Zespół Szkolno-Przedszkolny w Głuszynie

46-100 Namysłów

ul. Główna 115

Głuszyna

tel. 774191410

Adres

46-100 Namysłów


ul. Główna 115


Głuszyna


tel. 774191410


Kalendarium

Piątek, 2024-05-17

Imieniny: Brunony, Sławomira

W poszukiwaniu Głoski R

Temat na ten Tydzień

Głoska [r] jest dźwiękiem trudnym pod względem artykulacyjnym. Pojawia się zwykle najpóźniej w zasobie dźwiękowym dziecka, czasem dopiero między 5 a 6-tym rokiem życia, co można uznać za prawidłowość, zwłaszcza w przypadku, gdy dziecko zaczęło mówić stosunkowo późno. Wcześniej bywa ona zastępowana kolejno przez głoski [i], [1], które są formami rozwojowymi głoski [r].

 

Wadliwa wymowa dźwięku [r] jest jedną z bardzo często występujących wad wymowy u dzieci, a niekiedy także u dorosłych - nazywana jest rotacyzmem lub reraniem.

Mogirotacyzm - to opuszczanie głoski [r].

Pararotacyzm - wymawianie zamiast [r] jakiegoś innego dźwięku, np. [l], [u], [i].

Zniekształcone formy [r] określane są mianem rotacyzmu właściwego.

W obrębie rotacyzmu właściwego najczęściej pojawiają się następujące formy wadliwe:

  • rotacyzm uwularny, inaczej języczkowy (tzw. [r] francuskie)
  • rotacyzm lateralny (boczny),
  • labialny (wargowy),
  • welarny (krtaniowy),
  • faryngealny (gardłowy).

Określenia poszczególnych rodzajów rotacyzmu właściwego są terminami kinetycznymi, wskazującymi na sposób powstawania wadliwej artykulacji głoski [r]. Rotacyzm właściwy wymaga wczesnej interwencji logopedycznej, zaś opuszczanie lub zastępowanie głoski [r] przez [i] oraz [1] stanowiącymi rozwojowe formy [r] wymaga stymulacji w formie zabaw logopedycznych.

 

 

Poniżej krótki filmik oraz karta pracy. Ćwiczmy Razem

 

Wasz logopeda. Powodzenia