Program wychowawczo-profilaktyczny ZSP 2020/21
PROGRAM
WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY
ZESPOŁU SZKOLNO – PRZEDSZKOLNEGO w GŁUSZYNIE
Rok szkolny 2020-2021
1. Akty prawne
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. z 2017r.poz. 1657).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2017r.poz. 1656).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci ( Dz. U.z2017r.poz. 1635).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży ( Dz. U.z2017r.poz. 1616).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( Dz. U. z 2017r.poz. 1591).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społeczny ( Dz. U. 2017 poz. 1578)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli Dz. U. 2017 poz. 649.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej Dz. U. 2017 poz.356.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej zdnia 18 sierpnia 2015 r. wsprawie zakresu iform prowadzenia wszkołach iplacówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej iprofilaktycznej wcelu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U.z 2015 r.poz. 1249).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 stycznia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii ( Dz.U z 2018 r. poz. 214)
- Dziennik Ustaw 2020 poz. 910 – Prawo oświatowe
2. Wstęp
Program Wychowawczo-Profilaktyczny powstał na podstawie obserwacji, wywiadu oraz diagnozy i analizy sytuacji wychowawczej w szkole, przeprowadzonej za pomocą ankiet w środowisku szkolnym uczniów, rodziców i nauczycieli. Odpowiada na realne potrzeby, problemy i zagrożenia pojawiające się w szkole i jej środowisku. Program Wychowawczo-Profilaktyczny zakłada poprawę sytuacji wychowawczej w szkole oraz stworzenie wizerunku szkoły jako miejsca bezpiecznego i przyjaznego dla uczniów, rodziców, nauczycieli i innych osób z nią związanych. W dzisiejszych czasach chcielibyśmy, aby uczniowie naszej szkoły wyrastali na ludzi mądrych, odpowiedzialnych, dobrych i życzliwych, umiejących radzić sobie z trudnościami codziennego życia, odróżniających dobro od zła, bezpieczeństwo od niebezpieczeństwa, reagujących na otaczające zagrożenie, umiejących dostrzegać potrzeby i problemy innych oraz służyć im pomocą.
3. Misja szkoły
Jesteśmy szkołą życzliwą dla uczniów. Kształcimy i wychowujemy uczniów odpowiedzialnych za siebie i innych członków społeczności szkolnej.
Pragniemy wyposażyć ich w taką wiedzę, umiejętności i kompetencje, aby w przyszłości stali się świadomymi, kreatywnymi i wrażliwymi członkami
społeczności, w której funkcjonują. Chcemy, aby jak najlepiej wykorzystywali własny potencjał intelektualny i potrafili dostosowywać się do
zmieniających się realiów współczesnego świata i cywilizacji, ucząc się przez całe życie. Zwracamy szczególną uwagę na rozwój fizyczny, psychiczny
i duchowy naszych uczniów. Propagujemy zdrowy styl życia wśród uczniów i ich rodziców.
4. Wizja rozwoju szkoły
Nasza szkoła jest nowoczesną, przyjazną, innowacyjną placówką przygotowującą uczniów do kontynuowania nauki na kolejnym etapie edukacyjnym.
Nasze działania ukierunkowane są na ucznia, jego potrzeby, umożliwiając mu wszechstronny rozwój. Uczniowie naszej szkoły wyrosną na ludzi
mających poczucie własnej wartości i odpowiedzialności za własne zachowanie. Pragniemy aby każdy uczeń w naszej szkole mógł rozwijać swoje
zainteresowania, umiejętności, zdolności i pasje. Nasi uczniowie będą świadomi nierozerwalnego współistnienia ze środowiskiem przyrodniczym,
świadomi własnego pochodzenia, dumni z bycia Polakami i członkami swojej „małej ojczyzny”.
5. Sylwetka absolwenta
Absolwent Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Głuszynie to człowiek, który:
- Posiada wysokie kompetencje edukacyjne.
- Potrafi się uczyć.
- Jest świadomy swojego indywidualizmu i autonomii.
- Jest samodzielny w formułowaniu i wyrażaniu opinii.
- Jest tolerancyjny i ma poszanowanie dla różnorodności.
- Jest kreatywny i ma rozwinięte kompetencje psychospołeczne.
- Jest asertywny i komunikatywny.
- W sposób komunikatywny posługuje się językiem obcym.
- Aktywnie wykorzystuje wiedzę.
- Jest przygotowany do funkcjonowania w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości.
- Gromadzi doświadczenie do życia w rodzinie, społeczności lokalnej i państwie.
- Jest Człowiekiem, Polakiem i Europejczykiem.
6. Główne cele profilaktyki i wychowania
I. Oddziały przedszkolne:
1. Zapewniają wychowankom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych, dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych,
2. Wspomagają rodziny w wychowaniu dziecka,
3. Wspierają uzdolnienia dzieci zgodnie z możliwościami rozwojowymi,
4. Tworzą warunki do rozwoju aktywności dziecka wobec siebie, innych ludzi i otaczającego go świata, na różnych płaszczyznach jego działalności, poprzez:
-kształtowanie u dziecka umiejętności odbioru sztuki (rozwijanie wrażliwości estetycznej, wyobraźni, ekspresji plastycznej, muzycznej, ruchowej, rozwijaniu umiejętności wyrażania swoich myśli i przeżyć),
-kształtowanie postaw w obcowaniu z otoczeniem przyrodniczym i społecznym,
-nabywanie doświadczeń w obcowaniu z kulturą,
5. Współdziałają z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
II. Szkoła podstawowa:
1. Wprowadzanie uczniów w świat wiedzy, dbając o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny, emocjonalny, społeczny i fizyczny
2. Stałe podnoszenie poziomu nauczania i wychowania.
3. Rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań ucznia.
4. Tworzenie szkoły bezpiecznej i przyjaznej dzieciom.
5. Kształtowanie nawyków dbałości o zdrowie własne i innych oraz umiejętności tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu.
6. Wspieranie rodziców w wychowaniu dzieci.
7. Kształtowanie poczucia przynależności narodowej.
8. Rozwijanie postawy poszanowania dziedzictwa kulturowego swojego regionu przy równoczesnej otwartości na wartość kultury mieszkańców innych regionów Polski oraz narodów europejskich.
9. Wychowanie absolwenta wszechstronnego, tolerancyjnego, twórczego, dobrze przygotowanego do kontynuowania nauki w szkole ponadpodstawowej.
7. Diagnoza sytuacji wychowawczej szkoły:
Zespół Szkolno – Przedszkolny w Głuszynie liczy:
- 66 przedszkolaków
- 125 uczniów klasa I – VIII
W każdym roku w zespole przeprowadzana jest diagnoza środowiska przedszkolnego i szkolnego, analizuje się potrzeby i zasoby placówki z uwzględnieniem:
· wyników ewaluacji wewnętrznej,
· przeprowadzonej ankiety,
· wywiadów, obserwacji, wnioski nauczycieli, uczniów, rodziców
· wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
· wniosków i analiz zespołów przedmiotowych, zespołów wychowawczych,
· analizy dokumentów i spostrzeżeń ważnych dla szkoły.
Diagnoza w zakresie zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych prowadzona jest w sposób ciągły.
Dla postawienia diagnozy wykorzystano:
· analizę dokumentacji szkolnej,
· ankietę,
· obserwację,
· rozmowy z nauczycielami,
· rozmowy z rodzicami
- obserwacji bieżących zachowań uczniów na terenie szkoły, analizy uwag wpisanych do dziennika,
- obserwacja zachowań dzieci w przedszkolu,
- spotkania i wywiady z rodzicami,
- spostrzeżeń wychowawcy i pedagoga na temat uczniów i przedszkolaków,
- analizy dokumentacji szkolnej.
Wnioski wypływające z diagnozy:
- wzmacniać łączność rodziców ze szkołą, angażować w życie klasy i szkoły,
- zapobiegać przemocy fizycznej, słownej i psychicznej wśród uczniów w szkole i wszelkim przejawom agresji,
- wdrażać uczniów do przestrzegania i respektowania zasad i norm obowiązujących w szkole,
- kształtować wśród uczniów postawy prospołeczne, szacunku i tolerancji dla innych, a także koleżeństwa i przyjaźni,
- przeprowadzić przez podmioty zewnętrzne warsztaty profilaktyczne na temat cyberprzemocy oraz szkodliwości i zagrożeń związywanych z używkami, paleniem papierosów, piciem alkoholu,
- uatrakcyjnić ofertę zajęć dodatkowych w szkole z naciskiem na zajęcia rozwijające pasje
i zainteresowania uczniów,
- wspierać uczniów z problemami w nauce i niepowodzeniami szkolnymi,
- prowadzić zajęcia i wspierać uczniów z trudnościami emocjonalno-społecznymi,
- pracować nad integracją zespołów klasowych, uczyć empatii, szacunku oraz tolerancji dla innych, kształtować właściwe relacje interpersonalne w tym umiejętność współpracy,
- promować i zachęcać uczniów do aktywności fizycznej i aktywnego sposobu spędzania czasu wolnego oraz właściwego i zdrowego sposobu odżywiania się, stylu życia.
Z zebranych informacji wynikają następujące wnioski:
- zdecydowanie większość uczniów w szkole czuje się bezpiecznie,
- największym problemem był brak należytej motywacji i systematyczności uczniów co skutkowało niepowodzeniem szkolnym i obniżoną frekwencją,
- spośród uczniów z opiniami PPP większość skorzystała z pomocy w formie dostosowania wymagań na poszczególnych zajęciach lekcyjnych,
- uczniowie uczestniczyli w zajęciach korekcyjno – kompensacyjnych, rozwijających kompetencje emocjonalno – społecznych i dydaktyczno – wyrównawczych,
- brali aktywny udział w lekcjach wychowawczych z pedagogiem,
- uczestniczyli w licznych konkursach wewnątrzszkolnych i zewnętrznych,
- angażowali się w zajęcia sportowe, godnie reprezentując szkołę w zawodach.
Czynniki chroniące i czynniki ryzyka w szkole
CZYNNIKI CHRONIĄCE |
CZYNNIKI RYZYKA |
• negatywny stosunek bliskich kolegów/koleżanek do używania narkotyków, |
• przebywanie w środowisku młodzieżowym, w którym używało się narkotyków; |
8. Program wychowawczo-profilaktyczny - etap przedszkolny
Cele |
Sposoby realizacji |
Zadania |
I. Wspieranie samodzielnej dziecięcej ciekawości świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań. |
Rozpoznawanie rozbudzenie i rozwijanie zdolności oraz zainteresowań dzieci.
Pomoc dzieciom w przezwyciężaniu trudności edukacyjnych, wynikających z deficytów rozwojowych i nieharmonijnego rozwoju. |
- diagnozowanie zdolności, talentów i zainteresowań;
- zajęcia wspierające: terapia pedagogiczna i logopedyczna; |
II. Kształtowanie kulturalnego zachowania się dzieci w przedszkolu, domu i miejscach publicznych. |
Uczenie używania zwrotów grzecznościowych .
|
- uczenie stosowania form grzecznościowych, w określonych sytuacjach, przy powitaniu, pożegnaniu; - utrwalanie nawyków kulturalnego zachowania w miejscach publicznych; |
III. Wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej.
|
Dostrzeganie i rozumienie wartości swego języka ojczystego, tradycji i kultury, świadomość swojej tożsamości narodowej, regionalnej.
|
- udział w świętach narodowych; - zapoznanie dzieci z barwami narodowymi swojego kraju (godło, flaga, hymn); - Udział członków rodziny w uroczystościach organizowanych w przedszkolu; |
IV. Zachęcanie do dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo.
|
Promowanie zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej.
Uświadomienie rodzicom wartości i potrzeby dbania o zdrowie i kondycję fizyczną dzieci oraz właściwego sposobu odżywiania się.
Wpajanie zasad bezpiecznego zachowania się w przedszkolu, na placu zabaw, w domu i w drodze do przedszkola. Uświadomienie zasad bezpiecznego zachowania się podczas ferii i wakacji.
|
- pogadanki z grupą; - przyrządzanie zdrowych posiłków w grupie; - zajęcia ruchowe, w tym na świeżym powietrzu;
- pogadanki dla rodziców na temat rozwoju psychomotorycznego dziecka; - spotkania indywidualne z rodzicami;
- opracowanie obowiązujących norm i zasad dotyczących dyscypliny i kultury; - pogadanki na temat bezpiecznej drogi; - zajęcia na temat bezpiecznego zachowania podczas ferii i wakacji; - realizowanie programów profilaktycznych przez dzielnicowego policji; - prowadzenie zajęć z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego; - spis numerów ważnych telefonów: Policji, Straży Pożarnej, Pogotowia Ratunkowego;
|
V. Wspieranie rozwoju intelektualnego i poznawczego , kształtowanie wrażliwości estetycznej, technicznej przyrodniczej dziecka.
|
Dostrzeganie wszelkich przejawów samodzielności i oryginalności dziecka. Motywowanie i systematyczne wspieranie mechanizmów uczenia się dziecka umożliwiające podjęcie nauki na dalszym etapie edukacyjnym. |
- rozpoznawanie potencjału dziecka nauczyciele, specjaliści, rodzice;
- stosowanie aktywizujących metod pracy z dzieckiem angażujących wiele zmysłów; - realizowanie treści programowych plastycznych i muzycznych, pogadanki; - realizowanie treści z edukacji przyrodniczej; - angażowanie dzieci w działania na rzecz poprawy jakości środowiska poprzez udział w lokalnych i przedszkolnych akcjach i inicjatywach; |
VI. Wspieranie rozwoju emocjonalno-społecznego dziecka. |
Tworzenie sytuacji sprzyjających budowaniu prawidłowych relacji społecznych.
Kształtowanie umiejętności rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi. Integrowanie oddziału przedszkolnego ze społecznością szkolną. |
- Ustalenie reguł i norm życia w grupie, przestrzeganie ich; - swobodna zabawa pod opieką nauczyciela; - warsztaty ze specjalistami, np. pedagogiem, psychologiem;
- stosowanie na co dzień obowiązującego w przedszkolu systemu nagród i kar; - rozmowy indywidualne z rodzicami prowadzone przez wychowawcę oraz innych nauczycieli; - uroczystości oraz imprezy przedszkolne , np. Piknik Rodzinny, Dzień Babci i Dziadka, Jasełka. |
10. Program wychowawczo-profilaktyczny – klasy I - VIII
Cele |
Zadania |
Sposoby realizacji |
I .Wprowadzanie uczniów w świat wartości, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia.
|
a) Kształtowanie szacunek do tradycji: - zapoznanie z symbolami narodowymi; - poznawanie najbliższej okolicy, stolicy i innych miast polskich, swojej miejscowości.
- wspólne organizowanie imprez klasowych, dekoracji klasy. c) Uświadomienie znaczenia pozytywnych więzi i relacji w rodzinie i grupie społecznej: - omówienie praw i obowiązków dziecka w rodzinie. - szczególna opieka nad dziećmi z rodzin dysfunkcyjnych i zagrożonych patologią.
d) Kształtowanie umiejętności zachowania się w sytuacjach trudnych, umiejętności opanowywania emocji, zapoznanie uczniów z podstawowymi informacjami o życiu emocjonalnym człowieka. |
- pogadanki, wycieczki, udział w uroczystościach szkolnych i lokalnych o wymowie patriotycznej, filmy, audycje telewizyjne i inne;
- pogadanki, warsztaty; - organizowanie Dnia Dziecka, Matki, Ojca, Babci, Dziadka, Piknik Rodzinny;
- dofinansowanie do obiadów, pomoc dzieciom z rodzin ubogich, patologicznych;
- zajęcia uczące różnych form przeciwdziałania przemocy i budowania atmosfery szacunku i współpracy; – warsztaty, pomoc psychologiczno-pedagogiczna skierowana do uczniów i rodziców, opracowanie klasowych kodeksów;
|
II. Wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej i regionalnej. |
Świadomość własnej tożsamości i dziedzictwa narodowego. - dostrzeganie i rozumienie wartości swego języka ojczystego, tradycji i kultury, świadomość swojej tożsamości narodowej, regionalnej. -poznawanie elementów przyrody, historii, kultury materialnej i duchowej spuścizny narodowej, regionalnej. |
- czytanie ze zrozumieniem tekstów literackich oraz informacyjnych, recytacje, wyjazdy do kina, muzeum, na wystawy; - zapoznanie dzieci z barwami narodowymi swojego kraju (godło, flaga, hymn); - udział w świętach narodowych, patriotycznych, uroczystościach na szczeblu, regionalnym, lokalnym; - udział w konkursach;
|
III. Kształtowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób, budowanie pozytywnych relacji i prawidłowej komunikacji z innymi.
|
a)Integrowanie grupy klasowej i całej społeczności szkolnej. b)Dbanie o kulturę osobistą ucznia, używania słów i zwrotów grzecznościowych, kulturalnego zachowania wobec innych, (eliminowania wulgaryzmów i niestosownego słownictwa), w tym kształtowanie postawy szacunku wobec osób dorosłych, nauczycieli i innych pracowników szkoły.
c) Kształtowanie postawy empatii i wrażliwości na potrzeby innych, wyrabianie poczucia odpowiedzialności za grupę, do której jednostka przynależy.
d) Propagowanie wśród uczniów postawy dezaprobaty dla zachowań agresywnych.
e) Reagowanie na wszelkie przejawy nagannych zachowań wśród uczniów w szkole.
f)Uświadomienie rodzicom wagi zjawiska przemocy i agresji.
g) Pomoc uczniom mającym problemy w relacjach rówieśniczych, przynależności do grupy.
h) Kształtowanie poczucia szacunku i tolerancji dla innych.
|
- uroczystości oraz imprezy szkolne i klasowe również z udziałem rodziców, np. Jasełka, Piknik Rodzinny; - pogadanki na temat kultury słowa; - wyróżnianie za wysoką kulturę osobistą a dyscyplinowanie za niewłaściwe zachowanie poprzez udzielanie negatywnych uwag; - pogadanki na godzinach wychowawczych; - praca warsztatowa, uczenie pozytywnych wzorców zachowań;
- organizowanie pomocy koleżeńskiej dla tych, którzy jej potrzebują w klasach; - działanie w organizacjach szkolnych -Samorządzie Szkolnym; - zajęcia integracyjne i wychowawcze w klasach; - stosowanie określonych sankcji wobec sprawców przemocy; - spotkanie z policjantem i kuratorem sądowym; - opracowanie wykazu sankcji grożących sprawcom przemocy; - ustalenie zasad współżycia w klasie, szkole i poza nią, opracowanie kontraktów klasowych; - ograniczenie możliwości korzystania z telefonu komórkowego w sytuacjach naruszających godność osobistą innych; - rozmowy dyscyplinujące, profilaktyczne z uczniem; - spotkania i pogadanki z przedstawicielami Policji; - warsztaty dla rodziców, pogadanki podczas zebrań rodzicielskich;
- warsztaty dla rodziców, pogadanki podczas zebrań rodzicielskich;
- warsztaty integracyjne, trening komunikacji interpersonalnej, asertywności;
- nagradzanie za postawy koleżeńskie wobec innych; |
IV. Wspieranie rozwoju intelektualnego.
|
a) Rozwijanie nawyków samokształcenia i stałego doskonalenia się. Umożliwienie dostępu do informacji o otaczającej rzeczywistości.
b) Dostrzeganie u wychowanków wszelkich przejawów samodzielności, przedsiębiorczości i odpowiedzialności. c) Inspirowanie uczniów do samodzielnego rozwiązywania problemów, wykonywania projektów, prezentacji w zdalnym nauczania.
e) Motywowanie uczniów do wywiązywania się z obowiązków szkolnych w sytuacji nauczania zdalnego.
f) Współpraca z rodzicami w zakresie egzekwowania od ucznia pracy w formie zdalnej. |
- zajęcia pozalekcyjne, koła zainteresowań, udział w konkursach; - lekcje przedmiotowe, godziny wychowawcze, koła zainteresowań, konkursy, apele (wychowawca, nauczyciele); - lekcje przedmiotowe, koła zainteresowań, realizowanie programów i projektów zachęcanie uczniów do wzięcia w nich udziału ;
- wykorzystywanie umiejętności informatycznych na zajęciach z różnych przedmiotów do pracy nad tekstem, wykonywaniu obliczeń, przetwarzaniu informacji i jej prezentacji w różnych postaciach; - przygotowanie uczniów do możliwości takiej pracy omówienie problemów i trudności zgłaszanych przez uczniów wynikających ze zdalnego nauczania;
- określenie wymagań i oczekiwań wobec uczniów;
- wspieranie rodziców uczniów z niepowodzeniami szkolnymi; - kontakt osobisty z rodzicem przez dziennik elektroniczny lub inne komunikatory;
|
V. Zachęcanie do aktywnego i zdrowego stylu życia.
|
a)Promowanie zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej. Przeciwdziałanie nadwadze i otyłości. b) Motywowanie uczniów do podnoszenia sprawności fizycznej i akcentowanie potrzeby aktywnego spędzania wolnego czasu oraz właściwego i zdrowego sposobu odżywiania się. c) Uświadomienie rodzicom wartości i potrzeby dbania o zdrowie i kondycję fizyczną dzieci oraz właściwego sposobu odżywiania się.
d) Dbanie o higienę osobistą i estetykę wyglądu wśród uczniów.
e) Ukazanie negatywnego wpływu hałasu na zdrowie fizyczne i psychiczne człowieka.
f) Kształtowanie postaw proekologicznych, świadomego i odpowiedzialnego postępowania za stan środowiska naturalnego.
g) Ochrona zdrowia swojego i innych w sytuacji pandemii Covid-19. Motywowanie i egzekwowanie wśród uczniów samodyscypliny w zakresie przestrzegania obostrzeń występujących w szkole.
h) Zaznajomienie uczniów z zasadami udzielenia pierwszej pomocy, działaniami mającymi na celu powiadamianie odpowiednich służb ratownictwa. i) Dbanie o bezpieczeństwo swoje i innych. Wpajanie zasad bezpiecznego zachowania się w szkole, na placu szkolnym, domu i w drodze do szkoły.
j) Kształtowanie właściwych nawyków i postaw uczestnika ruchu drogowego. Uświadomienie zasad bezpiecznego zachowania się podczas ferii i wakacji. |
- zajęcie sportowe w ramach w-f;
- pogadanki w ramach godzin wychowawczych z klasą oraz zajęć przedmiotowych;
- spotkania indywidualne z rodzicami;
- badania przesiewowe słuchu;
- zapoznanie uczniów z procedurą szkolną i zobowiązanie uczniów do przestrzegania reżimu sanitarnego;
- pokaz ratownictwa medycznego na lekcjach wychowawczych i EDB;
- dyżury nauczycieli; - prowadzenie zajęć z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego; - zajęcia na temat bezpiecznego zachowania się podczas ferii i wakacji;
|
VI. Eliminowanie zachowań ryzykownych poprzez uświadamianie ich skutków.
|
a) Kształtowanie odpowiedzialnych i asertywnych postaw dzieci młodzieży wobec substancji zmieniającymi świadomość - narkotyki, dopalacze, alkohol, papierosy, papierosy elektroniczne.
|
- zajęcia dotyczące problemu zagrożenia uzależnieniom od nikotyny, alkoholu, dopalaczy; - gazetki tematyczne w klasach, na korytarzu szkolnym; - obserwacja uczniów prowadzona przez wychowawców i nauczycieli. Kontrola boiska, toalety i okolicy szkoły; - w szczególnych przypadkach, szybka interwencja, natychmiastowe powiadamianie rodziców; - diagnozowanie aktualnej sytuacji w szkole (wywiady, rozmowy indywidualne z uczniami, rodzicami i nauczycielami; - warsztaty na temat cyberbezpieczeństwa; - szybka interwencja w przypadku zaistnienie zjawiska przemocy i cyberprzemocy; - ćwiczenia zachowań asertywnych – pogadanki, warsztaty; - poznanie sposobów konstruktywnego rozwiązywania konfliktu i sztuki negocjacji; - zajęcia sportowe, koła zainteresowań. |
11.Oczekiwane efekty.
Realizacja zadań wynikających z Programu Wychowawczo-Profilaktycznego w środowisku szkolnym przyczyni się do podniesienia jakości pracy szkoły w zakresie oddziaływań wychowawczych i edukacyjnych:
- Wzrośnie poziom poczucia bezpieczeństwa w wymiarze indywidualnym i zbiorowym, a zmniejszy się ilość zachowań ryzykownych, niebezpiecznych, zagrażających życiu i zdrowiu fizycznemu i psychicznemu.
- Uczniowie nabędą umiejętności prospołecznych, które przyczynią się do ukształtowania prawidłowych postaw patriotycznych i obywatelskich oraz właściwych postaw i postępowania wobec innych ludzi, zrozumienia, szacunku, empatii i tolerancji oraz umiejętności komunikacji interpersonalnej.
- Podniesienie efektywności oddziaływań w zakresie nauczania, rozbudzanie zainteresowań i pasji, przyczyni się do wzrostu poziomu wiedzy, osiągnięć i sukcesów szkolnych uczniów.
- Aktywne włączenie się uczniów w życie szkoły i klasy spowoduje wzrost poczucia odpowiedzialności oraz przynależności do grupy klasowej i zbiorowości szkolnej. Nastąpi wzmocnienie współpracy, zaufania i pozytywnej komunikacji na linii szkoła-rodzice-uczeń.
- Szkoła stanie się miejscem współdziałania, bezpiecznym i przyjaznym dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
12. Ewaluacja
Program Wychowawczo-Profilaktyczny jest otwarty i będzie podlegać systematycznej ewaluacji, a ewentualne zmiany zostaną uwzględnione w
następnym roku szkolnym. W ewaluacji będą wykorzystane opinie uczniów, rodziców, nauczycieli.
Działania wychowawcze i profilaktyczne szkoły, po przeprowadzonej wcześnie diagnozie i dokładnej analizie sprawozdań wychowawców, będą
corocznie modyfikowane w ramach potrzeb.