Szumiaki- w poszukiwaniu głoski SZ
Czym jest Sygmatyzm?
Temat na ten tydzień
Sygmatyzm - nieprawidłowa realizacja głosek dentalizowanych (głoski te są realizowane ze znacznym zbliżeniem górnych i dolnych zębów) wszystkich trzech szeregów:
I - ciszącego, tj. ś, ź, ć, dź;
II - syczącego, tj. s, z, c, dz;
III - szumiącego, tj. sz, ż, cz, dż.
Wyróżnia się wiele rodzajów sygmatyzmu właściwego (zob. klasyfikacja dyslalii). Z punktu widzenia przebiegu korekty logopedycznej ważne jest zróżnicowanie między sygmatyzmem międzyzębowym, a sygmatyzmem bocznym. Istotne jest też to, czy dziecko deformuje tylko jeden lub dwa, czy wszystkie trzy szeregi głosek dentalizowanych, a także, czy nieprawidłowo wymawia jedną, czy może wszystkie głoski danego szeregu.
Bywa tak, że dziecko 6-letnie, którego rozwój artykulacji powinien być już zakończony, wymawia głoski III szeregu w izolacji i różnicuje je słuchowo z innymi dentalizowanymi, natomiast nie realizuje ich w mowie spontanicznej.
U dzieci 6-7-letnich często obserwuje się nie zakończony rozwój artykulacji, co się przejawia zamianą trudniejszych głosek dentalizowanych (zazwyczaj III szeregu) na ich łatwiejsze odpowiedniki bądź brakiem ich realizacji.
Jeszcze innym przypadkiem jest zespół objawowy potocznie określany jako zespół trzeciego migdałka, który prowadzi do określonych zaburzeń artykulacji, najczęściej do sygmatyzmu. Jest on związany z przerostem migdałka gardłowego lub też z jednoczesnym przerostem migdałków podniebiennych, czemu z reguły towarzyszą częste infekcje górnych dróg oddechowych. Zespół ten charakteryzuje się:
występowaniem tzw. infantylnego połykania,
niewykształceniem się pionizacji języka,
nieprawidłowym zgryzem (często zgryzem otwartym),
zaburzeniami toru oddechowego (dziecko oddycha przez usta),
okresowymi zaburzeniami słuchu, utrudniającymi słyszenie i różnicowanie głosek dentalizowanych.
W takich przypadkach terapia logopedyczna musi być poprzedzona interwencją laryngologa (leczenie lub wycięcie migdałka gardłowego). W terapii logopedycznej oprócz ćwiczeń sprawności języka i ćwiczeń oddechowych należy też uwzględnić kształtowanie umiejętności prawidłowego połykania.
Poniżej krótki filmik i jak co tydzień karta pracy w domu z Waszymi Dzieciaczkami!
Wasz logopeda