Zespół Szkolno-Przedszkolny w Głuszynie

46-100 Namysłów

ul. Główna 115

Głuszyna

tel. 774191410

Adres

46-100 Namysłów


ul. Główna 115


Głuszyna


tel. 774191410


Kalendarium

Wtorek, 2024-04-30

Imieniny: Balladyny, Lilli

Co to jest dysleksja?

                                           Co to jest dysleksja?

Dysleksja to zaburzenie uczenia się, które może powodować wiele trudności, w tym problemy z czytaniem i pisaniem. Osoby z dysleksją mają trudności z dopasowaniem odczytywanych liter do dźwięków, jakie te litery wydają.

      

                                                     Objawy dysleksji

- mylenie liter, brzydkie pismo, które wyjeżdża z linijek,

- problemy z orientacją kierunkową (mylenie, gdzie prawo, gdzie lewo),
- nieustalona dominacja jednej strony ciała (dziecko jest oburęczne albo praworęczne, ale przez dziurkę patrzy lewym okiem, nastawia lewe ucho),
- zaburzenia uwagi, pamięci ( dziecko nie może zapamiętać dni tygodnia, pór roku, nauczyć się wierszyka),
- niesprawność ruchowa, w tym manualna, zwłaszcza u chłopców: kłopoty z zapinaniem guzików, sznurowaniem butów, myciem rąk, jedzeniem za pomocą sztućców, utrzymaniem równowagi, nauką jazdy na rowerze, grą w piłkę lub w klasy,
- “małpi chwyt”, za mocne lub za słabe przyciskanie ołówka,
- nadruchliwość, impulsywność, niezrównoważenie emocjonalne,
- trudności w budowaniu z klocków, układaniu puzzli,
- przekręcanie wyrazów i wady wymowy (dziecko sepleni, nie wymawia “r”, jąka się),
- zapisywanie liter od prawej do lewej lub w odbiciu lustrzanym, zmienianie przedrostków
i przyimków, przestawianie głosek, przekręcanie słów.

 

                                              Jak pomóc dziecku z dysleksją

- Nie wolno porównywać ucznia dyslektycznego do innych dzieci, bo tylko wpędzimy go
w niskie poczucie własnej wartości.

- Konieczna jest atmosfera wsparcia, akceptacji, cierpliwości i życzliwości.

- Systematyczny trening zarówno w szkole, jak i w domu.

                                                 Ćwiczenia dla dyslektyków

Ćwiczenia powinny być krótkie i atrakcyjne, by nie powodować znużenia u dziecka. Warto zadbać o atmosferę spokoju, pracy bez pośpiechu. Najlepiej, by trening odbywał się każdego dnia o tej samej porze, w wyciszonym miejscu, w którym niepotrzebne bodźce (np. włączony telewizor) nie dekoncentrowałyby dziecka.

                                              Ćwiczenia percepcji  wzrokowej:

- Wyznaczanie granic wyrazów w tekście napisanym bez przerw, wstawienie znaków interpunkcyjnych w odpowiednich miejscach.
- Gra w scrabble, domino obrazkowe, literowe lub sylabowe.
- Czytanie tekstu napisanego różną czcionką.
- Wyszukiwanie różnic w obrazkach lub słowach.
- Dobieranie par identycznych obrazków.
- Rozpoznawanie obrazków opisywanych słownie.
- Dobieranie postaci do ich cieni albo konturów.
- Porządkowanie historyjek obrazkowych.
- Opowiadanie historyjki przedstawionej na obrazkach.
- Układanie puzzli lub ilustracji po uprzednim ich przecięciu.
- Nazywanie czynności przedstawionych na rysunkach.
- Różnicowanie figur geometrycznych pod względem koloru, kształtu, wielkości itp.
- Obrysowywanie prostych figur, łączenie kropek, kopiowanie przez kalkę.
- Odtwarzanie z pamięci prostych układów klocków.
- Wyszukiwanie tej samej litery w tekście.
- Wyodrębnianie sylab w wyrazach.
- Wyszukiwanie w tekście takich samych wyrazów lub wyrazów podobnych.

                                              Ćwiczenia percepcji słuchowej:
-
Zabawa w głuchy telefon.

- Wymyślanie słów, które kończą się na ostatnią sylabę wyrazu podanego wcześniej przez innego ucznia (wyrazowe domino).
- Wyklaskiwanie lub wystukiwanie struktur dźwiękowych według podanego wzoru.
- Określanie strony, z której dochodzi dźwięk.
- Kończenie rozpoczętych zdań lub sylab.
- Podział zdania na wyrazy i wyrazu na sylaby.
- Liczenie słów w zdaniu.

                   Ćwiczenia redukujące zaburzenia lateralizacji i orientacji w przestrzeni:
-
Kreślenie w powietrzu dużych kulistych kształtów obiema rękami.
-
Zamalowywanie dużych powierzchni obiema rękami.
-
Kreślenie równocześnie obiema rękami określonych wzorów.
-
Lepienie z plasteliny.
-
Usprawnianie ręki dominującej poprzez: rysowanie po śladzie, rysowanie szlaczków, kreślenie znaków literopodobnych.
-
Różnicowanie lewej i prawej strony ciała.
-
Określanie położenia przedmiotów względem siebie (u góry, niżej, wyżej, po lewej stronie od…).
-
Rozwiązywanie labiryntów („Znajdź drogę do…”).
-
Zabawy ruchowe („Idź prosto, zatrzymaj się, dwa kroki w lewo, jeden krok w tył, trzy kroki w prawo…”).


           Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej i zdolności grafomotorycznych:
-
Zabawy ze skakanką, ćwiczenia na równoważni, ćwiczenia marszu, biegu.

- Zabawy z piłką, balonem, woreczkami.
- Rzucanie do celu.
- Rozpoznawanie przedmiotów z zawiązanymi oczami.
- Wydzieranki, wyklejanki, wycinanki, kolorowanki.
- Układanie kompozycji według wzoru.
- Malowanie w obrębie konturów.
- Kończenie rysunku według prezentowanego wzoru.
- Pisanie palcami zamoczonymi w farbie na dużych arkuszach.

                                                                     Ważne!

Prawa dziecka z dysleksją

W zależności od opinii upoważnionej poradni dyslektyk ma prawo do:
    - przedłużenia czasu egzaminu o połowę,
    - czytania zadań na głos przez nauczyciela,
    - pisania w oddzielnej sali,
    - zmiany czcionki wydruku w arkuszu pytań,
   -  pisania drukowanymi literami,
   - zaznaczania odpowiedzi bezpośrednio na arkuszach, bez przepisywania pytań.

Opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej musi być aktualna i przekazana szkole nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym odbywa się egzamin.

Podstawa: Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 21 III 2001 roku, zmienione 4 IV 2002 r. (Dz.U. nr 29/2001, p. 323 z późniejszymi zmianami).

 

Zachęcam także do obejrzenia filmików:

https://www.bing.com/videos/search?q=Przyczyny+dyskleksj