przez radę pedagogiczną
- Zmiany dokonywane w regulaminie muszą mieć formę uchwały.